مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 3 پاییز 1390 شماره 3 (پیاپی 9) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی وضعیت سیستم های اطلاعات بازاریابی شرکت های متوسط و بزرگ صنایع غذایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیستم صنایع غذایی نظام اطلاعات بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 833 تعداد دانلود : 649
این پژوهش به منظور شناخت وضعیت فعلی و نقاط ضعف نظام اطلاعات بازاریابی شرکت های متوسط و بزرگ صنایع غذایی انجام شده است. نظرها و مدل های مختلفی هم از مطالعات پیشینه ی پژوهش و هم از طریق مصاحبه با خبرگان جهت انتخاب مدل جمع آوری شد که اغلب آنها به دلیل ارتباط مستقیم با موضوع آسیب شناسی سازمانی غیرقابل استفاده بودند. از این رو تنها بر روی مدل ها و شیوه های پژوهش مورد استفاده در مطالعات سیستم-های اطلاعات بازاریابی تمرکز شد و در نهایت مدل مک لوود و راجرز، به خاطر فراوانی استفاده از آن و همچنین جامعیت متغیرهای مورد بررسی، مبنای اجرای این پژوهش قرار گرفت. به دلیل حساسیت و اهمیت نقش بازاریابی در صنایع غذایی، شرکت های متوسط و بزرگ فعال در این صنعت، به عنوان جامعه ی آماری پژوهش تعریف شدند. داده ها از طریق پرسشنامه و از 120 نمونه شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی شرکت های منتخب، گردآوری شد و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات و تبیین وضعیت موجود و نقاط ضعف نظام بازاریابی، راهکارهای بهبود در دو سطح دولت و بنگاه ها ارایه شده است. برخی از مهم ترین ضعف هایی که شناسایی شدند، بروز نبودن امکانات و تجهیزات کامپیوتری، نارسایی در عملیات سازمان بازاریابی، ضعف در حمایت مدیریت و دسترسی ناکافی به منابع اطلاعات بازاریابی هستند.
۲.

بررسی تأثیر ابعاد تصویر ذهنی فروشگاهی بر ارزش خرده فروشی مشتریان فروشگاه های زنجیره ای(رفاه، شهروند و هایپر استار) در سطح شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش خرده فروشی تصویر ذهنی خرده فروشی رفتار مصرف کننده فروشگاه های زنجیره ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 654 تعداد دانلود : 502
در این مطالعه ایجاد ارزش خرده فروشی، درآمد و سود آوری خرده فروشان را توسط محافظت کردن خرده فروشان از رقبا افزایش می دهد. تصویر ذهنی فروشگاه مبتنی بر ارزش خرده فروش است. بر اساس شواهد تجربی این ادبیات تصویر ذهنی فروشگاه را به عنوان پیش بینی کننده برای ارزش خرده فروشی پیشنهاد می دهد. در این مقاله مبنای تجربی و نظری که تأثیر ابعاد تصویر ذهنی فروشگاهی منتخب را روی ارزش خرده فروشی نشان می-دهد، مورد مطالعه قرار دادیم. در چارچوب مفهومی مبتنی بر اینکه تصویر ذهنی فروشگاهی با سه بعد از ارزش خرده فروشی شامل آگاهی خرده فروش، تداعی معانی خرده فروش و کیفیت درک شده خرده فروش مرتبط و این ابعاد سپس با وفاداری نسبت به خرده فروش مرتبط است. با استفاده از آزمون های تجربی مدل معادلات ساختاری به بررسی فرضیه های پژوهش پرداختیم. نتایج تأثیر مثبت ابعاد تصویر ذهنی فروشگاهی شامل راحتی، قیمت درک شده، تسهیلات فیزیکی، خدمات کارکنان و عوامل نهادی شده بر ابعاد ارزش خرده فروشی، ابعاد تصویر ذهنی فروشگاهی را به عنوان پیش بینی کننده ارزش خرده فروشی نشان می دهد
۳.

