آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد خمین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آن ها 325 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABQ، مارتین و مارش، 2008) انعطاف پذیری شناختی (CFI، دنیس و وندروال، 2010) و راهبردهای فراشناختی (MSQ، مک اینری و داوسون، 2004) استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین اثر مستقیم راهبردهای فراشناختی بر پایستگی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی معنادار بود (001/0>p) و اثر مستقیم انعطاف پذیری شناختی بر پایستگی تحصیلی نیز معنادار بود (01/0>p). همچنین نتایج دیگر نشان داد که انعطاف پذیری شناختی بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی نقش میانجی داشت (01/0>p). در مجموع می توان نتیجه گرفت که راهبردهای فراشناختی به طور مستقیم و غیرمستقیم با نقش واسطه ای انعطاف پذیری شناختی بر میزان پایستگی تحصیلی دانشجویان اثر دارد.

The relationship between Metacognitive Strategies and Academic Buoyancy in students: Mediating role of Cognitive Flexibility

This study aimed to investigate the mediating role of cognitive flexibility in the relationship between metacognitive strategies and academic buoyancy in students. The research method was descriptive-correlational and based on structural equation modeling. The statistical population included all undergraduate students of Khomein Azad University in the academic year 2022-2023, from whom 325 were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. For data collection, the academic buoyancy questionnaire (ABQ, Martin and Marsh, 2008), cognitive flexibility Inventory (CFI, Dennis & Vanderwall, 2010), and metacognitive strategies questionnaire (MSQ, Macinerney & Dowson,2004) were used. The results showed that the proposed model is a good fit and the direct effect of metacognitive strategies on academic buoyancy and cognitive flexibility was significant (p<0/001), and the direct effect of cognitive flexibility on academic buoyancy was significant (p<0/01). Other results showed that cognitive flexibility plays a mediating role between metacognitive strategies and academic buoyancy (p<0/01). In general, it can be concluded that metacognitive strategies directly and indirectly with the mediation of cognitive flexibility affect the level of academic buoyancy in students.

تبلیغات