مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره هشتم تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 30) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه مدل همگرایی رفتار سازمانی منابع انسانی سازمان های ورزشی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با رویکرد نگاشت شناختی فازی (FCM)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: زنجیره تامین خدمات رفتار سازمانی ورزش همگانی منابع انسانی همگرایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 685 تعداد دانلود : 476
تحقیق حاضر به منظور ارائه مدل همگرایی رفتار سازمانی منابع انسانی سازمان های ورزشی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. با مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی، زنجیره تامین و مدیریت منابع انسانی در ورزش، مفاهیم و مؤلفه های مدل همگرایی عمودی و افقی مدیریت منابع انسانی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی شناسایی گردید. بعد از خلاصه سازی و تم بندی موارد مطرح شده از سوی متخصصان، سیستم عرضه و تقاضای منابع انسانی در کل زنجیره، زنجیره تامین استعداد منابع انسانی، بهینه سازی دانش و آموزش در زنجیره، یکسان سازی استخدام در طول زنجیره، همسان سازی جبران خدمات، نظارت و کنترل منابع انسانی و برنامه بازنشستگی منابع انسانی به عنوان عوامل همگرایی افقی و همگرایی فرهنگی، همگرایی اطلاعات منابع انسانی، همگرایی با تقاضای مشتریان و بازار و همگرایی با استراتژی های زنجیره تامین به عنوان عوامل همگرایی عمودی منابع انسانی در زنجیره تامین خدمات ورزش همگانی شناسایی شدند. برای رسم نقشه های شناختی فازی و محاسبه شاخص های مربوط به آن از نرم افزارهای Excel، FCMapper و FCM EXPERT استفاده شد. شاخص های مربوط به نقشه های شناختی بیانگر این بود که سیستم عرضه و تقاضای منابع انسانی در کل زنجیره، زنجیره تامین استعداد منابع انسانی و نظارت و کنترل بر منابع انسانی به ترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیت اند؛ بدین معنی که بیشترین تاثیرگذاری را در سیستم همگرایی منابع انسانی در زنجیره تامین خدمات را دارند. درنهایت، اثر سیاست های مختلف همگرایی افقی و عمودی در عناصر نگاشت در قالب دو دسته سناریو بررسی شد.
۲.

تأثیر رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی با نقش میانجی اعتماد آفرینی معلمین تربیت بدنی شهر زاهدان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری اخلاقی دلبستگی شغلی اعتمادآفرینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 148 تعداد دانلود : 790
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی با نقش میانجی اعتماد آفرینی معلمان و ارائه مدل معادلات ساختاری بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیت بدنی شهر زاهدان با تعداد 390 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 198 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده-ها از پرسشنامه های رهبری اخلاقی کارلشون و همکاران (2011)، دلبستگی شغلی ادواردز و کیل پاتریک (1984) و پرسشنامه اعتماد آفرینی طرزی و همکاران (1393) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه براساس شاخص CVR و CVI با نظر 8 نفر از متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 823/0 و 932/0 برآورد گردید. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS23 و LISREL8.8 صورت گرفت. نتایج ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری نشان داد که رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی؛ رهبری اخلاقی بر اعتمادآفرینی؛ و اعتمادآفرینی بر دلبستگی شغلی اثر مستقیم دارد، لیکن تأثیر غیر مستقیم رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی از طریق اعتمادآفرینی کمتر از تأثیر مستقیم آن بوده است.
۳.

