مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 8 بهار 1395 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مدیریت دانش مشتری و نقش آن در نوآوری مستمر و عملکرد برتر (مطالعه موردی: بانک های خصوصی سطح استان گیلان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جریان های دانش مشتریان عملکرد سازمان مدیریت دانش مشتری نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 160 تعداد دانلود : 849
امروزه با افزایش فشارهای محیطی و رقابت، سازمان ها به سوی منابع بیرونی و به ویژه دانش مشتریان سوق یافته اند تا بتوانند با سرمایه گذاری و مدیریت آن، به منبع جدیدی از مزیت رقابتی دست یابند. هدف اصلی این پژوهش، مشخص کردن آثار جریان های دانش مشتری بر ابعاد نوآوری و عملکرد سازمان هاست. با جمع آوری داده ها از 280 نفر از کارکنان بانک های خصوصی سطح استان گیلان و تجزیه وتحلیل آن با استفاده از نرم افزار لیزرل، به این نتیجه رسیدیم که دانش از مشتری، به عنوان مهم ترین منبع ایده های نوآورانه و مزیت رقابتی، تأثیر مثبتی بر سرعت و کیفیت نوآوری و همچنین عملکرد عملیاتی و مالی بانک ها دارد. همچنین، یافته های ما بیانگر تأثیر متفاوت دانش درباره مشتری و دانش برای مشتری بر ابعاد نوآوری و عملکرد است. نتایج این پژوهش به بانک ها کمک می کند تا با تدوین راهبرد های مناسب و به کارگیری مؤثر جریان های دانش مشتری به سطح بالاتری از نوآوری و عملکرد برسند.
۲.

تأثیر درگیری ذهنی و ویژگی های شخصیتی افراد بر خرید آنی پوشاک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی هنجاری خرید آنی درگیری ذهنی رفتار مصرف کننده شخصیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 891 تعداد دانلود : 755
 بسیاری از افراد هنگام بازگشت به خانه کالایی را در دست دارند که از قبل قصد خریدش را نداشته اند. خرید آنی جنبه ای مشخص و گسترده از سبک زندگی مصرف کننده در جوامع مختلف است. از این رو، موضوع تحقیق بسیاری از محققان رفتار مصرف کننده در کشورهای مختلف است. موضوع تفاوت های فردی در خرید آنی، رویکردی تقریباً جدید است که موجب تب وتابی نو در این حوزه شده است. پژوهش پیش رو با هدف بررسی ویژگی های فردی تأثیرگذار بر تمایل به خرید آنی و با استفاده از ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و سناریو به رشته تحریر درآمده است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و اندازه نمونه 376 نفر است. تکنیک آماری مورد استفاده، مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار PLS بود. نتایج نشان می دهد متغیرهای شخصیتی وظیفه شناسی، سازگاری و روان رنجورخویی بر تمایل کلی به خرید آنی، درگیری ذهنی و تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید پوشاک و تمایل به خرید آنی پوشاک نیز بر تصمیم خرید آنی پوشاک مؤثر بوده اند.
۳.

تبیین الگوی انتخاب راهبرد های بازاریابی بانکداری تجاری مبتنی بر ارزش ویژه مشتری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش ویژه مشتری راهبرد بازاریابی محرک های ارزش ویژه مشتری نظریه برخاسته از داده ه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 499 تعداد دانلود : 613
انتخاب راهبرد بازاریابی از مهم ترین اقدامات برای ایجاد ترکیب مناسب مشتریان در زمینه دستیابی به بقا و سودآوری پایدار برای سازمان است. با این حال، برخی کسب وکارها برداشت درستی از ترکیب مشتریان و شناخت مناسبی از ارزش مشتریان ندارند. در این بین، بانک های تجاری مشتریان میلیونی دارند و زیرساخت های فنی و انسانی گسترده ای به منظور خدمت رسانی به این حجم از مشتریان تجهیز کرده اند، اما فعالیت های مرتبط با اداره کسب وکار در آن ها کمتر بر مبنای مشتری سازماندهی شده است. در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کیفی اکتشافی و نظریه برخاسته از داده ها تلاش شده است تا درک بهتری از چگونگی انتخاب راهبرد بازاریابی از نظر مدیران ارشد فعال در بخش های فروش و بازاریابی به دست آید. پس از تحلیل یافته ها، 400 کد، 65 مفهوم، 17 مقوله اولیه و 5 مقوله نهایی به دست آمد که براساس آن ها برای تبیین نظریه ای که بتواند انتخاب های بازاریابی مدیران بانک را براساس ادراک از ارزش مشتری توضیح دهد، اقدام شد.
۴.

