مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 6 پاییز 1393 شماره 3 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مدل سازی ترکیبی Pareto/NBD و RFM موزون فازی به منظور بخش بندی مشتریان در روابط غیرقراردادی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: روابط غیرقراردادی فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی مدل RFM مدل سازی Pareto/NBD

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 180 تعداد دانلود : 970
درآمدسازی در شرکت ها از طریق ایجاد رابطه با مشتریان و حفظ این روابط در درازمدت صورت می پذیرد. از این رو توانایی پیش بینی مناسب روابط با مشتریان نکته ای اساسی در مدیریت رابطه با مشتریان است. بخش بندی روشی است که طی آن با تفکیک مشتریان به بخش های متجانس با رفتار خرید مشابه، تلاش می شود تا ارزش آتی رابطه با مشتریان پیش بینی شود. روش RFM یکی ازمتداول ترین روش های بخش بندی است که از تحلیل پایگاه داده تراکنشی برای رده بندی ارزش مشتریان استفاده می کند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا از ترکیب مدل سازی Pareto/NBD که به مدلی قدرتمند در پیش بینی رفتار مشتریان مشهور است با روش معمول RFM، کیفیت بخش بندی مشتریان را ارتقا بخشد. در این پژوهش از روش Pareto/NBD برای تخمین سه مؤلفه مقدار انتظار احتمال فعالیت آتی، تعداد تراکنش های آتی و متوسط ارزش پولی استفاده شده است. سپس نتایج بخش بندی مشتریان با استفاده از این مؤلفه ها با کاربرد روش مرسوم RFM مقایسه شده است. نتایج حاصل بیانگر بهبود کیفیت بخش بندی در رده بندی ارزش آتی مشتریان، به ویژه در رده های ارزشمند مشتری با کمک رویکرد پیشنهادی است.
۲.

بررسی مقایسه ای ادراک صادرکنندگان ایرانی و واردکنندگان آمریکایی از راهبرد برندسازی فرش دستباف ایران در بازار آمریکا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: راهبرد برندسازی بین المللی برندسازی صادرکنندگان ایرانی فرش دستباف ایران واردکنندگان آمریکایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 354 تعداد دانلود : 470
بناها ویران می شوند، انسان ها می میرند، اما برندها همواره می مانند (رونی، 1995) و بی شک نگاهی راهبردی به این دارایی ارزشمند، متضمن موفقیت و اعتبار برند خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف مطالعه مقایسه ای نگرش صادرکنندگان ایرانی فرش دستباف و واردکنندگان آمریکایی فرش از عملکرد کلی راهبرد برندسازی فرش دستباف ایران در بازار آمریکا و بررسی تفاوت میان نگرش این دو گروه انجام پذیرفته است. در این مطالعه از روش توصیفی از نوع همبستگی برای گردآوری داده ها استفاده شده است و داده ها به کمک مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی تجزیه وتحلیل شدند. مدل به کاررفته در مطالعه برگرفته از مدل راهبرد برندسازی وونگ و مریلیس (2007) است که در نهایت دو مدل جداگانه برای دو جامعه مذکور به دست آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد درک دو گروه صادرکننده و واردکننده فرش دستباف ایران از عملکرد راهبرد برند فرش دستباف ایران، جایگاه برند، عملکرد مالی برند و کارایی راهبرد های بازاریابی، بسیار متفاوت است. در نتیجه با بررسی تفاوت های حاصل، می توان شکاف ادراکی و واقعی بین بازار تولیدکننده و هدف را از میان برداشت و برند را در جایگاه مناسب تری مستقر کرد.
۳.

