مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 6 بهار 1393 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی آثار تعهد صادراتی، تطبیق قیمت و تعداد بازارها بر کارکرد صادراتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعداد بازارها تطبیق قیمت کارکرد صادراتی تعهد صادراتی شرکت های صادراتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 732 تعداد دانلود : 801
کارکرد صادراتی شرکت ها از جمله متغیرهایی است که در ادبیات بازاریابی بین الملل مورد تأکید قرار گرفته است. هدف این مقاله این است که میزان تأثیرگذاری رفتار شرکت در بازارهای خارجی (تعداد بازار، تعهد صادراتی و تطبیق قیمت) را بر کارکرد صادراتی، مورد بررسی قرار دهد. روش شناسی این پژوهش کمی بوده و با رویکرد پیمایشی، نمونه ای شامل 37 شرکت صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان از آن دارد که شرکت هایی که به بازارهای خارجی شان متعهدترند، در دستیابی به تطبیق قیمت صادراتی موفق ترند. همچنین این شرکت ها، در بازارهای خارجی کارکرد صادراتی بهتری داشته اند. این یافته ها همچنین نشان می دهند که تطبیق قیمت صادراتی تأثیر منفی بر کارکرد صادراتی دارد.
۲.

تدوین و تبیین چارچوب استقرار مدیریت دانش مشتری در بانک های تجاری خصوصی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش استقرار سیستم اطلاعاتی مدیریت دانش مشتری نظریه برخاسته از داده ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 341 تعداد دانلود : 977
مدیریت دانش مشتری یکی از مباحثی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. منافع و مزایای مدیریت دانش مشتری باعث ایجاد جاذبه نسبت به این موضوع شده و به رغم مزایایی که مدیریت دانش مشتری دارد به دلیل بی توجهی به فاکتورهای استقرار، بسیاری از پروژه های آن با شکست مواجه می شوند. در عین حال بسیاری از سازمان هایی که مبادرت به به کارگیری مدیریت دانش مشتری نموده اند، با این مشکل مواجه شده اند که چگونه می توان مدیریت دانش مشتری را در سازمان مستقر کرد. از سوی دیگر، تحقیقات این حوزه از مدیریت دانش مشتری، نگاه بخشی به این موضوع داشته اند. بنابراین استقرار مدیریت دانش مشتری نیازمند چارچوبی است که با اتخاذ نگاهی جامع، نواقص تحقیقات فعلی را نیز برطرف سازد. با توجه به مشکلات موجود سازمان ها در زمینه استقرار مدیریت دانش مشتری و نواقص مطالعات موجود، این تحقیق با به کارگیری روش تحقیق آمیخته، در مرحله کیفی به تدوین چارچوبی به منظور استقرار مدیریت دانش مشتری پرداخته و در مرحله دوم، مرحله کمی، اعتبار چارچوب توسعه داده شده در مرحله اول مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا چارچوب استقرار مدیریت دانش مشتری ارائه شده است. نتایج این تحقیق می تواند آگاهی محققین این حوزه را در خصوص اهداف، چالش ها، مکانیزم ها و عوامل موثر بر انتخاب آن ها و پیامدهای استقرار مدیریت دانش مشتری افزایش دهد.
۳.

تأثیر مدیریت زنجیره تأمین بر بهبود عملکرد صنایع تولید قطعات خودروئی از طریق مزیت رقابتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت زنجیره تأمین مزیت رقابتی بهبود عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 93 تعداد دانلود : 254
در محیط پیچیده ، پویا و بسیار متغیر امروزی ، شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ راهبرد هائی در زنجیره ی تامین خود هستند که بتواند آنها را در بهبود روزافزون عملکردشان یاری رساند . زیرا در چنین محیط رقابتی شرکت هائی قادر به بقا هستند که از گردونه رقابت جا نمانده و خود را با شرایط متغیر و پویای بازار رقابتی همگام کنند. پژوهش حاضراز نظر روش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، شرکتهای دارای گرید ارتقاء یافته شرکتهای خودروسازو می باشد که نمونه ها از روش نمونه برداری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند ، جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد لی (2006) و جهت آزمون فرضیه ها از آزمون آماری مدلسازی معادلات ساختاری LISREL 8.5  استفاده شده است ، نتایج تحلیل نشان می دهد که بکارگیری سطح بالاتری از شیوه های مدیریت زنجیره ی تأمین و مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد سازمانی و همچنین بکارگیری شیوه های مدیریت زنجیره ی تأمین بر ایجاد مزیّت رقابتی تاثیر مثبت دارد .
۴.

