آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت افزوده بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا بود. پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران در سال 1402-1403بود. نمونه پژوهش بعد از غربال با توجه به ملاک های ورود و خروج با روش نمونه گیری هدفمند از کودکان واجد الشرایط وارد مطالعه و در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تشخیصی اتیسم گیلیام - ویرایش دوم (1994) بود. جهت تحلیل داده ها، از روش تحلیل واریانس با انداز گیری مکرر استفاده شد. یافته ها نشان داد برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت افزوده در دو مرحله پس آزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل تأثیر معناداری داشت (001/0p<). همچنین، اندازه اثر نشان از تأثیر 29/0 درصدی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت افزوده بر مهارت های اجتماعی بود. نتیجه گیری می شود که برای بهبود مهارت های اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم می توان برای آموزش کارکردهای اجرایی از واقعیت افزوده استفاده کرد.

The Feasibility of executive function training program using augmented reality on social skills children with high-functioning autism spectrum disorder

This study aimed to investigate the Feasibility of the executive functions training program using augmented reality on social skills in high-functioning children with autism spectrum disorder. The research was conducted using a semi-experimental method with a pre-test-post-test design and a control group with a three-month follow-up period. The statistical population of the study included all children with autism spectrum disorder with high functioning in Tehran in 2023- 2024. After screening the research sample according to the entry and exit criteria, eligible children were included in the study and randomly assigned to two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The research tool included Gilliam's autism diagnostic scale - Second Edition (1994). The variance analysis method with repeated measurements was used to analyze the data. The findings showed that the executive functions training program using augmented reality had a significant effect on the control group in the two stages of post-test and follow-up (p<0.001). Also, the effect size showed a 0.29% effect of the executive functions training program using augmented reality on social skills. It is concluded that to improve social skills in children with autism spectrum disorder, augmented reality can be used to teach executive functions.

تبلیغات