مقایسه ابعاد مدل کسب وکار بانکداری در ایران با مدل بانکداری جامع(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ابعاد مدل کسب وکار بانکداری بانکداری جامع مدل کسب وکار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 663 تعداد دانلود : 284
امروزه بسیاری از بانک ها در حال مطالعه و استقرار راهبرد جامعی در سطح بنگاه های مالی هستند. سیستمی جهانی و جامع که بر عملکرد صاحبان سهام و ریسک احتمالی بازار مبتنی است. شناخت وضع موجود مدل کسب وکاری و همچنین شناخت مدل کسب وکاری ایده آل از نظر هر گونه تغییر در سازمان اهمیت دارد؛ بنابراین، در این تحقیق با مصاحبه با چهارده نفر از خبرگان صنعت بانکداری در ایران و بانکداری جامع و تحلیل تماتیک مصاحبه ها، ابعاد مدل کسب وکار بانکداری در ایران و بانکداری جامع مقایسه شده است. نتیجه تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل تم نشان می دهد مدل بانکداری در ایران و مدل بانکداری جامع در نه بعد مدل کسب وکاری از جمله مشتری محوری در ارزش پیشنهادی، شخصی سازی کانال در بعد کانال های ارائه خدمت و افزایش تنوع در درآمدهای بانک، با یکدیگر تفاوت دارند.
۵.

ارائه چارچوبی برای شناسایی ریسک های راهبرد در شرکت های هولدینگ سرمایه گذاری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ریسک های راهبرد شرکت مادر مالتی گراندد تئوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 31 تعداد دانلود : 79
امروزه بسیاری از شرکت ها به اهمیت برنامه ریزی راهبردی پی برده اند. شرکت های هولدینگ نیز این موضوع را مدنظر قرار داده اند. بحث برنامه ریزی راهبردی در شرکت های مختلف متفاوت است و در شرکت های هولدینگ نیز پیچیدگی های ویژه ای دارد. شرکت های هولدینگ با دو تصمیم راهبردی مهم مواجه اند: 1. سرمایه گذاری ها در چه حوزه هایی و چگونه صورت گیرد؟ 2. شرکت مادر چگونه بر حوزه های سرمایه گذاری شده (کسب وکارهای تابعه) تأثیر بگذارد و آنها را مدیریت کند؟ شرکت های هولدینگ در راستای تصمیم های راهبردی خود با ریسک هایی روبه رو می شوند که باید به آنها توجه داشته باشند. در این پژوهش، با استفاده از مالتی گراندد تئوری که ترکیبی از گراندد تئوری و فراترکیب است، ریسک های راهبرد این گونه شرکت ها شناسایی می شود. با توجه به ترکیب دو روش، ابتدا حدود پنجاه پژوهش از بین بیش از چهارصد پژوهش مرتبط برای فراترکیب استفاده شد و کدهای مربوطه نیز شناسایی شد. سپس با استفاده از چهارده مصاحبه ساختاریافته در قالب گراندد تئوری، مفاهیم و مقوله های نهایی استخراج شد که عبارت اند از: ریسک های مدیریتی، ساختاری، مالی، عملیاتی و رفتاری.
۶.

