آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اضطراب فراگیر بر اساس سبک های فرزندپروری و عملکرد خانواده در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر شیراز در سال 1402 بود. حجم نمونه آماری 384 نفر برآورد گردید و این افراد با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر-ویرایش چهارم (IV-GADQ، نیومن و همکاران، 2002)، پرسشنامه فرزندپروری آلاباما (APQ، شلتون و همکاران، 1996) و پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده مک مستر (FAD، اپشتاین و همکاران، 1983) بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مولفه های حل مساله (001/0=p)، ارتباطات (001/0=p)، واکنش های عاطفی (003/0=p) و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی (001/0=p)، به صورت منفی و معنادار و سبک های فرزندپروری استبدادی (001/0=p) و آزاد گذار (008/0=p)، به صورت مثبت و معنادار قادر به پیش بینی اضطراب فراگیر نوجوانان می باشند. دیگر نتایج حاکی از آن بود که سبک های فرزندپروری و عملکرد خانواده در مجموع 33 درصد از واریانس نمرات اضطراب فراگیر را تبیین می کند. بنابراین عملکرد خانواده و نحوه ی ارتباط والدین با فرزندان می تواند در بروز اختلالات اضطرابی در نوجوانان نقش داشته باشد.

Prediction of generalized anxiety based on parenting styles and family functioning in adolescents

The present study was conducted to predict generalized anxiety based on parenting styles and family functioning in adolescents. The research method was a descriptive correlation. The statistical population of the research included all teenagers aged 15 to 18 in Shiraz city in 1402. The statistical sample size was estimated to be 384 people and these people were selected by the available method. Research measurement tools include the Generalized Anxiety Disorder Questionnaire-4th Edition (IV-GADQ, Newman et al., 2002), Alabama Parenting Questionnaire (APQ, Shelton et al., 1996), and McMaster Family Functioning Questionnaire (FAD, Epstein et al., 1983). The data was analyzed using the multiple regression analysis method. The results showed that the components of problem-solving (p=0.001), communication (p=0.001), emotional reactions (p=0.003), and logical authority parenting style (p=0.001) were negative and significant. Authoritarian parenting styles (p=0.001) and permissive parenting styles (p=0.008) can positively and significantly predict adolescent anxiety. Other results indicated that parenting styles and family functioning explain a total of 33% of the variance of generalized anxiety scores. Therefore, the functioning of the family and the way parents communicate with their children can play a role in the occurrence of anxiety disorders in adolescents.

تبلیغات