مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 10 بهار 1397 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نوع شناسی رفتار صادراتی بنگاه های صادرکننده در صنعت برق ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بنگاه بین المللی شدن رفتار صادراتی صنعت برق نوع شناسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 698 تعداد دانلود : 40
تشدید جهانی سازی اقتصادهای جهان در دهه های اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاه ها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانی سازی کسب وکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاه ها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونه های صادراتی بنگاه های صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهش های پیشین در حیطه رفتار صادراتی محدود، یک سو نگر، کمی گرا و ساده انگارانه اند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکه ای، کارآفرینی بین المللی و ذهنیت جهانی بررسی می کند. بدین منظور، براساس روش مطالعه موردی، مصاحبه های عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران به عمل آمد. تحلیل داده ها براساس روش مطالعه موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاه ها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیره ارزش شبکه ای، قابلیت یادگیری بین الملل، قابلیت کارآفرینانه مدیران طبقه بندی می شود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکه سازان تجربه گرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد.تشدید جهانی سازی اقتصادهای جهان در دهه های اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاه ها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانی سازی کسب وکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاه ها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونه های صادراتی بنگاه های صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهش های پیشین در حیطه رفتار صادراتی محدود، یک سو نگر، کمی گرا و ساده انگارانه اند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکه ای، کارآفرینی بین المللی و ذهنیت جهانی بررسی می کند. بدین منظور، براساس روش مطالعه موردی، مصاحبه های عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران به عمل آمد. تحلیل داده ها براساس روش مطالعه موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاه ها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیره ارزش شبکه ای، قابلیت یادگیری بین الملل، قابلیت کارآفرینانه مدیران طبقه بندی می شود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکه سازان تجربه گرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد.
۲.

توسعه الگوی بازاریابی اجتماعی برای شرکت های بیمه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی بازاریابی اجتماعی خلق ارزش مشترک نظریه داده بنیاد صنعت بیمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 390 تعداد دانلود : 276
مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه ارتقای فرهنگ ترافیک از طریق مداخله رفتاری موجب خلق ارزش مشترک برای شرکت های بیمه می شود؟ بر همین اساس هدف از اجرای این پژوهش، توسعه الگوی بازاریابی اجتماعی برای شرکت های بیمه از طریق تجربه های مداخله رفتاری پلیس راهور در ارتقای فرهنگ ترافیک است. در این پژوهش برای تبیین سازه نظری از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن، کارشناسان دو مجموعه پلیس راهور و بیمه در استان گیلان است. از این رو، به منظور گردآوری داده ها، از مشارکت کنندگان نمونه گیری نظری انجام گرفت که بر مبنای آن پس از 20 مصاحبه داده جدیدی به دست نیامد و اشباع نظری رخ داد. یافته ها نشان می دهد شرکت های بیمه می توانند در واکنش به رفتار های پر مخاطره بیمه شدگان، از استراتژی های ترغیب، هشدار، آگاهی و اجبار استفاده کنند که پیامد آن خلق ارزش مشترک است.
۳.

ترسیم نقشه ذهنی مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا با استفاده از تکنیک استخراج استعاره ای زالتمن (زیمت)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازرگانی الکترونیک تکنولوژی زیمت فروشگاه اینترنتی نقشه ذهنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 818 تعداد دانلود : 261
فرا گیر شدن استفاده از اینترنت در کشور با فاصله ای از کشورهای پیشرفته اتفاق افتاد، ولی موجب اثرگذاری و اثرپذیری در جامعه شد. از مهم ترین تبعات شیوع اینترنت، به راه افتادن موج جدید کسب وکارها و ظهور تجارت الکترونیک است. به خصوص افزایش فروشگاه های اینترنتی موجب تغییر سلیقه ها و رفتارهای خرید مصرف کنندگان شده است. به همین دلیل، مطالعه ادراک آنها از این فضای جدید مهم جلوه می کند. از این رو با هدف درک عمیق از آنچه مشتریان درباره فروشگاه اینترنتی و خرید الکترونیکی برداشت می کنند، از طریق رویکرد کیفی و مصاحبه محور و با استفاده از تکنیک زیمت، به بررسی و تحلیل ساختارهای شناختی کاربران سایت دیجی کالا، به عنوان نمونه موفق خرده فروشی آنلاین در کشور و ترسیم نقشه ذهنی مشتریان از فروشگاه اینترنتی پرداخته شده است. نتایج این تحلیل مشخص می کند در کنار ویژگی های خدماتی فروشگاه، مسئولیت پذیری اجتماعی عامل تأثیرگذار مهمی بر ایجاد پیامدهای هیجانی و کارکردی و در نهایت ایجاد ساختارهایی همچون اعتماد، احساس دوستی با فروشگاه و حس غرور ملی کسب شده از کیفیت خدمات در ادراک مشتریان است.
۴.

