مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 9 تابستان 1396 شماره 2 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر جو و طراحی چیدمان فروشگاه های اینترنتی، بر رفتار خرید آنی آنلاین مشتریان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جو فروشگاه اینترنتی رفتار عجولانه طراحی چیدمان لذت خرید وب سایت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 970 تعداد دانلود : 579
هدف این مقاله بررسی تأثیر جو و طراحی چیدمان ادراک شده فروشگاه های اینترنتی، بر رفتار خرید آنی آنلاین مشتریان است که رفتار عجولانه، رفتار مرورگرانه و لذت خرید به عنوان متغیرهای میانجی آن در نظر گرفته شده اند.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. در این مطالعه داده ها با استفاده از روش تحقیق میدانی و به کارگیری پرسشنامه جمع آوری شده اند. جامعه آماری آن کلیه شهروندان تهرانی است که دست کم یک بار خرید اینترنتی را تجربه کرده اند. به کمک روش نمونه گیری در دسترس 384 نفر از جامعه آماری برای حجم نمونه انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 95/0 به دست آمد و روایی آن نیز با بهره مندی از چند متخصص جامعه آماری و همچنین AVE اندازه گیری شد و به تأیید رسید. پردازش داده ها از طریق نرم افزار های SPSSو SMART PLS انجام گرفت. یافته های پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم چیدمان فروشگاه های اینترنتی ادراک شده بر خرید آنی آنلاین است، اما پایین بودن ضریب مسیر برای جوّ فروشگاهی، به دلیل تأثیر زیاد چیدمان فروشگاهی است و در بررسی تأثیرات منفرد جوّ فروشگاه این مقدار نیز معنادار شد.
۲.

نقش توانمندسازی روان شناختی و تمایل به کارآفرینی کارکنان در رابطه بین بازارگرایی و نوآوری سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازارگرایی تمایل به کارآفرینی توانمندسازی روان شناختی کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 796 تعداد دانلود : 717
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین تأثیر متغیر بازارگرایی بر نوآوری با توجه به اثر میانجی توانمندسازی روان شناختی کارکنان و اثر تعدیل گر متغیر تمایل به کارآفرینی اجرا شد. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 250 نفر از کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری واحد کرنج دربرمی گیرد. داده ها به کمک پرسشنامه ای گردآوری شدند که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از مدل سازی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد اثر بازارگرایی سازمان تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد و اثر توانمندسازی روان شناختی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد. اثر توانمندسازی روان شناختی کارکنان در رابطه بین بازارگرایی و نوآوری تأیید شد. اثر تعدیل گری متغیر تمایل به کارآفرینی سازمان بر رابطه بین بازارگرایی سازمان و نوآوری تأیید نشد، این در حالی است که اثر مستقیم متغیر تمایل به کارآفرینی بر نوآوری به تأیید رسید.
۳.

مطالعه شبکه نگاری برای شناسایی ابعاد زمینه ای تجربه مشتریان خدمات صنعت بانکداری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجربه مشتری روش تحقیق شبکه نگاری شبکه های اجتماعی مردم نگاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 289 تعداد دانلود : 822
در پژوهش های انجام شده در سال های اخیر بازاریابی، تمایل فراوانی به شناخت تجربه مشتریان تمام سازمان ها دیده می شود. هدف پژوهش حاضر، دستیابی به این شناخت در صنعت بانکداری ایران با استفاده از روش تحقیق کیفی شبکه نگاری است. روش تحقیق کیفی شبکه نگاری، نوعی روش تحقیق مردم نگاری با استفاده از ظرفیت های روزافزون اینترنت و شبکه های رو به رشد اجتماعی است که برای شناخت نظر مشتریان سازمان بسیار مفید است و در حال حاضر در این زمینه تحقیقات زیادی انجام نشده است. تحقیق حاضر ضمن بررسی نظر کاربران شبکه های اجتماعی فیسبوک و لینکد این در ذیل مطالب مندرج در صفحات مربوط به بانک های ایرانی، تجربه مشتریان این صنعت را تحلیل نموده و مقوله های اطلاع رسانی و ارتباط، آموزش، سهولت، مشتری مداری، برند، سرعت، کیفیت و نوآوری را استخراج کرده است و بر اساس آنچه استخراج شده، پیشنهادهایی برای بانک ها ارائه نموده است.
۴.