بررسی وضعیت سیستم های اطلاعات بازاریابی شرکت های متوسط و بزرگ صنایع غذایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: باورپذیری مارک تجاری رفتار خرید مشتری سوایت سوئینی وفاداری مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 926 تعداد دانلود : 680
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر باورپذیری مارک تجاری بر وفاداری و رفتار خرید مشتریان با رویکرد محصولات بهداشتی است؛ بدین منظور میزان باورپذیری یک مارک تجاری خاص، بین مصرف کنندگان و ارتباط آن با وفاداری و رفتار خرید مشتریان سنجیده شده است. در این پژوهش از مدل «میزان باورپذیری مارک تجاری» مطرح شده توسط سوئینی و سوایت که این هفت بعد را دارد، استفاده شده: میزان باورپذیری مارک تجاری ، تداوم، وفاداری ، رضایت مشتری ، میل به تغییر مارک، رفتارخرید مشتریان و توصیه خرید آن به دیگران. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و ابزار مورد استفاده برای آن پرسشنامه است. روایی پرسشنامه به تأیید مشاوران آماری رسیده و پایایی آن نیز 4/95% برآورد شده است. نتایج تحلیل داده های جمع آوری شده نشان می دهد، میزان باورپذیری این مارک تجاری در میان محصولات همانند خود، از نظر مصرف کنندگان رضایت بخش نیست بلکه مصرف کنندگان آن که درآمد ماهیانه آنها پایین تر از 500 هزار تومان در ماه است- به دلیل پایین بودن قیمت این محصول، این مارک را برگزیده اند.
۴.

تأثیر ارتباطات دهان به دهان بر خرید خودروهای داخلی (مطالعه ی موردی خودروی سمند شرکت ایران خودرو)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارتباطات دهان به دهان تخصص ریسک روا ن شناختی ریسک کارکردی شباهت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 52 تعداد دانلود : 904
هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی تأثیر ارتباطات دهان به دهان مشتریان بر خرید خودروهای داخلی است. این پژوهش در شهر اصفهان و در مورد خودروی سمندانجام شده است. جامعه-ی آماری پژوهش، خریداران(متقاضیان) خودروی سمند در شهر اصفهان است و روش نمونه-گیری خوشه ای بوده است. نتایج بیانگراز آن است که ارتباطات دهان به دهان مشتریان یکی از منابع اصلی تأمین اطلاعات مورد نیاز خریداران خودروی سمند بوده است. همچنین، استنباط از تخصص منبع اطلاعات و شباهت او با گیرنده اطلاعات، میزان تأثیر این اطلاعات را تحت الشعاع قرار می دهد. در این رابطه ریسک کارکردی محصول، اهمیت تخصص و ریسک روانشناختی، اهمیت تشابه منبع با گیرنده پیام را تعدیل می کنند.
۵.

بررسی عوامل مؤثر بر برندسازی سالن های نمایشگاه های بین المللی (مورد مطالعه: نمایشگاه بین المللی تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: امکانات رفاهی سالن ها برندسازی تبلیغات سالن های همایش و کنفرانس نمایشگاه های بین المللی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 747 تعداد دانلود : 230
چگونگی رسیدن به مزیت رقابتی پایدار، از مباحث چالش برانگیز در زمینه خدمات است، با توجه به نامشهود بودن ناهمگنی و تفکیک ناپذیری خدمات، برند سازی در این بخش با چالش ها و مشکلات متفاوتی نسبت به بخش کالا روبه روست. از طرفی نمایشگاه های بین المللی که در حوزه خدمات قرار می گیرند؛ یکی از مهم ترین کانال های معرفی کالاهای تولید شده و نقش بسیار مؤثری در شناساندن شرکت ها و برندسازی برای بازار هدف دارند. بنابراین این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر برندسازی سالن های نمایشگاه بین المللی تهران انجام شده است. ابتدا با مرور پیشینه ی پژوهش مجموعه ای از شاخص های مربوط به هر یک از عوامل مؤثر بر برندسازی سالن های نمایشگاه بین المللی گردآوری شده، داده های مورد نیاز با پرسش از 600 کاربر خدمات نمایشگاهی (شرکت های داخلی و خارجی) و مدیران نمایشگاه بین المللی جمع آوری شده است. روش پژوهش از نوع پیمایشی و همبستگی است و برای آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، سه عامل اصلی تبلیغات، سالن های همایش و کنفرانس و امکانات رفاهی سالن ها در برندسازی سالن های نمایشگاه بین المللی تهران تأثیر مثبت و معنادار دارند.
۶.

