آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر پیش بینی مشکلات هیجانی و رفتاری دانش آموزان بر اساس اضطراب، احساس شایستگی و مهارت های اجتماعی بود. روش مطالعه توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که تعداد آنها بر اساس آمار اداره کل آموزش و پرورش 7000 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با توجه به فرمول کوکران تعداد 364 نفر محاسبه شد که پس از جمع آوری داده ها و کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش تعداد نهایی 332 نفر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری آخن باخ (CBCL، 2001)، اضطراب بک و همکاران (AI، 1988)، احساس شایستگی هیجانی اجتماعی زو و همکاران (SECQ، 2012) و مهارت های اجتماعی ماتسون (MESSY، 1983) جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش هم زمان مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد مشکلات هیجانی و رفتاری دانش آموزان براساس اضطراب، احساس شایستگی و مهارت های اجتماعی قابل پیش بینی است (05/0>p) و 8/26 درصد از واریانس مشکلات هیجانی رفتاری را تببین می کنند. نتیجه گیری می شود اضطراب، احساس شایستگی و مهارت های اجتماعی می تواند بر مشکلات هیجانی رفتاری دانش آموزان موثر باشد.

Predicting students' emotional and behavioral problems based on anxiety, sense of competence and social skills

The purpose of this research was to predict the emotional and behavioral problems of students based on anxiety, sense of competence, and social skills. The study method was a descriptive correlation. The statistical population of the research included all secondary school female students of Qom city in the academic year 2022-2023, whose number was 7000 according to the statistics of the General Directorate of Education, and 364 people were calculated using cluster random sampling method and according to Cochran's formula. After collecting the data and discarding the distorted questionnaires, the final number of 332 people was selected. Data were collected using the Achenbach Behavioral Problems Questionnaire (CBCL) (2001), Beck et al.'s Anxiety (AI) (1988), Zhu et al.'s Sense of Social-Emotional Competence (SECQ) (2012) and Mattson's Social Skills (MESSY). ) (1983) was collected. The data were analyzed using the multivariate regression analysis method. The results of the research showed that emotional and behavioral problems of students can be predicted based on anxiety, sense of competence, and social skills (p<0.05) and explain 26.8% of the variance of emotional and behavioral problems. It is concluded that anxiety, sense of competence, and social skills can affect students' emotional and behavioral problems.

تبلیغات