مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 6 تابستان 1393 شماره 2 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید در تجارت الکترونیک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتماد تجارت الکترونیک ریسک ادراک شده قصد خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 929 تعداد دانلود : 126
با ظهور تجارت الکترونیک، سازمان ها در حال تغییر تجارت و کسب و کار خود هستند. اکثر محققان بر آن اند که تجارت الکترونیکی زمانی می تواند موفق باشد که عموم مردم به محیط مجازی اعتماد کنند. درجه بالای اعتماد نه تنها انتظارات مشتری از یک معامله رضایت بخش را برآورده می سازد، بلکه تردید و ریسک درک شده از معاملات آنلاین را حذف می نماید. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید اینترنتی در بین مشتریان وب سایت رایانه است. برای آزمون فرضیه های پژوهش، از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که شرکت های مجازی می توانند، با ایجاد محیطی امن و ایجاد ضمانت هایی در خرید موفق، تمایل به خرید آنلاین مشتریان را، با کاهش ریسک درک شده و افزایش منفت درک شده و اعتماد، افزایش دهند. همچنین، افزایش توجه مدیران شرکت های مجازی به پیشایندهای شناختی، تجربی، شخصیتی، و حالت عاطفی باعث افزایش اعتماد و کاهش ریسک درک شده مشتریان آنلاین می شود.
۲.

بخش بندی بازار بانکداری خرد بر مبنای مزایای مورد انتظار مشتریان: مطالعه ای در بانک ملت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بانکداری خرد بخش بندی بازار تحلیل خوشه ای تحلیل عاملی مزایای مورد انتظار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 902 تعداد دانلود : 745
بی تردید هدف هر بنگاه اقتصادی تحقق هرچه بیشتر بهره وری است. بخش بندی بازار در اکثر حوزه ها، به ویژه صنعت بانکداری خرد، ابزاری استراتژیک در جهت تخصیص بهینه منابع و، در نتیجه، تحقق این هدف است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بخش بندی بازار بانکداری خرد بر مبنای مزایای مورد انتظار مشتریان صورت پذیرفت. به منظور تحقق این هدف، علاوه بر مطالعات میدانی، از طریق مصاحبه اکتشافی با 43 مشتری، کارشناس شعبه (صف)، و کارشناس ستادی چندین بانک، 166 مزیت استخراج شد. از طریق پرسشنامه خبرگان این مزیت ها به 50 سؤال کاهش یافت و بین 60 نفر از مشتریان به صورت پیش آزمون توزیع شد. پس از تأیید روایی و پایایی، با روش نمونه گیری خوشه ای و فرمول کوکران حجم نمونه 669 به دست آمد. سپس، از طریق تحلیل عاملی 9 عامل و از طریق تحلیل خوشه ای 4 بخش مشخص شد. بخش سوم بزرگ ترین بخش در میان بخش ها شناسایی شد. این بخش برای عواملی چون کارکنان و اعتماد، راحتی، سهولت خدمات، و تکنولوژی اهمیت بسیاری قائل است. نهایتاً، متناسب با ویژگی های رفتاری هر بخش، راهکار متناسب بازاریابی ارائه شد.
۳.

تدوین مدل برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی بر مبنای فرایند توانمندسازی کارکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی توانمندسازی مدل BCG مدل توانمندسازی هرسی و بلانچارد مدل مینزبرگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 661 تعداد دانلود : 296
چالش سازمان ها در قرن بیست ویکم رقابت بر مبنای منابع گران قیمتی است که تعیین کننده بقا و رشد آن هاست؛ این منابع عبارت اند از: مدیریت، نیروی انسانی، زمین، سرمایه، و منابع سرمایه ای (تجهیزات). از میان این منابعْ مدیریت و نیروی انسانی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. در حال حاضر، مزیت رقابتی بسیاری از کشور ها در نیروی انسانی توانمندی است که رسالت استفاده بهینه سایر منابع را بر عهده دارند. امروزه، موفقیت سازمان ها به تعداد نیروی انسانی وابسته نیست، بلکه به سطح توانمندی منابع انسانی مرتبط است. تلاش سازمان ها برای توسعه منابع انسانیْ «توانمندسازی» نام دارد و به عنوان یکی از ابزارهای استراتژیک کسب مزیت رقابتی مطرح است. در این تحقیق، مدل استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی به صورت یک الگوی مدون در هفت مرحله ارائه و نحوه اجرا و تکنیک های مورد استفاده در یک شرکت حفاری و اکتشاف بررسی شده است. وجه تمایز الگوی طراحی شده در ارتباط با برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی، تحلیل محیط خارجی با استفاده از مدل انسوف، تحلیل محیط داخلی با استفاده از مدل مینزبرگ، طبقه بندی منابع انسانی با کمک الگوی گروه مشاوران بوستون، و ارائه استراتژی های مناسب در قالب مدل توانمندسازی هرسی و بلانچارد است.
۴.