تبیین استفاده از رسانه های اجتماعی در تعاملات میان شرکت های بیمه، نمایندگی های فروش و مشتریان (مطالعه موردی: شرکت بیمه ایران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رسانه های اجتماعی سرایت اجتماعی شهرت برند عملکرد فروش برند عملکرد فروش نمایندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 412 تعداد دانلود : 701
مطالعه حاضر، پژوهشی کاربردی است که با هدف بررسی تأثیر استفاده از رسانه های اجتماعی در تعاملات میان شرکت های بیمه، نمایندگی های فروش و مشتریان انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران شعبه مرکزی بیمه ایران، نمایندگی های فروش بیمه و مشتریان بیمه ایران در استان گیلان است. حجم نمونه در سه سطح یاد شده با استفاده از فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد، به ترتیب 32، 138 و 414 نفر محاسبه شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی تک متغیره و سلسله مراتبی آزمون شدند. نتایج نشان می دهد کاربرد رسانه های اجتماعی در شرکت بیمه، به کاربرد آن در نمایندگی بیمه و مشتریان می انجامد. همچنین نتایج این مطالعه گویای این است که فراوانی تعامل با مشتریان، رابطه بین کاربرد رسانه های اجتماعی در سطح شرکت و نمایندگی بیمه ایران را تقویت می کند. در نتیجه دیگر این تحقیق مشخص شد به کارگیری رسانه های اجتماعی توسط نمایندگی بیمه، عملکرد فروش نمایندگی و عملکرد برند شرکت بیمه را افزایش و بهبود می دهد.
۵.

توسعه محصولات جدید کنجدی، تحلیلی بر مشخصات کیفی محصول و فرایند با کاربرد روش های QFD و DOE(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه محصول جدید طراحی آزمایش ها گسترش عملکرد کیفی محصولات کنجدی نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 603 تعداد دانلود : 672
توسعه صنایع غذایی یکی از محرک های اصلی رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه محسوب می شود. صنایعی موفق هستند که بتوانند فعالیت های خود را با خواسته های مشتریان هماهنگ کنند. توسعه محصول جدید، رویکرد نوینی برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمه ای برای ورود به فضای رقابتی است. هدف از این تحقیق، شناسایی نیازهای جدید مشتریان محصولات کنجدی؛ تبدیل نیازهای جدید به مشخصات کیفی محصول و فرایند و ارزیابی بهبود کیفیت محصول جدید است. برای این منظور، در پژوهش حاضر از دو تکنیک گسترش عملکرد کیفی، طراحی آزمایش ها و مدل توسعه محصول جدید کوپر استفاده شد. جامعه هدف، بانوان 15 تا 35 سال شهرستان اردکان بود. ابتدا از مشتریان درباره محصول جدید نظرخواهی شد و در ماتریس خانه کیفیت قرار گرفت، سپس با بهره مندی از نظر خبرگان، ماتریس های بعدی شکل گرفت. با شناسایی عوامل مؤثر در کیفیت ارده و طرح های تاگوچی، ارده های ترکیبی (محصول جدید) بهبود یافت. به منظور بهبود کیفیت محصول، باید کنترل بیشتری بر عامل های مؤثر، فرایند پخت کنجد (به مدت 20ساعت) و همچنین نوع بادام زمینی (ایرانی) صورت گیرد.
۶.

تأثیر تجانس و شخصیت برند بر وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: مقایسه برندهای گوشی همراه ایرانی و چینی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند ایرانی برند چینی تجانس شخصیت برند وفاداری مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 769 تعداد دانلود : 815
مطالعات نشان داده است که برندها نیز مانند انسان ها دارای شخصیت هستند که باعث تمایز آنها در ذهن مصرف کنندگان می شود. محققان تا به امروز، دو جریان شخصیت برند و خودتجانسی را بررسی کرده اند که در این تحقیق تأثیر همزمان هر دو متغیر بر وفاداری بررسی شده است. روش تحقیق، توصیفی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش، مشتریان برند گوشی های ایرانی و چینی در شهر رشت در نظر گرفته شده است. نمونه گیری به روش نظام دار صورت پذیرفت و حجم نمونه 382 نفر از مشتریان هر برند تعیین شد. ابزار سنجش و اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد داس (2014) است. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظر متخصصان و صاحب نظران، برای برآورد ضریب پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و برای آزمون فرضیه ها از آزمون مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد شخصیت برند و تجانس، بر وفاداری مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. تأثیر شخصیت برند بر وفاداری مشتریان به برند برای برند چینی بیشتر از برند ایرانی است؛ اما تأثیر تجانس بر وفاداری مشتریان در برند ایرانی بالاتر است.
۷.