ارائه مدلی برای تبیین پیشایندها و پیامدهای هوشمندی رقابتی صادرکنندگان نمونه ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازارگرایی توان مدیریت دانش جهت گیری راهبردی سرمایه انسانی هوشمندی رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 867 تعداد دانلود : 701
هدف اصلی پژوهش پیش رو ارائه مدلی برای تبیین پیشایندها و پیامدهای هوشمندی رقابتی صادرکنندگان نمونه کشور، به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان در زمینه هوشمندی رقابتی و تعیین جایگاه و مسیر رشد آنان برای به کارگیری مؤثرتر هوشمندی رقابتی، ارتقای توان رقابتی و توسعه صادرات پایدار است. در مدل مفهومی پژوهش، توان مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی و سرمایه انسانی، عوامل اثرگذار بر هوشمندی رقابتی تعیین شده است. همچنین بازارگرایی و جهت گیری راهبردی سازمان، پیامدهای هوشمندی رقابتی مد نظر قرار گرفته است. داده های پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه به 102 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت های صادرکننده نمونه کشور به دست آمد. یافته های حاصل از تحلیل داده ها به کمک روش مدل سازی معادلات ساختاری، نشان داد سرمایه انسانی و توان مدیریت دانش بر ارتقای هوشمندی رقابتی سازمان اثر مثبتی دارد. هوشمندی رقابتی به ارتقای رویکرد بازارگرایانه در صادرکنندگان نمونه می انجامد. همچنین با افزایش هوشمندی رقابتی، جهت گیری راهبردی صادرکنندگان به سمت راهبرد کاوش گری گرایش می یابد.
۴.

تأثیر ارزش ویژه برند صنعتی بر عملکرد برند از دیدگاه اعضای مرکز خرید (مورد مطالعه: شرکت های تولید کننده لوازم خانگی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش ویژه برند صنعتی شهرت شرکت عملکرد برند کیفیت رابطه خریدار تأمین کننده مسئولیت اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 43 تعداد دانلود : 544
در شرایط فرارقابتی امروز، تأمین کنندگان باید برای حفظ و بهبود جایگاه خود در برابر سایر تأمین کنندگان داخلی و خارجی، از ارزش ویژه برندشان بهره بگیرند، اما مسئله این است که تأمین کنندگان صنعتی نمی دانند چه عواملی بر ایجاد و ارتقای ارزش ویژه برند صنعتی آنها اثرگذار است و همچنین نمی دانند که چگونه می توانند با ارتقای ارزش ویژه برند، عملکرد برندشان را در بازار بهبود دهند. بنابراین مطالعه پیش رو با دو هدف اصلی انجام گرفته است: 1. یافتن عوامل تأثیرگذار بر ارزش ویژه برند تأمین کنندگان صنعتی و 2. بررسی رابطه ارزش ویژه برند صنعتی و عملکرد برند. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای مرکز خرید شرکت های تولیدکننده یخچال، ماشین لباسشویی و اجاق گاز شهر تهران است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از تأثیر مثبت معنادار کیفیت ادراک شده، وفاداری به برند، مسئولیت اجتماعی تأمین کننده، شهرت تأمین کننده و کیفیت رابطه خریدار تأمین کننده بر ارزش ویژه برند صنعتی است. همچنین نتایج نشان داد ارزش ویژه برند صنعتی، تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد برند در بازارهای صنعتی دارد. تأمین کنندگان ایرانی می توانند از یافته های پژوهش به منظور حفظ و ارتقای ارزش ویژه برندشان در بازارهای صنعتی استفاده کنند.
۵.

طراحی مدل راهبردی فرایند احیای شرکت های بحران زده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: احیای شرکت بحران و افول بورس اوراق بهادار تهران نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 332 تعداد دانلود : 448
این پژوهش کیفی با هدف کاوش فرایند احیای شرکت های بحران زده با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. به این منظور با 10 نفر از مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که پس از تجربه بحران مالی در سال های 1385 تا 1391، موفق به احیا شده اند، مصاحبه ای باز انجام گرفت. ابتدا مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شد و از دل آنها مقوله هایی به دست آمد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله ها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. از مقایسه مدل توسعه یافته این پژوهش با مدل های پیشین، می توان دریافت مدل پیشنهادی پژوهش حاضر با رویکردی جامع، ضمن برطرف کردن نقایص مدل های قبلی، تصویری کامل از عوامل برون سازمانی و درون سازمانی ایجادکننده بحران، ماهیت بحران از لحاظ شدت و تداوم، راهبردهای احیا، عوامل زمینه ای و مداخله گر در اجرای راهبردهای احیا و در نهایت پیامدها و نتایج فرایند احیای شرکت های بحران زده ارائه می دهد.
۶.

