مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 5 تابستان 1392 شماره 2 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش بازاریابی و وابستگی به بازاریابی در صنایع کوچک(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: وضعیت بازاریابی صنایع کوچک نقش بازاریابی وابستگی بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 977 تعداد دانلود : 346
این یک مطالعه میدانی است که با هدف تبیین وضعیت موجود بازاریابی در صنایع کوچک اجرا شده است. نتایج این پژوهش از این نظر اهمیت دارد که به مدیران صنایع در تصمیم گیری و پژوهشگران در بررسی و جست وجوی راهکارهای مفید در حل مسائل صنایع کوچک کمک می کند. از مدل سیمپسون تیلور که یکی از مدل های جدید بازاریابی در صنایع کوچک است و بازاریابی را از دو جنبه نقش بازاریابی (وضعیت بازاریابی در داخل سازمان) و وابستگی بازاریابی (وضعیت بازاریابی در خارج سازمان) بررسی می کند، برای تعریف متغیرها و تحلیل و تفسیر نتایج پژوهش استفاده شده است. گردآوری اطلاعات پژوهش با ابزار پرسش نامه (96 پرسش نامه) و با انجام مصاحبه حضوری با نمونه ای منتخب از مدیران عامل، بازاریابی و فروش شرکت های مستقر در پنج شهرک صنعتی بزرگ ایران (تبریز و تهران) انجام شده است. نتایج تحلیل های انجام گرفته، نشان می دهد که بُعد وابستگی بازاریابی در صنایع کوچک بیشتر از بُعد نقش بازاریابی در آنها توسعه یافته است. همچنین زمینه های تفاوت در وضعیت بازاریابی بین صنایع کوچک تولیدکننده محصولات صنعتی و صنایع تولیدکننده محصولات مصرفی شناسایی شد.
۲.

طراحی و توسعه یک سیستم خبره فازی مبتنی بر قانون برای ارزیابی اعتباری مشتریان شرکت های تجاری (مورد مطالعه: شرکت توزیع و پخش البرز)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رتبه بندی اعتباری سیستم خبره تئوری فازی روش ممدانی واژه های کلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 659 تعداد دانلود : 72
امروزه ارزیابی اعتباری مشتریان به یکی از چالش های مهم تصمیم گیری مدیران تبدیل شده است، به خصوص که شمار کلاهبرداری ها افزایش یافته و مطالبات معوق شرکت های تجاری روبه فزونی است. تصمیم گیری در مورد مشتریان و اعتبار آنها از یک سو متکی بر قضاوت خبرگان بوده و از سوی دیگر، اطلاعات مشتریان اغلب به صورت غیرقطعی، مبهم و غیرقابل دسترس هستند. خبرگان با تکیه بر شواهد، مدارک، اطلاعات کیفی و تجربه های خود، اغلب با استفاده از واژه های کلامی اقدام به توصیف مشتریان کرده و در مورد آنها به قضاوت می پردازند. در این پژوهش با به کارگیری مزایای منطق فازی و سیستم های خبره، یک سیستم خبره فازی برای حل مسئله مطرح شده، ارائه شده است که با بهره گیری از روش استنتاج ممدانی و فازی سازی ورودی ها و فازی زدایی خروجی ها، درنهایت رتبه اعتباری مشتری را تعیین می کند. در آخر، سیستم مورد نظر در شرکت پخش البرز طراحی و پیاده سازی شده است، به گونه ای که نتایج دقت 25/91درصدی سیستم در رتبه بندی اعتباری مشتریان را نشان می دهد.
۳.

بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی مشتریان و مدیریت ارتباط با مشتریان (مورد کاوی : مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با مشتری سبک دلبستگی مشتری اضطراب دلبستگی اجتناب دلبستگی امنیت دلبستگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 968 تعداد دانلود : 85
مصرف کنندگان در ارتباطشان با سازمان های خدماتی، نیازها و تمایل های متفاوتی دارند و تمام آنها نسبت به برقراری روابط نزدیک تجاری از دید "ارتباط جویی" در برابر "ارتباط گریزی" تمایل مشابهی ندارند. با وجود اینکه مدیریت ارتباط با مشتری، یکی از اولویت های پژوهشی در زمینه بازاریابی بوده است؛ اما پژوهشگران و مدیران بازاریابی آن گونه که باید، این اولویت های ارتباطی متمایز را درک نکرده اند. این پژوهش با معرفی "سبک های دلبستگی مشتریان" به پژوهشگران و مدیران بازاریابی، در شناسایی و پیش بینی نیاز های ارتباطی مشتریان کمک می کند. برای این امر، پژوهشی پیمایشی در مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران (به منزله یک مرکز خدماتی) و روی دانشجویان (به منزله مصرف کننده خدمات) انجام شد تا ارتباط بین سبک های دلبستگی مشتریان با متغیرهای ارتباطی بررسی شود. داده ها از طریق پرسش نامه برخط گردآوری شدند و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد نظریه دلبستگی، مبنای نظری قدرتمندی برای یک رویکرد پیش بینانه و برپایه مشتری برای بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت های بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری سازمان است.
۴.

تحلیل تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر تصویر نمادین، تصویر عملکردی و وفاداری برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مسئولیت اجتماعی شرکتی تصویر برند وفاداری به برند بانک شهر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 892 تعداد دانلود : 118
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی، بر وفاداری برند از طریق نقش میانجی گری تصویر برند است. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از دید روش توصیفی پیمایشی برپایه مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش مشتریان بانک شهر در شهر اصفهان هستند که 130 نفر به روش تصادفی، متناسب با حجم انتخاب شدند. نتیجه این پژوهش، نشان می دهد که مسئولیت های قانونی، اخلاقی و وفاداری مشتریان با پل ارتباطی تصاویر عملکردی و نمادین به هم متصل می شوند. به بیان رساتر و دقیق تر، ارتباط وفاداری با تصویر نمادین ادارک شده مشتریان، مستحکم تر از تصویر عملکردی تشخیص داده شد. از این رو، این بانک می تواند با استحکام کردن این سازه های ذهنی، مشتریان وفادارتری داشته باشد.
۵.

تبیین تأثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی کارآفرینانه کارآفرینی دانشگاهی دانشگاه تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 584 تعداد دانلود : 614
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی، در دانشگاه تهران و با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفته است. پژوهشگران پس از بررسی مبانی نظری و مطالعاتی که در زمینه کارآفرینی دانشگاهی و فرهنگ انجام شده است، به طرح سؤال اصلی پژوهش و ده سؤال فرعی پرداختند. برای گردآوری داده ها، پرسش نامه سنجش فرهنگ سازمانی کارآفرینانه مک گوایر (2003) و پرسش نامه کارآفرینی دانشگاهی برنان و مک گوان (2006) روی نمونه ای 244 نفری از اعضای هیئت علمی دانشگاه که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، اجرا شد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد که فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیر دارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن درخصوص رتبه متغیرها در مقایسه با یکدیگر، نشان داد که در میان ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، پیشگامی بالاترین و ارتباطات باز پایین ترین رتبه را داشته است. درنهایت با استفاده از روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل، داده های آماری تحلیل و بررسی شدند و مدل نهایی پژوهش به دست آمد.
۶.

شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکه توزیع کالا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شبکه توزیع کالا کارایی شبکه توزیع فروشگاه های زنجیره ای کانال توزیع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 378 تعداد دانلود : 129
امروزه یکی از چالش های مهم مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، توزیع کارآمد کالاهای تولید شده در بازارهای هدف است. توزیع کالاها و خدمات، بخش عمده ای از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص می دهد. بنابراین وجود یک نظام توزیع کارآمد می تواند به توسعه پایدار اقتصادی کشورها کمک کرده و بسیاری از هزینه های اضافی را از دوش مصرف کنندگان نهایی بردارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکه توزیع کالا در کشور است. برای گردآوری داده های مورد نیاز، از مطالعات میدانی و ابزار پرسش نامه استفاده شده است. در این پژوهش 220 پرسش نامه بین خبرگان توزیع شد و در مجموع 148 پرسش نامه گردآوری شد. برای بررسی نوع ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین درجه نسبی اهمیت عوامل تأثیرگذار بر کارایی شبکه توزیع کالا در کشور، از آزمون فریدمن استفاده شده است. بر اساس یافته های پژوهش، کوتاه شدن کانال های توزیع، ایجاد زنجیره های بزرگ توزیع کالا، افزایش تخصص و مهارت نیروی انسانی، توسعه زیرساخت های توزیع و حمل ونقل کالا و ایجاد برندهای ملی قوی، به ترتیب بیشترین تأثیر را بر بهبود کارایی شبکه توزیع کالا در کشور دارند.
۷.

تبیین عوامل تأثیرگذار بر تصویر بانک های شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تصویر شرکت ایفای مسئولیت اجتماعی مدیریت بحران ها ذی نفعان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 82 تعداد دانلود : 215
پژوهش پیش رو با معرفی رویکردهای موجود در زمینه تعریف و مطالعه تصویر شرکت، با استفاده از داده های گردآوری شده هفت بانک مستقر در شهر تهران، رابطه میان تصویر شرکت با متغیرهای مسئولیت اجتماعی، واکنش به بحران ها، کنش ذی نفعان و عوامل محیطی را بررسی می کند. براساس تعریف، تصویر شرکت همان چیزی است که مایلیم ذی نفعان از سازمان ادراک کنند. در این راستا و به منظور بررسی این رابطه، از یک پرسش نامه محقق ساخته، شامل بیست وهفت سؤال استفاده شده است. روایی پرسش نامه با استفاده از روایی معیار محاسبه شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرنباخ (932/0) بود. داده های جمع آوری شده از 1044 پرسش نامه بازگشتی که از 85 شعبه گردآوری شده بود با استفاده از بسته نرم افزاری اس.پی.اس.اس. (16) تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که تصویر بانک ها تحت تأثیر متغیرهای عوامل محیطی و ایفای مسئولیت اجتماعی قرار دارد. ادراک ذی نفعان و مدیریت بحران ها تأثیری بر تصویر بانک ها ندارند. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود تصویر بانک ها به مدیران آنها ارائه شده است.
۸.

بررسی سبک های تصمیم گیری مشتریان در خرید محصولات لوازم خانگی (مورد مطالعه: مشتریان شهر تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار مصرف کننده سبک تصمیم گیری مدل اسپرولز و کندال لوازم خانگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 306 تعداد دانلود : 717
هر مشتری یا مصرف کننده با سبک تصمیم گیری مشخصی با بازارهای مختلف در ارتباط است و این سبک ها در طول زمان کمابیش ثابت باقی می مانند. این پژوهش با هدف شناسایی سبک های تصمیم گیری مدل اسپرولز و کندال، در بین مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی شهر تهران انجام گرفته است. مدل اسپرولز و کندال با این فرض که مصرف کنندگان با استفاده از سبک های تصمیم گیری خاصی اقدام به خرید می کنند، هشت سبک مختلف را شناسایی کرده که تا کنون در کشورهای زیادی مورد آزمون قرار گرفته اند. سؤال اصلی به این صورت مطرح می شود که سبک های تصمیم گیری خرید براساس مدل اسپرولز و کندال در بین مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی در سطح شهر تهران چیست؟ نمونه آماری این پژوهش شامل 350 نفر از اعضای جامعه آماری بود که به طور تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسش نامه حضوری بود. نتیجه تجزیه وتحلیل داده ها بیانگر آن بود که هفت سبک (شش سبک قبلی و یک سبک جدید) در میان خریداران لوازم خانگی در بازار جمهوری شهر تهران شناسایی شد و از این میان، سبک ایده آل خواهی در درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایر سبک ها بوده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