اندازه گیری کارایی نسبی مزیت رقابتی ایران بر اساس مدل کمی الماس گون پورتر در مقایسه با کشورهای منتخب- رویکرد DEA(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صادرات غیر نفتی کارایی مدل الماس گون پورتر مزیت رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 868 تعداد دانلود : 354
پژوهش های مربوط به مزیت رقابتی اغلب در سطوح بنگاه یا صنعت مورد نظر قرارگرفته، اما نگاه کلان تر یعنی بررسی مزیت رقابتی در سطح ملی و به صورت جامع کمترمورد توجه پژوهشگران بوده است. این مقاله برای حل این مشکل و با برگزیدن نگرشی کارایی محور و توجه به حضور ورودی های هر کشور به محاسبه کارایی آن ها در مزیت رقابتی پرداخته می شود. مبانی نظری با تعریف مفهوم مزیت رقابتی آغاز و به مدل مزیت رقابتی کشورها که توسط پورتر طراحی شده، ختم می شود. این مسیر از مدل ریاضی قوی تحلیل پوششی داده ها کمک گرفته می شود، مدل برای برآورده کردن هدف دوسویه ما و لحاظ کردن همزمان منابع و نتایج بسیار مناسب است. مدل الماس گون پورتر در مجموع شش مؤلفه ورودی برای بررسی مزیت های رقابتی کشورها تعریف می کند. در این مدل مزیت های رقابتی عبارتند از صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی ورودی که در پژوهش به عنوان خروجی استفاده می شوند. با توجه به پژوهش های قبلی که روی این مدل انجام گرفته و به کمی شدن این مدل انجامیده، پژوهشگر از همین مدل کمی برای جمع آوری داده ها استفاده و سعی کرده با انتخاب رویکرد مناسب تحلیل پوششی داده ها به محاسبه کارایی بپردازد. با توجه به انتخاب 112 کشور و 12 شاخص ورودی و دو شاخص خروجی نتیجه حاصل ایران را با کارایی 67/68 درصد در رتبه هفتاد قرار می دهد. بررسی روند کارایی در سال های 2000، 2003 و 2006 ابزاری برای استمرار ارقام کارایی حاصل می کند. این روند ایران با یک رشد سهمگین کارایی که حاصل کاهش واردات کالاهای تولیدی و افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجیست به کارایی کامل در سال 2006 می رسد.
۷.

نگاه به آینده و تدوین چشم انداز دانشگاه ها: مطالعه ی موردی در دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اهداف بزرگ تحلیل عاملی تأییدی توصیف روشن چشم انداز دشوار و جسورانه نگاه به آینده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 966 تعداد دانلود : 165
این مقاله بر اساس برنامه ریزی راهبردی دانشگاه تنظیم شده است. تدوین چشم انداز بر اساس مدل ارایه شده توسط کالینز و پوراس (1996) انجام گرفته است. مدل، شامل دو بخش ایدئولوژی بنیادی و نگاه به آینده است. ایدئولوژی بنیادی در مقاله دیگری بیان شد؛ در این پژوهش، نگاه به آینده و چشم انداز دانشگاه تدوین شده است. نگاه به آینده خود شامل دو بخش "اهداف بزرگ، دشوار، و جسورانه و "توصیف روشن می شود. هچنانکه در بخش نتایج پژوهش نشان داده شده، اهداف بزرگ، دشوار، و جسورانه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بر اساس تحلیل عاملی تأییدی به دست آمد و بر اساس آن توصیفی روشن نیز تدوین شد و در نهایت چشم انداز دانشگاه ولی عصر(عج) تدوین شده است.
۸.