تجزیه وتحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت های راهبردی با رویکرد پویایی های سیستم (مورد مطالعه: خوشه صنعتی کاشی و سرامیک استان یزد)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پویایی های سیستم خوشه صنعتی کاشی و سرامیک شراکت های راهبردی عوامل کلیدی موفقیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 809 تعداد دانلود : 804
در دهه های اخیر با توجه به پیچیدگی های محیطی، همکاری های بین شرکتی به منبع عظیمی از مزیت های رقابتی برای شرکت ها تبدیل شده است. مطالعات حاکی از ناموفق بودن این ساختارهای همکاری در درازمدت است. در این پژوهش با توجه به ماهیت پویای شراکت راهبردی مبتنی بر روش پویایی های سیستم، عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت راهبردی در خوشه صنعت کاشی و سرامیک استان یزد بررسی شده است. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت راهبردی، ایجاد ساختار روابط میان آنها و ارائه مدلی برای تحلیل تصمیم های شراکت است. با توجه به تأکید ادبیات پژوهش بر سرمایه های ارتباطی و تأیید صاحب نظران، تعهد، رویکرد همکارانه، اعتماد متقابل و رضایت از همکاری، عوامل کلیدی موفقیت شراکت راهبردی در نظر گرفته شده است. در این پژوهش پس از تدوین نمودار علی معلولی، جریان سیاست های مختلف برای مدیریت مؤثر شراکت با استفاده از نمودار جریان بررسی شد. در نتیجه این بررسی ها مشخص شد متولیان اتحاد باید کاهش تعارضات غیرکارکردی، ایجاد حس مشترک بین شرکا و کاهش تضاد را در اولویت برنامه ریزی خود قرار دهند.
۷.

انتخاب مدل مناسب مدیریت دانش برای یکی از سازمان تحقیقاتی نظامی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سازمان های تحقیقاتی فرایند مدیریت دانش مدیریت دانش مؤلفه های مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 669 تعداد دانلود : 356
مدیریت دانش رشته ای کاربردی است که به استقرار فرایندهای شناسایی، انتخاب، سازماندهی، تلخیص و دسته بندی اطلاعات ضروری برای کسب وکار می پردازد؛ به گونه ای که عملکرد کارکنان و مزیت رقابتی شرکت را بهبود می بخشد. این مقاله به دنبال شناسایی مدل مناسبی برای به کارگیری مدیریت دانش در یکی از سازمان های تحقیقات نظامی با استفاده از مطالعات و اخذ نظر خبرگان و متخصصان است تا بتواند مبتنی بر آن، ضمن پیاده سازی سیستم مدیریت دانش در این سازمان، به منظور تولید دانش فنی و انتقال فناوری و محصول نهایی از آن بهره مند شود. این پژوهش کاربردی به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد از میان یازده مؤلفه فرایند مدیریت دانش، هفت مؤلفه کسب دانش، شناسایی دانش، ذخیره دانش، تبدیل دانش، تسهیم دانش، کاربرد دانش و خلق دانش، برای مدل در نظر گرفته شدند. همچنین از میان پنج مؤلفه توانمندسازهای مدیریت دانش، سه مؤلفه رهبری، فناوری و فرهنگ سازمانی، مؤلفه های منتخب برای مدل بوده اند.
۸.