اثر هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی با میانجی تجربیات سازمانی و شبکه اجتماعی سازمان (مطالعه سازمان ورزش شهرداری تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کل نگری سازمانی برند سازمانی تجربیات سازمانی ارتباطات سازمانی سازمان ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 347 تعداد دانلود : 889
هدف از این پژوهش اثر هولوگرافی بر تصویر سازمانی با میانجی تجربیات سازمانی و شبکه اجتماعی سازمان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پی ال اس برآورد گردید (158 نفر) و به صورت تصادفی طبقه ای نمونه گیری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر و در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (9 نفر)، پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی و تایید گردید. نتایج نشان داد که اثر مستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی، شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنی دار است (به ترتیب با ضرایب 816/0، 798/0 و 549/0). همچنین اثر غیرمستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر دو متغیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنی دار بود (به ترتیب با ضرایب 840/0و 56/0). از این رو اثر غیرمستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی نسبت به اثر مستقیم بیشتر بود اما از مسیر میانجی تجربیات سازمانی کمتر از اثر مستقیم است.با توجه به نتایج، پیشنهاد می شود سازمان ورزش شهرداری تهران برای بهره گیری از قابلیت هولوگرافیک و ارتقای برند از طریق آن، ضمن مستندسازی تجربیات، یک شبکه اجتماعی تخصصی را در سیستم خود پیاده سازی کند.
۴.

ارائه الگو و تدوین شاخص های استعداد یابی در رشته بسکتبال بر اساس پارامتر های روانشناختی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بسکتبال استعداد یابی روان‏شناختی فیزیولوژیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 939 تعداد دانلود : 336
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگو و تدوین شاخص های استعداد یابی در رشته بسکتبال بر اساس پارامتر های رفتاری و روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بود. نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی (نمونه گیری به صورت هدفمند) تا اشباع نظری داده ها شامل 21 نفر از بالاترین سطح مربیان، کارشناسان بسکتبال و متخصصان استعدادیابی و در بخش کمی (صورت تصادفی) شامل 242 نفر از مربیان بسکتبال بین المللی (فیبا) (7 نفر)، درجه 1 (60 نفر) و درجه 2 (175 نفر) بود. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی مصاحبه و پرسشنامه با استفاده از نظر خواهی از متخصصان، توافق دو کدگذار، روایی همگرا، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در نتیجه تحلیل اولیه مصاحبه ها از طریق کدگذاری باز 10 مقوله، 30 زیر مقوله و 101 مفهوم کلیدی از متن مصاحبه ها استخراج و در نهایت منجر به ارائه مدل مفهومی با 9 مقوله و 33 زیر مقوله شد. آزمون پارامترهای استعدادیابی در رشته بسکتبال مستخرج از تحلیل مصاحبه ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان پارامترهای فیزیولوژیک (79/0=β)، روانشناختی (49/0=β) از اهمیت برخورداند. همچنین، آزمون مدل مفهمومی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که از میان سازه های مستخرج از بخش کیفی به ترتیب فرهنگ سازی (35/0=β، 01/0=P)، مراکز استعدادیابی (23/0=β، 02/0=P)، وضعیت اقتصادی (22/0=β، 02/0=P) و مدیریت (13/0=β، 03/0=P) بیشترین نقش را در استعدادیابی در رشته بسکتبال دارند.
۵.

ارائه سناریوهای محتمل در آینده نظام مدیریت و رهبری استعداد منابع انسانی سازمان ورزش شهرداری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آینده پژوهی برنامه ریزی راهبردی سازمان ورزش شهرداری مدیریت استعداد منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 694 تعداد دانلود : 339
در حال حاضر انجام اثربخش اقدامات منابع انسانی بدون آگاهی از روندهای گذشته و در حال ظهور، تحولات محیطی، رویکردهای آینده محور، یادگیری مفاهیم جدید و استفاده از ابزارهای نوین برنامه ریزی راهبردی از جمله سناریونویسی، امکان پذیر نیست. بنابراین در مطالعه حاضر تلاش شده است سناریوهای محتمل در آینده نظام مدیریت و رهبری استعداد منابع انسانی برای سازمان ورزش شهرداری ارائه گردد. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدف گذاری کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و براساس روش های آینده پژوهی، تبیینی می باشد. مشارکت-کنندگان در پژوهش 20 نفر از خبرگان و متخصصان صاحب نظر در حوزه سازمان های ورزشی بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات از رویکردهای تحلیل ساختاری و نر افزار میک مک و سناریونویسی با کمک نرم افزار سناریوویزارد استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد سیستم مدیریت و رهبری استعداد منابع انسانی سازمان ورزش شهرداری از یک الگوی ناپایدار پیروی می کند و عوامل کلیدی مؤثر بر آن شامل انتظارات شغلی، تنوع مهارتی، پویایی شغلی، مهارت گرایی، نظام جبران خدمات، سبک مدیریت، شیوه استخدام، تغییرات جمعیتی، سیاست های ملی و منطقه ای و فناوری اطلاعات است که در چهار سطح قرار می گیرند. همچنین در آینده سازمان مذکور در بحث مدیریت استعداد منابع انسانی با سه سناریوی آینده درخشان، ادامه روند جاری و آینده بد روبرو می شود. بنابراین به سازمان ورزش شهرداری پیشنهاد می شود به طور صحیح عدم قطعیت های آینده را شناخته و با آن روبرو شوند و بسته به این سناریوها، برنامه های راهبردی خود را تعیین کنند.
۶.