هوش سازمانی بررسی مقایسه ای بانک های دولتی و خصوصی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بانک مدل هوش سازمانی آلبرخت هوش سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 422 تعداد دانلود : 742
هوش به عنوان مفهومی جذاب و شیفته کننده توجه زیادی را در بسیاری از رشته ها، حتی رشته ای بیرون از روانشناسی فردی و شناختی به خود معطوف کرده است. یکی از حوزه هایی که علاقه وافری به هوش نشان داده، مدیریت و سازمان است. با این حال این مفهوم برای پژوهشگران سازمان و مدیریت در هاله ای از ابهام قرار دارد. یکی از دلایل این موضوع فقدان چارچوب های تئوریک قوی و منسجم در این زمینه است. از سوی دیگر با وجود گذشت بیش از یک دهه از معرفی مفهوم هوش سازمانی پژوهش های چندانی در این حوزه انجام نگرفته است. از این رو در این مقاله تلاش شده ضمن اشاره ای به ادبیات موجود در زمینه هوش سازمانی، در قالب یک پژوهش توصیفی کاربردی تفاوت هوش سازمانی در بانک های دولتی و خصوصی مورد مطالعه قرار گیرد. بر این اساس در قالب یک پژوهش توصیفی-کاربردی، با بهره گیری از پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی که مشتمل بر 49 گویه در قالب هفت بعد است از 429 نفر از کارکنان دو بانک دولتی و دو بانک خصوصی نظرخواهی شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد، در مجموع هوش سازمانی بانک های خصوصی به صورت معناداری از هوش سازمانی بانک های دولتی بیشتر است.
۹.

بررسی انتخاب استراتژی های قیمت گذاری بر مبنای منحنی عمر کالا در لوازم خانگی کوچک (مطالعه ی موردی گروه محصول چرخ گوشت در شرکت صنعتی پارس خزر)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی قیمت گذاری استراتژی قیمت گذاری تخفیفی استراتژی قیمت گذاری دسته ای استراتژی قیمت گذاری نفوذ در بازار لوازم خانگی کوچک منحنی عمر محصول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 79 تعداد دانلود : 80
انتخاب استراتژی های مناسب جزء اصول مهم برای رسیدن به سودآوری در مدل کسب و کار است .یکی از مهم ترین این استراتژی ها، استفاده از استراتژی های قیمت گذاری مناسب است. برای قیمت گذاری درست و رضایت بخش باید عوامل مؤثر بر قیمت گذاری را شناسایی و تنظیم کرد. دوره عمر کالا به عنوان عوامل تاثیر گذار سازمانی یکی از عوامل اصلی در تصمیم گیری و استفاده از استراتژی های مختلف قیمت گذاری است. تعیین زمان حدوث هر مرحله از عمر محصول و ارایه یک الگوی زمان بندی شده ثابت امری غیرممکن است. مهم؛ تشخیص به موقع سن محصول و اتخاذ راهبردی مؤثر در زمان مناسب است. از آنجاکه قیمت و محصول ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، هدف اصلی این پژوهش آزمون مجدد مدل چرخه حیات کالا به منظور استفاده در اخذ استراتژی های قیمت گذاری مناسب محصولات در مراحل مختلف چرخه حیات آن است. در این پژوهش عنصر قیمت به عنوان یکی از مهم ترین عناصر در آمیخته بازاریابی انتخاب و تأثیر اخذ استراتژی قیمت گذاری بر چرخه حیات کالا در صنعت لوازم خانگی کوچک بررسی شده است. یافته ها نشان می دهد، نمودار چرخه حیات کالا می تواند به عنوان ابزاری در جهت راهنمایی به منظور اخذ استراتژی های قیمت گذاری استفاده شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