آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق بر بلاتکلیفی پریشان کننده و اسناد خصمانه در نوجوانان پسر مستعد به اعتیاد بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر محلات در نیمه دوم سال 1402- 1401 بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از نوجوانان پسر مستعد اعتیاد بود که به صورت هدفمند انتخاب به صورت تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین شد. داده ها با استفاده از مقیاس تحمل ناپذیری بلاتکلیفی فریستون (IUS، 1994) و اسنادخصمانه (HDS، آرنتز و همکاران، 2003) جمع آوری شد. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 90 دقیقه ای هفته ای یکبار انجام شد. داده های پژوهش، به روش تحلیل واریانس آمیخته (بااندازه گیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در متغیر اسناد خصمانه تفاوت بین مرحله پیش آزمون و پس آزمون (05/0>p) و پیش آزمون پیگیری (05/0>p) و در متغیر بلاتکلیفی پریشان کننده نیز تفاوت بین مرحله پیش آزمون و پس آزمون (05/0>p) و پیش آزمون و پیگیری (05/0>pd) معنادار بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر نتیجه گیری می شود آموزش گروهی ذهن مشفق بر بلاتکلیفی پریشان کننده و اسناد خصمانه در نوجوانان پسر مستعد به اعتیاد موثر است.

Effectiveness of Compassionate Mind Group Training on disturbing indecisiveness and hostile documents in adolescent boys prone to addiction

The present study aimed to determine the Effectiveness of Compassionate Mind Group Training on disturbing indecision and hostile documents in adolescent boys prone to addiction. The current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population included all male secondary school students of Mahalat City in the second half of 2022-2023. The sample of this research included 30 male adolescents prone to addiction who were selected as available. Then, among the research sample, 15 people were randomly replaced in the control group and 15 people in the experimental group. Data were collected using Freestone's Intolerance of Uncertainty Scale (IUS) (1994) and Hostile Documents (HDS) (Arentz et al., 2003). The group training intervention of Mendan Mushfaq was carried out during 8 sessions of 90 minutes once a week. The research data was analyzed by mixed variance analysis (repeated measurement). The results showed that in the variable of hostile documents, the difference between the pre-test and post-test stage (p<0.05) and the follow-up pre-test (p<0.05), and In the distracting uncertainty variable, the difference between pre-test and post-test (p<0.05) and pre-test and follow-up (p<0.05) was significant. According to the findings of the present study, it can be concluded that the group training of Mushfiq's mind is effective in disturbing indecisiveness and hostile documents in adolescent boys who are prone to addiction.

تبلیغات