آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف: سیاستگذاری فرهنگی شامل سه مرحله تدوین سیاست ها، اجرای برنامه ها و ارزیابی از فعالیت ها است. در هر یک از مراحل موانعی وجود دارند که شناسایی و ارائه راهکار برای برطرف کردن آنها و بهبود وضعیت موجود می تواند مفید باشد. هدف این مطالعه شناسایی موانع و راهکارهای سیاستگذاری فرهنگی نظام آموزش عالی است تا زمینه شناسایی، پیش بینی، بازخورد، بهیود و ارتقا فراهم شود. روش: این مطالعه از روش کیفی و مرور نظام مند با هدف کاربردی استفاده کرد. مرور نظام مند جامعی از اسناد صورت گرفت که از پژوهش های پایگاه های اطلاعاتی مختلف و ارجاعات مرتبط بین سال های 1387 تا 1399 صورت گرفت. در مجموع 40 منبع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. معیارهای انتخاب اسناد، همراستایی عنوان، چکیده و محتوی با سیاستگذاری فرهنگی در آموزش عالی بود. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که موانع سیاستگذاری فرهنگی موسسات آموزش عالی را می توان در سه مقوله اصلی به همراه زیرمولفه های مربوطه قرار داد: موانع تدوین سیاست ها (موانع نظری و مطالعاتی، ضعف در مسئله شناسی، روش شناسی و فقدان پایگاه اطلاعاتی)؛ موانع اجرای برنامه ها (موانع ناشی از مجریان، موانع مالی، موانع قانونی، موانع مرتبط با منابع انسانی، موانع مرتبط با مدیریت زیر ساخت ها و موانع محیطی) و موانع ارزیابی فعالیت ها (موانع مرتبط با داده ها، موانع سخت افزاری، موانع نرم افزاری و موانع مرتبط با درک و هشیاری). نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که سیاستگذاری فرهنگی موسسات عالی نباید با نظم گفتمانی دانشگاهی حاکم بر میدان علم و دانشگاه در تضاد باشد. راهکار مفید برای دستیابی به این واقعیت، برطرف کردن موانع سیاستگذاری فرهنگی است.

Explanation of Cultural Policy Making Challenges in Higher Education Institutions at Formulation, Implementation and Evaluation Stages

Introduction and purpose of the study: Cultural policy making includes three stages of policy formulation, program implementation and evaluation of activities. In each stage, there are some barriers that identifying and giving solutions for eliminating them and improving existed condition can be useful. The purpose of this study is identifying barriers and solutions of cultural policy making in higher education institutions to provide identification, anticipation, feedback, improvement and excellence. Methodology: This study used qualitative method and systematic review with functional purpose. A comprehensive systematic review was undertaken drawn from different data bases researches and related citations between 1387 till 1399. A total sample of 40 references was analyzed. The criteria for choosing documents were, aligning topic, abstract, and content with cultural policy making in higher education. Findings: Findings of research showed that cultural policy making barriers can be put in three categories with their subcategories: Barriers of policy formulation( theoretical and study barriers, weakness in problem finding, methodology and lack of data bases); policy implementation barriers(barriers resulting from executors, financial barriers, legal barriers, barriers related with human resources, barriers related with management foundations and environmental barriers) and activity evaluation barriers(barriers related with data, hardware barriers, software barriers and barriers related with understanding and consciousness).

تبلیغات