تحلیل کمی فرصت های رشد و سودآوری شرکت ها بر مبنای ابعاد راهبردهای اقیانوس آبی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اقیانوس قرمز راهبرد اقیانوس آبی غیرخطی فازی مدل سازی ریاضی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 585 تعداد دانلود : 341
شرکت ها برای بقا و حضور در بازار جهانی به راهبردهایی قوی و نوآورانه نیاز دارند. درنتیجه، برای دستیابی به فرصت های رشد و سودآوری جدید، باید اقیانوس های آبی خلق کنند. اقیانوس آبی از ضعف اقیانوس قرمز (تمرکز بیش ازحد بر رقابت و بی توجهی به ایجاد یک بازار جدید و بدون رقابت) نشئت می گیرد، درحالی که راهبرد اقیانوس آبی مربوط به صنایعی است که امروز وجود ندارد و در آینده به وجود می آیند. اقیانوس های آبی در فضای بازار تسخیر نمی شوند و فرصت رشد و سوددهی بسیار بالا تعریف می شوند. در پژوهش حاضر، مدلی برای شناسایی ابعاد مهم در پیاده سازی راهبرد اقیانوس آبی تبیین شده است. ابعاد اصلی این مدل از کتاب استراتژی اقیانوس آبی اثر کیم و مابورن، مدل موانع راهبرد اقیانوس آبی گرفته شده است. ابعاد اصلی این مدل عبارت اند از: ابعاد شناختی، تسهیم منابع، انگیزشی و سیاسی. در پژوهش حاضر، برای تعیین میزان اهمیت هریک از ابعاد مدل، از نظر کارشناسان حوزه راهبرد و همچنین مدل سازی غیرخطی فازی استفاده شد. نتایج مدل سازی ریاضی نشان می دهد بعد شناختی در رتبه اول قرار گرفته است.
۷.

ارائه چارچوبی جدید به منظور ارزیابی طرح محصول با به کارگیری الگوهای رفتار کیفیتی در شرایط عدم قطعیت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: طرح محصول عدم قطعیت نظریه اعداد D نظریه مجموعه راف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 198 تعداد دانلود : 546
کیفیت محصولات به میزان انطباق طرح محصول با کیفیتی که مشتری از محصول درک می کند، بستگی دارد. متناسب بودن طرح محصول با نیاز مشتری موجب ارتقای سطح ابعاد کیفیت محصولات می شود. رقابت شدید در بازار جهانی از یک سو و افزایش پیچیدگی در طراحی محصول از سوی دیگر سبب شده است که فعالیت های مرتبط با طراحی و انتخاب طرح محصول بیش ازپیش به دانشی تخصصی تبدیل شود. از این رو، هدف اصلی پژوهش تصمیم گیری در زمینه انتخاب طرح محصول در بازه زمانی بلندمدت و شرایط عدم قطعیت است. برای تحقق هدف پژوهش، ابتدا با استفاده از مفاهیم نظریه مجموعه راف الگوهای رفتاری مشتریان شناسایی می شود و سپس گزینه های پیشنهادی برای طرح محصول با توجه به الگوهای رفتاری غالب با استفاده از روش بسط داده شده فرایند سلسله مراتبی مبتنی بر نظریه اعداد D ارزیابی و اولویت بندی می شوند.
۸.

راهبردهای بازارگرایی و نوآوری، رویکردی به پویایی کسب وکار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پویایی کسب وکار دوگانگی راهبردهای بازارگرایی راهبردهای نوآوری عوامل کلیدی موفقیت بنگاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 99 تعداد دانلود : 126
دوگانگی از جمله ویژگی های کسب وکارهای پویا در پاسخگویی مناسب به فضای رقابتی کنونی محسوب می شود و در حوزه های مختلف یک بنگاه قابل بررسی است. بازارگرایی و نوآوری از جمله توانمندی های پویایی هستند که کسب وکارها برای کسب مزیت رقابتی به آنها اتکا می کنند. با توجه به اینکه تحقیقات محدودی در زمینه اتخاذ همزمان رویکردهای اکتشاف و بهره برداری در حوزه های بازارگرایی و نوآوری انجام گرفته است، در این تحقیق به منظور اندازه گیری راهبردهای اکتشاف و بهره برداری در حوزه توانمندی های بازارگرایی و نوآوری بنگاه، پرسشنامه ای حاوی شاخص های سنجش دوگانگی بازارگرایی و نوآوری در میان مدیران و کارشناسان بنگاه های ایرانی فعال در صنعت مواد غذایی توزیع شد. جامعه آماری این پژوهش 320 بنگاه شرکت کننده در بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی بود و با استفاده از فرمول کوکران جامعه آماری محدود، حجم نمونه برابر با 186 بنگاه محاسبه شد. درنهایت، داده های 138 پرسشنامه با روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی، تجزیه و تحلیل شد و شاخص های نهایی به منظور تعیین مدل سنجش تبیین شد.
۹.

