آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش تاب آوری و سرسختی روانشناختی بر رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت کارکنان شرکت گاز البرز در سال 1401 انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان شرکت گاز البرز تشکیل می دهدکه از بین 187 نفری که به روش نمونه گیری تصادفی ساده بررسی شدند، تعداد بیست نفر که نمرات پایین تر از حد متوسط را در متغیرهای تحقیق کسب کرده بودند به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در تحقیق آزمایشی شرکت کردند. در این تحقیق نمونه های انتخاب شده در دوازده ساعت دوره آموزشی در زمینه تقویت تاب آوری و سرسختی روان شناختی شرکت داده شدند و مجدداً سطح هر چهار متغیر وابسته و مستقل در آنان مورد سنجش قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سرسختی کوباسا، تاب آوری کانر و دیویدسون، ارزیابی مسیر پیشرفت شغلی دلانگ و رضایت شغلی اسپکتور(JSS) بهره گرفته شد. داده ها با استفاده از از نرم افزار های SPSS 24 و PLS 2 تحلیل شدند. پس از اطمینان از نرمال بودن داده های تحقیق از آزمون تی جفت شده استفاده شد. تحلیل داده های حاصل از قیاس میانگین نمرات قبل و بعد از مداخله در هر چهار متغیر حاکی از آن است که تفاوت معنی داری در رضایت شغلی، سرسختی روانشناختی، تاب آوری و انگیزه پیشرفت گروه آزمایش قبل و بعد از مداخله وجود دارد، که نشان از تأثیر مداخله آموزشی دارد.

The effectiveness of resilience and psychological toughness training program on job satisfaction and motivation to progress (case study: employees of Alborz Gas Company)

The present study was conducted to investigate the effectiveness of the resilience and psychological toughness training program on the job satisfaction and motivation of employees of Alborz Gas Company. The research method is semi-experimental and practical in terms of purpose. The statistical population of this research consists of all the employees of Alborz Gas Company in 1401, among the 187 people who were investigated by simple random sampling method, twenty people who scored below the average in the research variables Purposive sampling was selected and participated in the experimental research. In this research, the selected samples participated in a twelve-hour training course on strengthening resilience and psychological toughness, and the levels of all four dependent and independent variables were measured. Kubasa's stubbornness, Connor and Davidson's resilience questionnaires, DeLong's career development assessment, and Spector's job satisfaction (JSS) were used to collect information. Data were analyzed using SPSS 24 and PLS 2 software. After ensuring the normality of the research data, the paired t-test was used. The analysis of the data obtained from the comparison of the average scores before and after the intervention in all four variables indicates that there is a significant difference in job satisfaction, psychological toughness, resilience, and motivation to progress in the experimental group before and after the intervention, which shows that It has the effect of educational intervention.

تبلیغات