بررسی اثرهای تصویر ذهنی مارک تجاری سبز بر ارزش ویژه مارک تجاری سبز (مورد مطالعه: مشتریان نمایندگی های لوازم خانگی و مشتریان لوازم خانگی فروشگاه های زنجیره ای شهرستان سنندج)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش ویژه مارک تجاری سبز تصویر ذهنی مارک تجاری سبز سنندج لوازم خانگی مدل یابی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 669 تعداد دانلود : 57
هدف این پژوهش، شناسایی اثرهای تصویر ذهنی مارک تجاری سبز بر ارزش ویژه مارک تجاری سبز در مشتریان نمایندگی های لوازم خانگی و لوازم خانگی فروشگاه های زنجیره ای شهرستان سنندج است. متغیرهای پژوهش برگرفته از مطالعه یوشان چن (2010) است. برای سنجش این ابعاد از پرسشنامه ای حاوی 24 شاخص که به تأیید خبرگان رسید، استفاده شده است. این پژوهش از نظر روش اجرا از نوع پژوهش های توصیفی از شاخه همبستگی است. نمونه گیری به روش تصادفی در دسترس انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان نمایندگی های لوازم خانگی و لوازم خانگی فروشگاه های زنجیره ای شهرستان سنندج است که 384 نفر از آنها برای نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد تصویر ذهنی مارک تجاری سبز بر متغیرهای رضایت سبز، اعتماد سبز و ارزش ویژه مارک تجاری سبز اثر مستقیم و معناداری می گذارد. متغیرهای رضایت سبز و اعتماد سبز بر ارزش ویژه مارک تجاری سبز نیز اثر مستقیمی دارند. نام تجاری سامسونگ در تصویر ذهنی مارک تجاری سبز بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد.
۹.

تدوین و اولویت بندی اهداف استراتژی با استفاده از روش حداقل مربعات لگاریتمی فازی و مدل همسانی فازی و ترسیم نقشه استراتژی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اهداف راهبردی کارت امتیازی مقاصد راهبردی نقشه راهبرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 185 تعداد دانلود : 268
چارچوب کارت امتیازی متوازن با ساختاری سلسله مراتبی، چندلایه و علی معلولی، می تواند مسیر رشد سازمان را روشن کند و گام های پیشرفت را هموار سازد و علاوه بر پایش اهداف مالی، سایر عوامل تأثیرگذار و پیش برنده را هم در نظر گیرد و کنترل کند. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات کارت امتیازی متوازن، مدلی پیشنهاد می شود که ضمن استخراج اهداف استراتژیک و مقاصد استراتژیک، درجه اهمیت مقاصد استراتژیک را نیز با استفاده از روش حداقل انحراف لگاریتمی فازی تعیین می کند و به کمک روش همسانی فازی به اولویت بندی اهداف بر اساس مقاصد می پردازد و بدین ترتیب نقشه استراتژی سازمان به دست می آید. به همین منظور پس از انتخاب شرکتی با همکاری مدیران عالی آن شرکت، مدل پیشنهادی در آن به اجرا گذاشته شد. نتایج مطالعه موردی این پژوهش نشان می دهد مهم ترین اهداف استراتژیک شرکت مد نظر، در منظر رشد و یادگیری نقشه استراتژی شرکت قرار دارد و به سازمان برای رسیدن به مقاصد استراتژیک اهداف موجود در این منظر، بیش از هر چیز کمک می کند.
۱۰.

توسعه الگوی راهبرد اقیانوس آبی در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک های خصوصی ایلام)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی خدمات خدمات بانکی راهبرد اقیانوس آبی راهبرد های اقیانوس قرمز نوآوری ارزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 262 تعداد دانلود : 490
این پژوهش با هدف توسعه الگوی راهبرد اقیانوس آبی در صنعت بانکداری به شیوه کمّی با جهت گیری کاربردی و رویکرد قیاسی، به صورت پیمایش تک مقطعی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران و کارکنان بانک های خصوصی ایلام به تعداد 837 نفر در نظر گرفته شد. حجم نمونه از فرمول جامعه محدود به روش نمونه گیری تصادفی ساده برابر با 159 نفر به دست آمد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن را جمعی از صاحب نظران مدیریتی و متخصصان بازاریابی بانکی تأیید کردند و پایایی آن به کمک روش آلفای کرونباخ به تأیید رسید. تجزیه وتحلیل داده ها به روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته ها نشان داد هریک از بانک ها باید راهبرد اقیانوس آبی را در چهار اقدام اجرا کند: 1. حذف (بازاریابی پردامنه با رسانه های فراگیر، تأخیر خدمت رسانی و به کارگیری واژگان تخصصی در تبلیغ)؛ 2. کاهش (هزینه های کارکنان، فعالیت های ناکارآمد و هزینه های نظارت)؛ 3. افزایش (سهولت در کار، امنیت در رویه ها، وجهه و اعتبار) و 4. خلق (خدمات نوین بانکی، طبقه بندی مشتریان و تنوع در خدمات). شایان ذکر است نتایج این پژوهش قابلیت تعمیم به بانک های دولتی را ندارد
۱۱.