مدل یابی تأثیر بازاریابی ویروسی بر ارزش ویژه برند مشتری محور در بازار تلفن همراه تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش ویژه برند مشتری محور بازار تلفن همراه بازاریابی دهان به دهان الکترونیک بازاریابی ویروسی روش معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 298 تعداد دانلود : 862
بازاریابی ویروسی به عنوان عاملی تأثیرگذار بر رفتار مشتریان، ابزار جدیدی است که افراد را تشویق می کند در خصوص محصولات یا خدمات شرکت ها در بستر اینترنت، اظهار نظر کنند. ارتقای برند نیز که یکی از مهم ترین روش های راهبردی رشد شرکت هاست، همواره در کانون توجه قرار دارد. هدف از این مطالعه، بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی ویروسی به مثابه یکی از شیوه های نوین ترفیع کارآفرینانه بر ارزش ویژه برند مشتری محور، در بازار تلفن همراه تهران است. روش پژوهش از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار دارد و به صورت توصیفی پیمایشی اجرا شده است. پرسشنامه طراحی شده در اختیار 500 نفر از مصرف کنندگان تهرانی قرار گرفت و پس از جمع آوری، به شیوه معادلات ساختاری در نسخه 54/8 نرم افزار لیزرل تحلیل شد. درنهایت ضمن ارائه مدل، فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد به تأیید رسید و مشخص شد که از نظر ساکنان تهران، ابعاد بازاریابی ویروسی بر مؤلفه های ارزش ویژه برند مشتری محور در بازار تلفن همراه تهران، تأثیرگذار است.
۸.

نوع شناسی مصرف کنندگان پوشاک برند بر اساس سبک تصمیم گیری خرید(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بخش بندی بازار سبک تصمیم گیری خرید نگرش نسبت به ترویج نگرش نسبت به توزیع نگرش نسبت به عوامل آمیخته بازاریابی نگرش نسبت به قیمت نگرش نسبت به محصول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 151 تعداد دانلود : 132
پژوهش حاضر با هدف بخش بندی مصرف کنندگان فروشگاه های برند خارجی پوشاک، بر اساس سبک تصمیم گیری خرید آنها و تعیین تفاوت بخش ها در نگرش نسبت به آمیخته بازاریابی آنها انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان فروشگاه های برند خارجی پوشاک در شهر مشهد هستند که پس از توزیع پرسشنامه، 270 پرسشنامه قابل استفاده از اعضای نمونه برگشت داده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل خوشه ای چندمیانگینی و آنالیز واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. پس از بررسی های انجام شده، مصرف کنندگان در چهار خوشه با عنوان کیفیت گرا و بی برنامه، مدگرا و قیمت محور، کمال طلب و کیفیت گرا و سردرگم طبقه بندی شدند. در بخش دوم تجزیه و تحلیل ها مشخص شد که از لحاظ نگرش نسبت به محصول، گروه 3 و 4 و از لحاظ نگرش نسبت به قیمت گروه 3 با سایر گروه ها متفاوت است. به لحاظ نگرش نسبت به ترویج محصولات، گروه های 2 و 4 با هم تفاوتی ندارند، گروه 1 و 3 نیز با یکدیگر تفاوت نداشته و از نظر نگرش نیز نسبت به توزیع، گروه 3 از سایر گروه ها متفاوت است.
۹.