تأثیر بازاریابی تجربی، تصویر مقصد و تصویر شرکت بر رضایتمندی مشتریان هتل ها (مطالعه موردی: هتل های چهار و پنج ستاره پارسیان تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی تجربی تصویر شرکت تصویر مقصد رضایت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 213 تعداد دانلود : 508
  شناخت نگرش های رایج مصرف کنندگان در حوزه رفتار مصرف کننده، یک توانمندی راهبردی محسوب می شود؛ بنابراین، اولین چیزی که بر شکل گیری نگرش افراد به کالاها و خدمات تأثیر می گذارد، تجربه مستقیم مصرف کننده است. درنتیجه، هدف این پژوهش بررسی هتل های چهار و پنج ستاره پارسیان تهران از نظر تأثیرگذاری بازاریابی تجربی، تصویر مقصد و تصویر شرکت بر رضایتمندی میهمانان است. این مطالعه از روش معادلات ساختاری استفاده کرده است. نمونه جمع آوری شده شامل 570 نفر از مشتریان هتل های چهار و پنج ستاره پارسیان در تهران بود که از طریق نمونه گیری طبقه ای دومرحله ای انجام گرفت. درنهایت، نتایج نشان داد ادراکات میهمانان از بازاریابی تجربی، تصویر شرکت و تصویر مقصد بر رضایتمندی آنان تأثیر مستقیم دارد. همچنین، مدل مفهومی ارائه شده برای توسعه مدل های تأثیرگذاری بازاریابی تجربی، تصویر شرکت و تصویر مقصد تأیید شد.
۱۰.

بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعه موردی: شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند کارفرما جذابیت برند کارفرما شهرت سازمان نخبگان نفت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 403 تعداد دانلود : 465
یافتن نیروی کار زبده و ماهر در محیط پویای امروز امری حیاتی به شمار می رود و رقابت برای جذبکارکنان بااستعداد به اندازه رقابت برای مشتری شدت یافته است. تحقیق حاضر تأثیر جذابیت برند کارفرما را بر تمایل به استخدام نخبگان به عنوان کارکنان بالقوه بررسی می کند. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی در رشته های فنی و مهندسی سه دانشگاه فنی برتر در ایران (تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر) بود که پس از نمونه گیری تصادفی طبقه ای، اطلاعات 267 نفر از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و SmartPLS2 تجزیه و تحلیل شد. با توجه به نتایج آزمون مدل مفهومی تحقیق، متغیر جذابیت برند کارفرما از طریق رابطه مستقیم (175/0) و نقش میانجی متغیر شهرت سازمان (229/0)، درکل توانست 4/40 درصد از تغییرات تمایل به استخدام نخبگان را تبیین کند. همچنین، یافته های بررسی شکاف وضع موجود و مطلوب از دیدگاه نخبگان نشان می دهد شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت با برنامه ریزی و معرفی مناسب تر به ترتیب اولویت در ارزش های نوآوری، توسعه، اجتماعی، به کارگیری و اقتصادی، به عنوان کارفرما می توانند تصویر جذاب تری نسبت به سایر سازمان ها ارائه دهند.
۱۱.

تبیین نقش میانجی عملکرد محصول در تأثیر چشم انداز و موضع یابی برند بر ارزش ویژه برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش ویژه برند چشم انداز برند صنایع غذایی عملکرد محصول موضع یابی برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 609 تعداد دانلود : 69
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر چشم انداز و موضع یابی بر ارزش ویژه برندهای صنایع غذایی ایران با درنظرگرفتن نقش میانجی عملکرد محصول بود که با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان بازاریابی برندهای برتر صنایع غذایی کشور است که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی، نمونه ای به حجم 178 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه بود که روایی آن به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که چشم انداز برند تأثیر مثبت و معنی داری بر موضع یابی برند، عملکرد محصول و ارزش ویژه برند در صنایع غذایی ایران دارد. سایر نتایج نشان می دهند موضع یابی برند تأثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد محصول و ارزش ویژه برند دارد و عملکرد محصول نیز تأثیر مثبت و معنی داری بر ارزش ویژه برند در صنایع غذایی ایران دارد. همچنین، عملکرد محصول نقش میانجی مثبتی در تأثیر چشم انداز و موضع یابی برند بر ارزش ویژه برند دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