طراحی مدل تأثیر منابع بازاریابی بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش میانجی گری راهبرد رقابتی تمایز (مورد مطالعه: صنعت کاشی و سرامیک ایران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازارمحوری پیچیدگی محیطی راهبرد رقابتی تمایز عملکرد صادراتی کارآفرینی محوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 885 تعداد دانلود : 168
هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تأثیر منابع بازاریابی بر عملکرد صادراتی در صنعت کاشی و سرامیک ایران با رویکرد مبتنی بر منابع و با در نظر گرفتن نقش راهبرد رقابتی تمایز به منزله متغیر میانجی است. در این مطالعه، روابط میان اجزای منابع بازاریابی، راهبرد رقابتی تمایز و عملکرد صادرات، بررسی می شود. این پژوهش در پی یافتن پاسخی به این پرسش است که چگونه نوآوری های فناورانه و راهبرد رقابتی به سطوح بالای عملکرد منجر می شود. مدل مفهومی پژوهش حاضر در واقع سه عنصر عمده در مدیریت راهبردی، شامل نوآوری فناورانه، راهبرد رقابتی تمایز و عملکرد را با هم ادغام می کند. در این راستا 123 پرسشنامه در اختیار نمونه آماری قرار گرفت که از این تعداد 91 پرسشنامه قابلیت تجزیه وتحلیل داشتند. تجزیه وتحلیل داده های پرسشنامه نیز به کمک روش های تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاریافته اصلاح شد و پس از تعدیل به تأیید رسید. براساس نتایج حاصل، از میان اجزای منابع بازاریابی، بازارمحوری بیشترین تأثیر مستقیم (45/0) و غیر مستقیم (68/0) را بر عملکرد صادراتی می گذارد.
۱۲.

تأثیر عوامل ادراک قیمتی بر مشتری و پذیرش قیمت (مطالعه موردی: خدمات تلفن همراه شرکت ام. تی. ان.ایرانسل)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پذیرش قیمت رضایت قیمتی رضایت مشتری قیمت منصفانه وفاداری مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 853 تعداد دانلود : 284
قیمت منصفانه و رضایت قیمتی از مباحث مهم قیمت گذاری است. در این پژوهش ابتدا ابعاد قیمت منصفانه و رضایت قیمتی و همچنین رضایت مشتری و وفاداری مشتری با بررسی ادبیات نظری و تجربی موضوع شناسایی شدند و بر اساس نظریه های موجود، مدل مفهومی پژوهش در قالب هفت فرضیه تدوین شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تهران است که بر اساس جدول کریسجی مورگان 379 نفر به طور تصادفی برای پاسخ دادن به پرسش های پرسشنامه انتخاب شدند. سپس مدل معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل برآورد شد. بر اساس تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده، قیمت منصفانه اثر مثبتی بر رضایت قیمتی، رضایت مشتری و وفاداری مشتری دارد. همچنین رضایت قیمتی اثر مثبتی بر رضایت مشتری دارد و رضایت مشتری تأثیر مثبتی بر وفاداری مشتری می گذارد، اما رابطه های بین رضایت و وفاداری مشتری با پذیرش قیمت رد شدند. نتایج پژوهش بیانگر این است که قیمت منصفانه سنگ بنای رضایت قیمتی، رضایت مشتری و وفاداری مشتری است، بنابراین ارزیابی ادراک مشترکان شرکت ام. تی. ان. ایرانسل از بعد قیمت منصفانه، توصیه می شود.  

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