شناخت رابطه ابعاد هوش رقابتی و اثربخشی استراتژی های بازاریابی (مطالعه موردی: شهرک صنعتی اردبیل)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آگاهی از وضعیت رقبا آگاهی تجاری آگاهی راهبردی و اجتماعی آگاهی فناوری و تکنیکی استراتژی های بازاریابی شهرک صنعتی هوش رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 732 تعداد دانلود : 562
هدف اصلی تحقیق، شناخت رابطه ابعاد هوش رقابتی و اثربخشی استراتژی های بازاریابی شرکت های شهرک صنعتی اردبیل است. جامعه آماری، مدیران و سرپرستان 200 شرکت فعال شهرک صنعتی شهر اردبیل در نظر گرفته شده است. مطابق فرمول کوکران، 132 شرکت به کمک روش نمونه گیری تصادفی ساده برای حجم نمونه انتخاب شد. تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت و هدف کاربردی بوده و از نظر روش گردآوری و تحلیل داده ها از نوع توصیفی است. این پژوهش ابزار پرسشنامه را برای جمع آوری داده ها به کار برده است. از ضریب همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای آزمون فرضیه و محاسبه پایایی متغیرهای پژوهش استفاده شده است. همچنین روایی پرسشنامه با بهره مندی از اعضای هیئت علمی متخصص در این زمینه، تقویت شد. برای آگاهی از نرمال بودن متغیرها، آزمون کولموگروف اسمیرنوف به اجرا درآمد. با در نظر گرفتن ضریب همبستگی و همچنین ضریب تعدیل شده برای هر یک از متغیرهای آگاهی تجاری، آگاهی از وضعیت رقبا، آگاهی فناوری تکنیکی و آگاهی راهبردی اجتماعی، نتایج پیاده سازی نشان داد ابعاد هوش رقابتی تأثیر مثبت و معناداری بر اثربخشی استراتژی های بازاریابی دارد و میزان این تأثیرات برای متغیرهای یادشده به ترتیب برابر 25/0، 289/0، 194/0 و 143/0 است.
۱۰.

بررسی و تبیین رابطه بین فرهنگ سازمانی بر اساس مدل هافستد و ابعاد کارآفرینی سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانشگاه تهران فرهنگ سازمانی کارآفرینی سازمانی مدل هافستد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 31 تعداد دانلود : 294
کارآفرینی سازمانی مسئله ای است که طی چند سال اخیر تأکید فراوانی بر آن شده است. محققان، رابطه کارآفرینی سازمانی با عواملی مانند ساختار و تکنولوژی را سنجیده اند؛ اما در این بین، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی نادیده گرفته شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی روابط معنادار بین ابعاد فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی است که روی جامعه آماری مد نظر، یعنی کارکنان دانشکده های دانشگاه تهران، اجرا شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی به شمار می رود و از حیث گردآوری داده ها از نوع توصیفی همبستگی است. برای این تحقیق پرسشنامه ای حاوی 25 سؤال اصلی و چهار سؤال فرعی طراحی شد و در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. نتایج به دست آمده از 285 پرسشنامه گردآوری شده نشان داد، بین ابعاد شناسایی شده فرهنگ سازمان و کارآفرینی سازمانی، رابطه معناداری وجود دارد.
۱۱.

طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران؛ مدلی برآمده از نظریه داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی بازاریابی آموزش عالی مؤسسه های آموزش عالی نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 584 تعداد دانلود : 664
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران است تا سیستم آموزشی با به کارگیری آن در ارائه خدمات آموزشی آگاهانه، هدفمند و تخصصی تر عمل کند. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها، آمیخته اکتشافی است که به طور خاص از روش داده بنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده است. جامعه آماری شامل سه گروه مدیران دانشگاهی (رؤسای دانشگاه ها، معاونان دانشگاه، رؤسای دانشکده ها، معاونان دانشکده و مدیران گروه ها)، سیاست گذاران آموزش عالی و متخصصان دانشگاهی در حوزه بازاریابی است که به روش نمونه گیری گلوله برفی با 39 نفر از رؤسا و مدیران مؤسسه های آموزش عالی مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای تحلیل داده ها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته ها نشان داد الگوی احصاشده از 6 مؤلفه اصلی، 11 زیر مقوله و 97 گویه شامل شرایط علّی (عوامل درون و برون سیستمی)، عوامل زمینه ای (سیاست گذاری کلان آموزشی و خصوصی سازی مؤسسه های آموزشی)، مقوله محوری (بازاریابی آموزش عالی)، راهبردها (سطح خرد و کلان)، مداخلات محیطی (نقش دولت، عوامل اجتماعی فرهنگی و عوامل اقتصادی) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی) تشکیل شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