مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 14 زمستان 1401 شماره 4 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی عوامل مؤثر بازاریابی محتوای دیجیتال بر درگیرسازی مصرف کننده با برند: رویکرد بیبلیومتریک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی محتوای دیجیتال بیبلیومتریک چارچوب TCM-ADO درگیرسازی مصرف کننده با برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 957 تعداد دانلود : 577
هدف: با توجه به پراکندگی پژوهش های قبلی و نبود نگاه جامع، هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی محتوای دیجیتال و دسته بندی آن ها اعم از سازه های پیشین، تصمیم ها، نتیجه ها، روش ها، بافتارها، نظریه ها و شکاف های پژوهشی این حوزه است. روش: روش اجرای پژوهش کیفی و از نوع مرور نظام مند بیبلیومتریک است و به کمک نرم افزار وی اُاِس ویور و زبان برنامه نویسی آر انجام شده است. یافته ها: در بخش تحلیل عملکرد، کشورها و نویسندگان پُراستناد شناسایی شد. در بخش ترسیم علم، پنج خوشه به دست آمد که عبارت اند از: محتوای تولیدشده توسط کاربر، تحلیل محتوای تولیدشده توسط کاربر، درگیرسازی مصرف کننده با برند، سرایت محتوا در اجتماعات جمعی و انواع منبع محتوا در تحلیل زوج های هم استنادی. در این میان، سه واژه پُرتکرار «محتوای تولید شده توسط کاربر»، «رسانه اجتماعی» و «ارتباطات توصیه ای کلامی» در تحلیل هم رخدادی واژگان معرفی شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، پنج سازه «ویژگی های رسانه اجتماعی»، «ویژگی های منبع»، «ویژگی های محتوا»، «ویژگی های اجتماعات جمعی آنلاین» و «ویژگی های مصرف کننده»، از سازه های بسیار مهم پیشین بازاریابی محتوای دیجیتال است. از نظر بافتار، «محصول»، «شخصیت فرد»، «تطبیق محتوا و رسانه»، «فرهنگ» و «هوش مصنوعی»، از بسترهای مهم این فرایند معرفی شده است. «مشارکت مصرف کننده» مهم ترین تصمیم رفتاری و «درگیرسازی مصرف کننده با برند» مهم ترین خروجی فرایند بازاریابی محتوای دیجیتال است.
۲.

ارائه مدل میان برهای ذهنی کاربران بازاریابی تأثیرگذار در انتخاب اینفلوئنسرهای بازاریابی در بستر اینستاگرام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی بازاریابی تأثیرگذار اینستاگرام اینفلوئنسرهای بازاریابی مدل ساختاری معادله ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 855 تعداد دانلود : 519
هدف: با توجه به فراوانی و تنوع تأثیرگذاران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل مهم در زمینه شناسایی اینفلوئنسرها در اینستاگرام و روابط موجود بین آن ها اجرا شده است و برای استفاده در پژوهش های تجربی، با گنجاندن عوامل یادشده در یک چارچوب پیشنهادی، در پی پاسخ به این سؤال است که از چه نوع شاخص های کلیدی می توان به عنوان میان بر ذهنی، برای ارزیابی سریع تأثیرگذاران قبل از انتخاب و همکاری با آن ها استفاده کرد؟ روش: این پژوهش از حیث هدف توسعه ای کاربردی محسوب می شود و رویکرد مطالعاتی آن کیفی کمی و از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی است. جهت گردآوری داده ها در بخش کیفی، از مطالعات اسنادی به روش مرور سیستماتیک استفاده شده است. با توجه به حجم نمونه برای جامعه نامحدود در جدول مورگان، 384 پرسش نامه با مشارکت کاربران استراتژی بازاریابی تأثیرگذار در بستر اینستاگرام تکمیل و گرد آوری شد و داده ها با روش مدل سازی ساختاری معادله ای (ESM) پردازش شدند. یافته ها: با تحلیل محتوای نتایج مرحله کیفی، 22 مقوله ابتدایی به دست آمد و با توجه به اشتراکات، در قالب 7 مؤلفه نهایی دسته بندی شد. با بررسی روابط بین آن ها عوامل نهایی، به عنوان میان برهای ذهنی کاربران هنگام شناسایی و انتخاب اینفلوئنسرها در اینستاگرام، سطح بندی شدند و نمودار قدرت نفوذ وابستگی برای آن ها ترسیم شد. نتیجه گیری: در این پژوهش مدل نهایی عواملی ارائه شد که به عنوان میان برهای ذهنی کاربران هنگام شناسایی و انتخاب اینفلوئنسرها برای حمایت مالی و همکاری در نظر گرفته می شود. همچنین، نتایج برازش نشان داد که بین این عوامل رابطه علّی سلسله مراتبی برقرار است.
۳.