طراحی و تبیین مدل بخش بندی پویای بازار بین المللی فراورده های نفتی ایران (مطالعه موردی: بازار بین المللی بنزین)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بخش بندی پویا داده های پانلی دنباله روش بخش بندی معیار بخش بندی مؤلفه های اساسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 44 تعداد دانلود : 951
هدف از پژوهش حاضر، بخش بندی پویای بازار بین المللی فراورده های نفتی ایران بر اساس رویکرد اقتصاد سنجی داده های پانلی و روش ترکیبی جدیدی مبتنی بر الگوریتم های داده کاوی است. بدین منظور، در مرحله اول داده های 35 کشور واردکننده بنزین در منطقه های خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه بین سال های 1995 تا 2012 تجزیه و تحلیل شدند و تأثیر مؤلفه های شناسایی شده بر واردات بنزین در قالب هفت فرضیه بررسی شد. نتایج این مرحله نشان داد اندازه بازار، توسعه اقتصادی، ساختار بازار آزاد، قیمت خرده فروشی بنزین و کشش درآمدی تقاضای بنزین، تأثیر مستقیم و معناداری بر واردات بنزین می گذارند. در مرحله دوم، پس از بخش بندی بازار بین المللی بنزین با استفاده از مؤلفه های شناسایی شده و الگوریتم داده کاوی درخت تصمیم CART، دنباله های انتقال کشورهای وارد کننده بنزین به بخش های مختلف شناسایی شدند. در ادامه، با استفاده از الگوریتم های داده کاوی K-Means، شبکه عصبی کوهنن و دو مرحله ای، به بخش بندی این دنباله ها اقدام شد. بررسی کیفیت بخش ها از طریق شاخص سیلهوت، نشان دهنده برتری الگوریتم شبکه عصبی کوهنن بود و این الگوریتم به عنوان روش مناسب بخش بندی دنباله ها انتخاب شد.
۵.

عوامل تأثیرگذار بر قصد خرید اجتماعی مصرف کنندگان در تجارت اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتماد الکترونیک تجارت اجتماعی حمایت اجتماعی شبکه های اجتماعی قصد خرید اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 872 تعداد دانلود : 337
تجارت اجتماعی جدیدترین شاخه از تجارت الکترونیک است که حاصل محبوبیت و توسعه روزافزون شبکه های اجتماعی است. ظهور تجارت اجتماعی به طراحی استراتژی ها و مدل های جدید کسب وکار منجر شده که این می تواند برای تولید کنندگان و ارائه دهندگان کالا ها و خدمات بسیار حائز اهمیت باشد. به همین دلیل، تحلیل و بررسی رفتار مصرف کنندگان بسیار حیاتی است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار خرید مصرف کنندگان است. نتایج به دست آمده از پیمایش 514 پاسخگو در سه شبکه اجتماعی محبوب ایران (فیس بوک، کلوب و تلگرام) به عنوان جامعه آماری با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی، نشان داد درک تعاملی و سازه های تجارت اجتماعی بر حمایت اجتماعی، اعتماد و تعهد به اجتماع مجازی تأثیر معنادار دارد. کیفیت وب سایت یا برنامه کاربردی، اعتماد به اجتماع مجازی را تحت تأثیر قرار می دهد. از سوی دیگر، حمایت اجتماعی بر قصد خرید اجتماعی و اعتماد به اجتماع مجازی تأثیرگذار است. همچنین اعتماد به اجتماع مجازی نیز بر قصد خرید اجتماعی و تعهد به اجتماع مجازی تأثیر می گذارد و در نهایت، تعهد به اعتماد مجازی نیز بر قصد خرید اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
۶.

تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر مشارکت مصرف کنندگان جوامع مجازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تمایل رفتار مشارکتی هنجارهای ذهنی هنجارهای گروهی هویت اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 78 تعداد دانلود : 968
امروزه به دلیل نقش شایان توجه جوامع مجازی در جنبه های مختلف کسب وکار، رقابت زیادی بین آنها برای جذب کاربر وجود دارد، بنابراین مطالعاتی که بتواند عوامل مؤثر بر مشارکت مصرف کنندگان در این محیط ها را مشخص کند، بیش از پیش در کانون توجه متخصصان و فعالان این بخش قرار گرفته است. هدف از نگارش این مقاله، بررسی تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر مشارکت مصرف کنندگان جوامع مجازی است. به همین منظور در این پژوهش تلفیقی (کیفی و کمی) ابتدا در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته ای با خبرگان انجام گرفت و به کمک تکنیک تحلیل محتوا عوامل مؤثر بر مشارکت مصرف کنندگان در جوامع مجازی شناسایی شد و در مرحله بعد، به آزمون کمی مدل طراحی شده اقدام گردید. نتایج کمی پژوهش نشان داد عوامل فردی و اجتماعی به خصوص مواردی که به صورت اکتشافی شناسایی شده اند، اهمیت ویژه ای در مشارکت دارند. عوامل فردی اکتشافی شامل نوع شخصیت، تخصص شغل و کمبودهای فضای حقیقی هستند و عوامل اجتماعی شناسایی شده از تأثیر هنجارهای ذهنی، هنجارهای گروهی و هویت اجتماعی بر مشارکت مصرف کنندگان جوامع مجازی حکایت دارد.
۷.

بازاریابی کارآفرینانه، قابلیت های بازاریابی و عملکرد کسب وکارهای پروژه محور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی کارآفرینانه روش حداقل مربعات جزئی (PLS) عملکرد کسب وکار قابلیت های بازاریابی مدل سازی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 399 تعداد دانلود : 44
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیت های بازاریابی و عملکرد پروژه در کسب وکارهای پروژه محور است. پژوهش حاضر از جنبه هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و از نظر طرح پژوهش، توصیفی همبستگی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و جامعه آماری آن مدیران و کارشناسان بازاریابی یک شرکت بزرگ نرم افزاری با 128 کارمند در تهران است. تعداد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با توجه به اطمینان از برگشت پرسشنامه کافی، 100 نفر تعیین شد که در نهایت 98 پرسشنامه برای تحلیل جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها شامل آزمون فرضیه ها و سنجش روابط بین متغیرها است که به دلیل تعداد نمونه کم، از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) در نرم افزار SmartPLS3 استفاده شده است. بررسی نتایج پژوهش نشان داد بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیت های بازاریابی و عملکرد پروژه در کسب وکارهای پروژه محور تأثیر معناداری می گذارد. از سوی دیگر، قابلیت های بازاریابی نیز بر عملکرد پروژه در کسب وکارهای پروژه محور تأثیر معناداری دارد.
۸.

بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و انطباق آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مطالعه موردی: شرکت های صادرکننده محصولات غیرنفتی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انطباق آمیخته بازاریابی بازارگرایی صادرات عملکرد صادرات فاصله روانی محیط خارجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 626 تعداد دانلود : 427
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر متغیرهای انطباق آمیخته بازاریابی و بازار گرایی صادرات بر عملکرد صادراتی در شهر تهران پرداخته است. مطالعه حاضر دو هدف اصلی را دنبال می کند؛ نخست بررسی می کند که استراتژی های انطباق آمیخته بازاریابی و بازارگرایی چه تأثیری بر عملکرد صادراتی می گذارند و دوم، به بررسی نقش بازار گرایی در صادرات به دلیل وجود نتایج ضدونقیض مطالعات گذشته می پردازد. برای آزمایش فرضیه های تحقیق، 311 شرکت صادراتی برای نمونه انتخاب شد؛ سپس به کمک نرم افزار Smart PLS و با استفاده از روش معادلات ساختاری واریانس محور، داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد شرکت های صادراتی در محیط های آشفته و بازارهای رقابتی نزدیک، از جنبه روانی برنامه آمیخته بازاریابی خود را با نیازهای مربوط به بازارهای خارجی بهتر انطباق می دهند. بازار گرایی صادرات، تأثیر مثبت و انطباق آمیخته برنامه بازاریابی تأثیر منفی بر عملکرد صادراتی شرکت ها دارند؛ ضمن اینکه بازار گرایی رابطه بین دو متغیر انطباق آمیخته بازاریابی و عملکرد صادراتی را تعدیل کرده و در تصمیم گیری های استراتژیک شرکت های صادراتی، نقش حمایت گرایانه دارد.
۹.