چارچوب مفهومی معماری منابع انسانی با رویکرد راهبردی (پژوهشی در شرکت ملی نفت ایران)(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 157 تعداد دانلود : 811
از منظر تئوریک، معماری منابع انسانی مفهوم جدیدی است که در چارچوب تحولات حاصله در طرق هدایت نظام مدیریت منابع انسانی و طرح رویکردهای جدید در رابطه بین کارکنان با سازمانها قابل بررسی است. با توجه به اینکه عوامل موثر بر ارائه چارچوب معماری منابع انسانی(اعم از بازدارنده و پیش برنده) در محیطها و بسترهای گوناگون متفاوت بوده یا حداقل درجه اثرگذاری و اهمیت آنها متغیر است در این پژوهش، طراحی و عرضه چارچوبی برای معماری منابع انسانی با رویکرد استراتژیک در صنعت نفت کشور مورد توجه قرار گرفت. با توجه به در دسترس نبودن مدلی که بر اساس آن بتوان امکان ارائه چارچوب معماری منابع انسانی را مورد مطالعه قرار داد، پس از بررسی ادبیات نظری مربوط به این موضوع، مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری چارچوب معماری منابع انسانی در نظام مدیریت منابع انسانی، استخراج گردیده و با انجام مصاحبه های اکتشافی تکمیل گردید. در گام بعد برای ساخت مدل امکان سنجی مناسب، پانل از خبرگان تشکیل و  ابعاد، مولفه ها و شاخصهای مورد نیاز برای طراحی چارچوب معماری منابع انسانی مشخص گردید.
۵.

بررسی تاثیر شبکه های کسب و کار بر مزیت رقابتی با تبیین نقش قابلیت ایجاد قابلیت ها، مورد مطالعه صنعت ساختمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شبکه های کسب و کار قابلیت ایجاد قابلیت ها مزیت رقابتی صنعت ساختمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 95 تعداد دانلود : 396
هدف پژوهش حاضر کمی سازی تاثیر شبکه های کسب و کار بر مزیت رقابتی با میانجی گری قابلیت ایجاد قابلیت ها میباشد. این شبکه ها با نقش آفرینی مشتریان، تامین کنندگان و رقبا همراه بوده است. در این تحقیق از پرسشنامه که 352 مورد آن قابل قبول بود، استفاده شد .نتایج حاصل از روش های تحلیل معادلات ساختاری نشان از تایید همه فرضیات تحقیق در حداقل سطح اطمینان 9/ دارد. میانگین شبکه های کسب و کار شرکت های خصوصی و فامیلی از شرکت ها با مالکیت خصوصی و غیر فامیلی بیشتر بود. از بین مقادیر ضریب تاثیر در بین فرضیه ها، بیشترین تاثیر به ارتباط شبکه های کسب و کار بر قابلیت کسب قابلیت اختصاص داشت. در مجموع می توان گفت شبکه های کسب و کار بر قابلیت های پویا که رویکرد جدید مزیت رقابتی می باشد تاثیر بسزایی می گذارند. از طرفی با توجه به نقش مهم مولفه ی شناختی از میان مولفه های شبکه های کسب و کار و همچنین تاثیر پذیری بالای انعطاف استراتژیک، نگاه ویژه سازمانها به روابط بلندمدت در بین شبکه های کسب و کار در این صنعت پیشنهاد می گردد.
۶.

نقش عوامل موثر برموفقیت راهبرد مدیریت ارتباط با مشتری درنمایندگی های فروش خودرو استان گیلان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت دانش عوامل موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 167 تعداد دانلود : 133
توجه جدی به مشتری، لازمه تداوم فعالیت در بازارهای رقابتی امروز است. از طریق جلب رضایت مشتری، سازمانها می توانند هزینه های تولیدشان را کاسته و درآمدشان را افزایش دهند. مدیریت ارتباط با مشتری می تواند به مدیران و سازمانها در برقراری یک ارتباط سازنده با مشتریان و همچنین حفظ آنها کمک نماید. بنابراین، تدوین و استقرار یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری کارآمد، جزء ضروریات سازمانهای امروزی محسوب می گردد. در پژوهش حاضر، نقش عوامل موثر بر موفقیت استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری در نمایندگی های فروش خودرو استان گیلان مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مدیریت دانش، متغیرهای سازمانی، کیفیت مراودات و تکنولوژی با موفقیت استراتژی ارتباط با مشتری در نمایندگی های فروش خودرو استان رابطه مستقیم دارند اما تجربه بکارگیری از سیستم ارتباط با مشتری لزوماً منجر به موفقیت استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری نمی شود.
۷.