توسعه چارچوبی جامع برای ارزیابی عملکرد بازاریابی با استفاده از رویکرد فراترکیب: مطالعه ای در صنعت بانکداری ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد بازاریابی شاخص عملکرد بازاریابی صنعت بانکداری فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 21 تعداد دانلود : 958
در این مطالعه به دنبال آن بودیم که شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی را شناسایی کنیم و ابزاری تعریف کنیم تا به وسیله آن عملکرد بازاریابی را در صنعت بانکداری بسنجیم. بدین منظور، از روش فراترکیب برای استخراج شاخص های عملکرد بازاریابی از مطالعات کیفی، از آزمون قضاوت خبرگان برای تأیید، وزن دهی، و تعدیل ابزار سنجش، و از پرسشنامه تعدیل شده برای ارزیابی عملکرد بازاریابی صنعت بانکداری بهره گرفتیم. شاخص های شناسایی شده به واسطه روش فراترکیب در پنج بُعد دسته بندی شد: مشتری؛ برند؛ بازار؛ نوآوری؛ مالی. نتایج آزمون خبرگان نشان داد که ابعاد مشتری و مالی اهمیت بیشتری نسبت به سایر ابعاد در سنجش عملکرد بازاریابی دارند. نتایج آزمون میدانی بیانگر آن بود که عملکرد بازاریابی بانک ها بالاتر از سطح متوسط قرار دارد و عملکرد بانک های غیر دولتی بهتر از عملکرد بانک های دولتی است. همچنین، بانک ها در ابعاد برند، بازار، و نوآوری بهتر از ابعاد مالی و مشتری عمل کرده اند.
۵.

طراحی مدل ساختاری احساس گناه مصرف کننده جهت پیش بینی رفتارهای خرید در آینده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: احساس گناه پیش بینی رفتار خرید طراحی مدل مصرف کننده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 488 تعداد دانلود : 945
: این مطالعه تلاش می کند دانش حاضر در زمینه احساس گناه مصرف کننده را از طریق پیشنهاد یک مدل ساختاری بررسی کند و در قالب این مدلْ رفتارهای خرید آینده فرد را پیش بینی نماید. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل عاملی در میان جامعه مصرف کنندگان مراجعه کننده به مراکز خرید شهر کرمانشاه به اجرا درآمد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد احساس گناه مصرف کننده آیلا اوزان و همکاران (۲۰۱۲) با روایی محتوایی 62 / 0 و پایایی 78 / 0 بود، و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و آموس تجزیه و تحلیل انجام گرفت و، در نهایت، مشخص شد که بین احساس گناه و خریدکردن، خریدنکردن، تخطی از هنجار ها، خود سرزنشی، و لذت گرایی در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین احساس گناه و واکنش های مقابله ای و نیز بین واکنش های مقابله ای و پیش بینی رفتارهای خرید در آینده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، در مدل نهایی، خریدنکردن دارای بیشترین تأثیر در بروز احساس گناه در مصرف کننده بود.
۶.

تبیین تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت مشتری و ارزش ویژه مارک تجاری در صنعت بانکداری با تأکید بر تهدیدها و فرصت ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش ویژه مارک تجاری رضایت مشتری رفتار شهروندی سازمانی ماتریس اهمیت- وضعیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 440 تعداد دانلود : 442
به منظور افزایش تأثیر مثبت و مدیریت شایسته مارک تجاری، شرکت ها به استراتژی هایی نیاز دارند. اجرای این استراتژی ها سبب رشد و تقویت ارزش ویژه مارک تجاری می شود. در این زمینه، تحقیق حاضر به بررسی اهمیت ارزش ویژه مارک تجاری در صنعت بانکداری و تأثیر رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مشتری بر این مقوله مهم می پردازد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان و مشتریان بانک ملی بودند. بدین منظور، به ترتیب 110 و 390 پرسشنامه از این دو جامعه جمع آوری شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. فرضیات پژوهش به کمک بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری، یعنی تحلیل مسیر، بررسی شد. مطابق نتایج به دست آمده، رفتار شهروندی سازمانی تأثیری مستقیم، مثبت، و معنادار بر رضایت مشتری و ارزش ویژه مارک تجاری دارد. از سویی دیگر، رضایت مشتری می تواند موجب افزایش ارزش مارک تجاری شود. این تحقیق گامی نو است در جهت ارتباط عوامل مرتبط با مشتری و عوامل مرتبط با کارمند.
۷.

خوشه بندی مشتریان بر اساس سبک خرید و بررسی ارتباط آن با ابعاد نوجویی ذاتی و ابعاد شخصیتی نئو(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ابعاد شخصیتی نئو سبک خرید نوجویی احساسی نوجویی ذاتی نوجویی شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 163 تعداد دانلود : 419
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های تصمیم گیری خرید، ابعاد نوجویی ذاتی، و ابعاد شخصیتی مصرف کننده انجام یافته است. در گام نخست مصرف کنندگان، بر اساس مشابهت در سبک خرید، در سه خوشه دسته بندی شدند. سپس، به تحلیل رفتار خوشه ها بر اساس سبک تصمیم گیری، ابعاد نوجویی ذاتی، و ابعاد شخصیتی نئو پرداخته شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین سه خوشه شناسایی شده در ابعاد نوجویی ذاتی و سه بُعد شخصیتی نئو (روان نژندی، اشتیاق به تجارب تازه، و درون گرایی) تفاوت معنی داری وجود ندارد. اما بین خوشه ها در دو بُعد شخصیتی نئو (توافق پذیری و وظیفه شناسی) تفاوت مشاهده می شود. همچنین، مطالعه مبانی نظری نشان داد که از سه بُعد نوجویی مصرف کننده بُعد نوجویی ذاتی ارتباط قوی تری با ابعاد شخصیتی دارد. بنابراین، ارتباط ابعاد نوجویی ذاتی با ابعاد شخصیتی تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر ارتباط مستقیم بُعد شخصیتی روان نژندی با نوجویی احساسی است و بین سایر ابعاد شخصیتی نئو با نوجویی احساسی و شناختی رابطه معنی داری مشاهده نشد.
۸.