بررسی تأثیر اعتقادات دینی مصرف کنندگان ایرانی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتقادات دینی تمایل به خرید خصومت محصولات آمریکایی مصرف کنندگان ایرانی و ملی گرایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 992 تعداد دانلود : 301
انقلاب ایران در سال 1357، از همان ابتدا چارچوب دینی حاکم بر خود را نشان داد و همواره تلاش کرد این چارچوب در اذهان عمومی زنده نگاه داشته شود. در این میان، حمایت بی حد و حصر دولت آمریکا از رژیم اسرائیل، به نمادی از خصومت آمریکایی ها با ایرانیان مسلمان تبدیل شد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر متغیر مستقل اعتقادات دینی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم از طریق متغیرهای میانجی خصومت و ملی گرایی مصرفی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان بالای 18 سال منطقه 5 تهران را شامل می شود. نمونه 384 نفره ای به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و داده ها از طریق پرسشنامه و مطالعات کتابخانه ای گردآوری شدند. برای آزمون فرضیه های تحقیق، مدل معادلات ساختاری و به ویژه تکنیک تحلیل مسیر به کار گرفته شد و به این منظور از نرم افزارهای آماری 17 SPSS و Smart PLS استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها، ارتباط مستقیم اعتقادات دینی با خصومت و ملی گرایی و ارتباط معکوس آن با تمایل به خرید محصولات آمریکایی در مصرف کنندگان ایرانی را تأیید می کند.
۱۰.

بررسی نقش میانجی ابعاد کیفیت رابطه در تأثیر شخصی سازی خدمات و قدردانی مشتری بر ارزش ویژه برند (مطالعه موردی: شرکت ایرانسل)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش ویژه برند اعتماد تعهد شخصی سازی خدمات قدردانی مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 92 تعداد دانلود : 805
ارزش ویژه برند یکی از با ارزش ترین دارایی های شرکت در عرصه رقابت است و عوامل متعددی با آن ارتباط دارند. در تحقیق حاضر تلاش شده است اثر مستقیم کیفیت رابطه و آثار غیرمستقیم شخصی سازی خدمات و قدردانی مشتری بر ارزش ویژه برند مدل سازی و تبیین شود. داده ها از نمونه 385 نفری دانشجویان شهید چمران اهواز که از خدمات شرکت ایرانسل استفاده می کنند، به روش نمونه گیری تصادفی ساده و به کمک پرسشنامه جمع آوری شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار Smart PLS بررسی شد و ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی همه متغیرها بیشتر از 7/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه با روش تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی شد که معیارهای برازش از مقادیر خوبی برخوردار بودند. نتایج نشان داد شخصی سازی خدمات و قدردانی مشتری بر ابعاد کیفیت رابطه مؤثر است و این متغیرها بر ارزش ویژه برند نیز، تأثیر دارند. در نهایت نقش میانجی ابعاد کیفیت رابطه در تأثیر شخصی سازی و قدردانی بر ارزش ویژه برند (اثرغیرمستقیم) تأیید شد.
۱۱.

فراتحلیل عوامل مؤثر بر انصاف ادراک شده در استراتژی قیمت گذاری پویا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اندازه اثر انصاف ادراک شده انصاف قیمتی فراتحلیل قیمت گذاری پویا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 629 تعداد دانلود : 752
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انصاف ادراک شده در استراتژی قیمت گذاری پویا و ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده در این حوزه با رویکرد فراتحلیل است. جامعه آماری پژوهش، مقاله های چاپ شده در مجله های علمی پژوهشی بین سال های 2000 تا 2015 در زمینه انصاف ادراک شده مشتری از روش قیمت گذاری پویا بود. برای انجام این تحقیق پس از بررسی و پالایش بیش از 600 مقاله مرتبط با حوزه انصاف و قیمت گذاری پویا، 21 مقاله برای فراتحلیل انتخاب شد. پس از بررسی و تلخیص مقاله های انتخاب شده، در مجموع 26 متغیر شناسایی شد که در مقاله های انتخاب شده به عنوان متغیر تأثیرگذار بر انصاف ادراک شده در قیمت گذاری پویا بررسی شده بودند. نتایج مربوط به اندازه اثر مستقل و ترکیبی متغیرها نشان داد اندازه اثر سه متغیر «سن»، «نوع برند» و «نوع کاربرد» معنادار و قابل قبول نیستند، اما نتایج مربوط به اندازه اثر سایر متغیرها معنادار و قابل قبول بودند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