قاعده مند سازی و پیش بینی رفتار مشتریان براساس نظریه مجموعه راف و شاخص قابلیت پذیرش و رد (مطالعه موردی: تلفن همراه سونی اریکسون)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تئوری مجموعه راف شاخص قابلیت پذیرش و رد شاخص مروجین خالص

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 125 تعداد دانلود : 887
امروزه با توجه به رقابت شدید حاکم بر محیط بازار، بکارگیری استراتژی های متناسب با مشتریان، به منظور جذب و حفظ آنان ضرورتی انکارناپذیراست. امادستیابی به این مهم، منوط به شناخت مشتریان و درک الگوهای رفتاری آنان می باشد. هدف این تحقیق تعیین استراتژی های برخورد با مشتریان جدید براساس رفتار مشتریان فعلی می باشد. در راستای نیل به هدف پژوهش، ابتدا الگوهای رفتاری حاکم بر مشتریان فعلی با استفاده از پرسشنامه NPS و روش RST شناسایی شده، و سپس استراتژی برخورد با مشتریان جدید به وسیله شاخص قابلیت پذیرش و رد با نسبت دادن آن ها به طبقات از پیش تعریف شده مشخص می شود. این تحقیق با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش شناسی جزء پژوهش های پیمایشی می باشد،که بر روی250 نمونه، از کاربران تلفن همراه سونی اریکسون اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بعد قابلیت اطمینان نقش مهمی در تاثیرگذاری بر رفتار مشتریان دارد و براساس الگوی رفتاری مشتریان فعلی می توان استراتژی متناسب با مشتریان جدید را اتخاذ نمود.
۸.

بازپردازی شاخص های توسعه قابلیت های انسانی در پرتو فرمان امام علی «علیه السلام» به مالک اشتر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل تم توسعه انسانی رویکرد قابلیت قابلیت های انسانی نهج البلاغه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 480 تعداد دانلود : 658
در این پژوهش ضمن معرفی رویکرد قابلیت، تلاش شده است تا برد نافذ شاخص های توسعه قابلیت های انسانی بر اساس دستورالعمل های نامه 53 نهج البلاغه که بُردی فرازمانی دارد مدنظر قرار بگیرد. در این پژوهش، جهت گردآوری داده ها، متن گرانمایه این نامه با استفاده از روش تحلیل تم مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش مشتمل بر دوازده تم فرعی در باب فلسفه حکومت، عاملیت انسانی مردم، مقام خلیفه اللهی انسان، اصلاح امور مردم به مثابه حق صریح آنان، تعدد ذی نفعان، انگیزه، احترام به اختیار مثبت، عدالت خواهی، انصاف جویی، توسعه سلامت و فرصت های اقتصادی، توسعه فرصت های حمایتی و آبادسازی و اصلاح بلاد و شهرها و پنج تم اصلی دال بر پدیده محوری توسعه قابلیت های انسانی، شرایط علّی توسعه این قابلیت ها، شرایط میانجی توسعه این قابلیت ها، شرایط زمینه ای توسعه این قابلیت ها و پیامد نهایی توسعه این قابلیت ها بود. در نهایت با استفاده از تم های اصلی و فرعی، چارچوبی جهت توسعه رویکرد قابلیت های انسانی ارائه شد.
۹.

خوشه بندی مشتریان بانک با استفاده از شبکه های عصبی رقابتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خوشه بندی مشتریان شبکه ی همینگ نرون مرده روش وارد تحلیل تمایزات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 587 تعداد دانلود : 319
بخش بندی مشتریان، فرصتی برای توجه به نیازهایی است که در پرتو بازاریابی انبوه مجالی برای ابرازشان نبوده است. هدف اولیه ی بخش بندی یافتن و حفظ مشتریانی است که قصد ارائه ی خدمت به آن ها را داریم. در این پژوهش خوشه بندی مشتریان بانک با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی رقابتی و روش های آماری سنتی با یکدیگر مقایسه شده اند. برای خوشه بندی مشتریان، 7 مشخصه ی کلیدی 600 مشتری از مشتریان یک بانک استخراج شده است. با استفاده از یک شبکه ی عصبی رقابتی و همچنین روش آماری وارد خوشه بندی مشتریان انجام گرفته و نتایج حاصل با استفاده از روش تحلیل تمایزات و شاخص های MAPE و RMSE با یکدیگر مقایسه شده است. مقایسه ی خوشه بندی های انجام شده، برتری قابل توجه شبکه ی عصبی رقابتی بر روش آماری وارد را نشان می دهد. خوشه بندی با استفاده از شبکه های عصبی رقابتی نقطه ی قوت و نوآوری این مقاله است. به خصوص که رفع نرون مرده در شبکه های عصبی رقابتی مورد تأکید قرار گرفته است. این مهم با استفاده از ترم بایاس در شبکه ی عصبی رقابتی، قابل دستیابی است که در این مقاله بر آن تأکید شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