شناسایی الگوهای ذهنی تعامل کسب وکارهای بنگاه به بنگاه در لینکدین با استفاده از روش کیو(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعامل رسانه های اجتماعی روش کیو کسب وکارهای بنگاه به بنگاه لینکدین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 420 تعداد دانلود : 87
هدف: نقش رسانه های اجتماعی و پلتفرم های دیجیتال، در کسب وکارهای بنگاه به مصرف کننده پُررنگ بوده است؛ اما به تازگی، شاهدیم که کسب وکارهای بنگاه به بنگاه نیز به رسانه های اجتماعی و پلتفرم های دیجیتال توجه می کنند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی الگوهای ذهنی تعامل کسب وکارهای بنگاه به بنگاه در لینکدین با استفاده از روش کیو است. روش: چارچوب فلسفی این پژوهش، پارادایم تفسیری اثبات گرایی (روش کیو) است که از منظر هدف، کاربردی شمرده می شود. مشارکت کنندگان پژوهش که به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند، 9 نفر از فعالان حوزه بنگاه به بنگاه و آشنا به پلتفرم لینکدین بودند که دیدگاه های آن ها با تحلیل عاملی کیو و استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 25 تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که الگوی تعامل کسب وکارهای بنگاه به بنگاه در لینکدین، در سه دسته ذهنیت محتوای حرفه ای، سرنخ و ردیابی قرار دارد. نتیجه گیری: شرکت های بنگاه به بنگاه می توانند برای تسهیل روابط خود با مشتریان، از رسانه های اجتماعی و پلتفرم ها بهره ببرند و همانند موجودی زنده، به شرکت و برند خود هویت ببخشند؛ محصولات و خدمات و ارزشی را که به مشتری ارائه می کنند، معرفی کنند؛ از طریق محتواهای مختلف، اطلاعات کلیدی را در اختیار مشتریان قرار دهند؛ برای پیگیری مشتریان سرنخ های جذاب ایجاد کنند؛ جوامع و گروه ها و افراد مرتبط با شرکت خود را ردیابی کنند و در نهایت، با مشتریان خود تعاملی سازنده داشته باشند.
۴.

بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر رفتار خرید مصرف کنندگان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گیمیفیکیشن بازی وارسازی رفتار خرید مصرف کننده شبکه عصبی مصنوعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 997 تعداد دانلود : 706
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر رفتار خرید مصرف کنندگان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی در دفاتر گردشگری شهر کرمانشاه اجرا شده است؛ زیرا یافتن راه کارهای نوآورانه جهت جلب رضایت مصرف کنندگان، همواره دغدغه کسب وکارها بوده است. روش: پژوهش از نظر هدف، توسعه ای کاربردی محسوب می شود و با رویکرد کمّی اجرا شده است. برای اجرای پژوهش از روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری، مشتریان دفاتر گردشگری شهر کرمانشاه و درخواست کننده سفر در سه ماهه نخست سال 1400 بودند. از بین آن ها 20 نفر به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. ابزار گردآوری داده پرسش نامه استاندارد رفتار مصرف کننده کیم بود که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. جهت تجزیه وتحلیل آمار توصیفی، از نرم افزار اس پی اس اس و جهت طراحی شبکه عصبی مصنوعی، از نرم افزار متلب استفاده شد. شبکه عصبی مصنوعی با روش توابع پایه شعاعی برای 70 درصد داده ها جهت آموزش و 30 درصد جهت آزمون طراحی شد. یافته ها: یافته های به دست آمده نشان داد که اجرای گیمیفیکیشن، به تغییر رفتار خرید گروه آزمایش منجر شده است؛ در حالی که رفتار خرید گروه کنترل تغییر پیدا نکرده است. به کمک شبکه عصبی مصنوعی طراحی شده، می توان رفتار خرید مصرف کنندگان را بر اساس 9 متغیر ورودی پیش بینی کرد. همچنین این شبکه قادر است تمامی داده های جدید احتمالی را نیز به درستی پیش بینی کند و در این راستا استفاده شود. نتیجه گیری: برای پیش بینی رفتار مصرف کنندگان، روش های نوین، از جمله گیمیفیکیشن، باید به عنوان ابزاری کاربردی برای بازاریابان و کارشناسان فروش به کار رود.
۵.

طبقه بندی نظرهای مشتریان با رویکرد متن کاوی و یادگیری عمیق (نمونه موردی: نظرهای کاربران وبسایت دیجی کالا)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: شبکه های پیچشی طبقه بندی نظرها متن کاوی یادگیری عمیق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 961 تعداد دانلود : 930
هدف: امروزه افراد هنگام خرید محصول یا تهیه خدمات، معیار های متفاوتی را برای تصمیم گیری در نظر می گیرند. یکی از این معیار ها، اطلاع از نظر خریداران قبلی محصولات و خدمات است؛ اما حجم زیاد نظرها نیز، چالشی است که پیش روی این افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف ایجاد مدلی جهت تحلیل احساسات کاربران و طبقه بندی نظر آن ها برای حل این چالش اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر روی نظرهای خریداران تلفن همراه از وبسایت دیجی کالا، طی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ انجام شده است. به منظور تحلیل احساسات و طبقه بندی نظرها، الگوریتم های مبتنی بر یادگیری عمیق و شبکه های پیچشی (کانوولوشن) که نوعی از شبکه های عمیق هستند، پیشنهاد شده است. در این پژوهش پس از پیش پردازش داده ها و یکسان سازی آن ها با استفاده از مدل از پیش تعلیم دیده فست تکست، کلمه ها به بردار هایی از اعداد صحیح تبدیل و به عنوان ورودی به شبکه عمیق پیشنهادی تحویل داده شدند. یافته ها: جهت تعلیم مدل منتخب این پژوهش، ۹۰ مرتبه الگوریتم آموزشی روی آن اجرا شد. برای صحت عملکرد مدل منتخب از معیار های ماتریس گیجی، دقت، بازخوانی، معیار F و میزان دقت استفاده شد. نتیجه گیری: در پژوهش حاضر با رویکرد شبکه های عمیق و با استفاده از شبکه های پیچشی و حافظه طولانی کوتاه مدت دوطرفه، پس از ۹۰ دوره آموزش، توانستیم با دقت ۹۳ درصد عقاید خریداران تلفن همراه در وبسایت دیجی کالا را طبقه بندی کنیم.
۶.

ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی در راستای توسعه صنعت بانکداری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مسئولیت اجتماعی شرکتی صنعت بانکداری رویکرد آمیخته تئوری داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 992 تعداد دانلود : 16
هدف: پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی در راستای توسعه صنعت بانکداری انجام شد. روش: پژوهش حاضر به روش آمیخته اجرا شده است؛ بدین صورت که ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی نظریه داده بنیاد، الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی طراحی شده و در رویکرد کمّی، آزمون مدل انجام شده است. داده های بخش کیفی، از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15نفر از خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی کشور، در سطح بانک های دولتی و خصوصی جمع آوری شدند. در بخش کمّی نیز از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد؛ بدین صورت که پس از انتخاب کردن مناطق 1 و 4 شهر تهران، پرسش نامه ای که بر اساس الگوی طراحی شده تنظیم شده بود، به طور تصادفی بین 248 نفر از مدیران و کارمندان شعب و سرپرستی بانک ملت در این دو منطقه توزیع و جمع آوری شد. روش تجزیه وتحلیل داده های مصاحبه، کدگذاری های حقیقی و نظری و استفاده از رویکرد گلیزری بود. در بخش کمّی نیز، از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس و آموس استفاده شد. یافته ها: یافته های بخش کیفی، به طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت بانکداری بر مبنای دیدگاه خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی منجر شد و پس از تأیید روایی و پایایی آن، فرضیه های بخش کمّی تدوین شدند. آزمون فرضیه ها اعتبار مدل را تأیید کرد. نتیجه گیری: تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت بانکداری، پنج بُعد را دربرمی گیرد که عبارت است از: ابعاد اقتصادی، سیاسی قانونی، فرهنگی اخلاقی اجتماعی، بشردوستانه و عوامل فناوری. افزون بر این، نتایج بخش کمّی حاکی از آن بود که این پنج بُعد مسئولیت اجتماعی شرکتی در بانک ملت معنادار است.
۷.

طراحی مدل مشارکت مشتری در بازاریابی رسانه های اجتماعی (مورد مطالعه: خدمات زیبایی پوست و مو)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی رسانه های اجتماعی مشارکت مشتری صنعت زیبایی پوست ومو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 187 تعداد دانلود : 427
هدف: در پژوهش حاضر، به طراحی مدل مشارکت مشتری در بازاریابی رسانه های اجتماعی کلینیک های ارائه دهنده خدمات زیبایی پوست ومو پرداخته شده است. روش: پژوهش حاضر رویکردی کیفی دارد و از نظر هدف کاربردی است و به روش نظریه زمینه ای سیستماتیک انجام شده است. نمونه گیری در این پژوهش از نوع نمونه گیری نظری بود و داده ها از طریق ابزار مصاحبه و با کمک نرم افزار مکس کیودا جمع آوری و کدگذاری شدند. جامعه آماری آن، متخصصان و کارشناسان بازاریابی فعال در حوزه شبکه های اجتماعی و خدمات زیبایی پوست ومو بودند. روش نمونه گیری این پژوهش هدفمند بود و از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد و به کمک این روش 17 نفر انتخاب شدند. در این تحقیق از ابزار مصاحبه برای جمع آوری نظر افراد استفاده شد. یافته ها: بر اساس یافته ها، عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مشتری در بازاریابی رسانه های اجتماعی کلینیک های ارائه دهنده خدمات زیبایی پوست ومو عبارت اند از: 1. شرایط علّی، از قبیل عوامل مدیریتی و عوامل حرفه ای مرتبط با خدمات زیبایی؛ 2. شرایط زمینه ای، از قبیل عوامل فرهنگی، حقوقی و مذهبی؛ 3. راهبردها، از قبیل اقدام های مرتبط با رسانه اجتماعی و مشتریان؛ 4. پیامدها، از قبیل کسب وفاداری مشتری، مشارکت در ایجاد محتوا و محصولات جدید و ارتقای تعهد عاطفی مشتریان. نتیجه گیری: محدودیت های فعلی بخش بازاریابی تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار می گیرد که با حالت مناسب فاصله زیادی دارد. از بعضی جنبه ها به دست آوردن وضعیت ایدئال را ممکن می سازد و می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