تأثیر رهبری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان گلستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ادارات ورزش و جوانان خوشنامی سازمانی مسئولیت پذیری اجتماعی مدیر اخلاقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 826 تعداد دانلود : 290
هدف این تحقیق تعیین تأثیر رهبری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیل دادند (208=N) که از بین آنها 122 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی صوری و محتوایی از پرسش نامه های رهبری اخلاقی براون و همکاران (با 0.91=α؛ 0.96=CR)، مسئولیت اجتماعی کارول (با 0.86=α؛ 0.90=CR) و شهرت سازمانی لوما-اهو (با 0.93=α؛ 0.95=CR) استفاده شد. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها نشان داد که رهبری اخلاقی بر شهرت سازمانی (0.31) و مسئولیت اجتماعی کارکنان (0.81) تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین تأثیر مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی کارکنان (0.59) مثبت و معنادار بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به مسئولان ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد می شود با پایبندی به اصول و معیارهای اخلاقی و حمایت از کارکنان، موجبات بهبود مسئولیت پذی آنها را فراهم آورند، چرا که این کار تصویر مثبت و خوشایندی را از سازمان ایجاد و تقویت خواهد کرد.
۷.

بررسی نقش میانجی شوخ طبعی مربیان در ارتباط علی رهبری تحول آفرین (الهام بخش) با انگیزه پیشرفت ورزشی در ورزشکاران نخبه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شوخ طبعی رهبری تحول آفرین انگیزه پیشرفت ورزشی مربیان ورزشکاران نخبه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 305 تعداد دانلود : 253
هدف در این پژوهش توصیفی_تحلیلی که به صورت میدانی انجام گرفت، بررسی نقش میانجی شوخ طبعی مربی در ارتباط علی رهبری تحول آفرین (الهام بخش) مربیان با انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران نخبه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران تیم های ورزشی آقایان و بانوان استان خراسان رضوی حاضر در لیگ های برتر کشور در سال 1399 به تعداد کل 268 نفر بود که به صورت تصادفی ساده تعداد 158 نفر با استفاده از فرمول جدول مورگان و کرجسی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشنامه های استاندارد انگیزه پیشرفت ورزشی اسماعیلی (1393)، رهبری تحول آفرین باس و آولیو (2000) و گرایش به شوخ طبعی مارتین و همکاران (۱۹۸۸) پاسخ دادند. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه ها به تایید اساتید رشته مدیریت ورزشی رسید، همچنین پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل داده ها و بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 استفاده شد. یافته ها نشان داد رهبری تحول آفرین (الهام بخش) و شوخ طبعی مربیان تاثیر معنی داری بر انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران دارد. همچنین شوخ طبعی، نقش میانجی در تاثیر رهبری تحول آفرین بر انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران دارد. با توجه به یافته ها باید گفت که مربیان می توانند به رهبران تحول آفرینی تبدیل شوند که برای ورزشکاران الهام بخش بوده و آن ها را به سطوح بالاتری از موفقیت هدایت نمایند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