ارزیابی تأثیر عملکرد لجستیک بر رقابت پذیری جهانی در خلال سال های 2007 تا 2013(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رقابت پذیری زیرساخت های حمل و نقل مدل های پنل دیتا GCR LPI

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 140 تعداد دانلود : 302
زیرساخت های حمل و نقل از جمله عوامل کلیدی در توسعه کشور ها و صنایع محسوب می شوند. از این رو، توسعه متوازن زیربخش های آن از جمله عوامل متضمن توسعه پایدار به شمار می رود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفه های عملکرد لجستیک بر توان رقابت پذیری ملی است. بدین منظور، رابطه داده های ثانویه شاخص های عملکرد لجستیک بانک جهانی و رقابت پذیری جهانی مجمع جهانی اقتصاد، با بهره گیری از رگرسیون چندمتغیره پنلی، ارزیابی شد. نمونه آماری با رویکرد غیرتصادفی از داده های پنلی شاخص های GCI و مؤلفه های LPI در کشور هایی بود که در گزارش های سالانه 2007، 2010، و 2012 در این دو نهاد ارزیابی شده اند. یافته های حاصل از آزمون تأثیر مؤلفه های عملکرد لجستیک بر رقابت پذیری کشور ها، با به کارگیری نرم افزار Eviews نسخه 6 و مدل های پنل دیتا، نشان دهنده تأثیر مثبت و معنادار شاخص های حمل و نقل، گمرکات، و زیرساخت ها بر رقابت پذیری جهانی کشور هاست.
۹.

شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر تمایل مشتریان برای خرید متقاطع بانک بیمه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بانک بیمه تمایل مشتری خرید متقاطع فروش متقاطع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 108 تعداد دانلود : 133
بانک بیمه، به عنوان فروش محصولات بیمه ای از طریق بانک ها، یکی از مصادیق فروش متقاطع از سوی نهادهای مالی و خرید متقاطع از جانب مشتریان است. این رویکرد با افزایش رقابت و برای ایجاد یک سوپرمارکت مالی به منظورِ تأمین همه نیازهای مالی مشتریان از یک ارائه دهنده به شدت در حال رشد است. در این راستا، نخست لازم است عواملی که باعث ایجاد انگیزه در مشتریان یک بانک برای خرید محصولات بیمه ای می شود شناسایی گردد. این تحقیق توصیفی- پیمایشی است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل مشتریان برای خرید متقاطع بانک بیمه است. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای مدل سورلی و همکاران در سال 2008 ایجاد شده و بر این اساس دارای 6 فرضیه است. نتایج بررسی ها نشان داد تصویر بانک و اعتماد مشتریان به بانک به صورت مثبت و معناداری با تمایل به خرید متقاطع بانک بیمه رابطه دارد. همچنین، ارزش دریافتی با رضایتمندی و رضایتمندی با تصویر و اعتماد رابطه مثبت و معناداری دارند.
۱۰.

رابطه سازوکارهای حاکمیت شرکتی با هزینه های نمایندگی متشکل از شرکت های ایرانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعضای غیرموظف هیئت مدیره حاکمیت شرکتی مالکیت سرمایه گذاران نهادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 800 تعداد دانلود : 111
هدف این مقاله آزمون اثر مکانیسم های حاکمیت شرکتی بر هزینه های نمایندگی در نمونه ای متشکل از شرکت های ایرانی است. مقاله حاضر اثر مکانیسم های حاکمیت شرکتی بر دو پراکسی متفاوت از هزینه های نمایندگی، یعنی فروش کل به دارایی کل (گردش دارایی) و نسبت هزینه های عملیاتی به فروش کل را بررسی می کند. از بین سازوکارهای کنترل هزینه های نمایندگی درصد اعضای غیرموظف هیئت مدیره و درصد سرمایه گذاران نهادی، به عنوان متغیر مستقل، بررسی شده اند. تحلیل و بررسی همبستگی با استفاده از رگرسیون مقطعی صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد، در صورت استفاده از نسبت گردش دارایی به عنوان معیاری برای اندازه گیری هزینه های نمایندگی، بین درصد اعضای غیرموظف و هزینه های نمایندگی رابطه معناداری وجود دارد، اما این رابطه برای سرمایه گذاران نهادی معنادار نیست.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