کلید واژه ها: تاب آوری خودپنداره عواطف منفی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۱ - ۱۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴۴

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی تاب آوری در رابطه بین خودپنداره و عواطف منفی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال 1402 بودند که از بین آن ها به روش نمونه گیری دردسترس 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC؛ کانر و دیویدسون، 2023)، پرسشنامه خودپنداره (SCQ؛ ساراسوت، 1984) و فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS، تامپسون، 2007) انجام شد. نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بوده است. نتایج نشان داد که خودپنداره به طور منفی و معنادار بر عواطف منفی اثر مستقیم دارد؛ نتیجه دیگر نشان داد خودپنداره به طور مثبت و معنادار بر تاب آوری اثر مستقیم دارد؛ همچنین اثر مستقیم تاب آوری بر عواطف منفی معنادار بود (05/0>P). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که تاب آوری بین خودپنداره و عواطف منفی نقش میانجی دارد (05/0>P). نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که تاب آوری رابطه بین خودپنداره و عواطف منفی را میانجی گیری می کند، به عبارت دیگر خودپنداره رشد یافته می تواند به سبب ارتقاء تاب آوری، میزان عواطف منفی را در دانشجویان کاهش دهد.

The mediating role of resilience in the relationship between self-concept and negative affect in students

The present study was conducted to determine the mediating role of resilience in the relationship between self-concept and negative emotions in students. The descriptive-correlation research method was structural equation modeling. The research's statistical population was all the University of Guilan students in 2023, from which 240 people were selected as a sample using the available sampling method. Data collection using Connor and Davidson Resilience Scale (CD-RISC; Connor and Davidson, 2023), Self-Concept Questionnaire (SCQ; Saraswat, 1984), and Positive and Negative Affect Schedule (PANAS, Thompson, 2007) Done. The results of structural equation modeling showed that the proposed model had a good fit. The results showed that self-concept has a negative and significant direct effect on negative emotions; Another result showed that self-concept has a positive and significant direct effect on resilience; Also, the direct effect of resilience on negative emotions was significant (P<0.05). The results of the bootstrap test showed that resilience has a mediating role between self-concept and negative emotions (P<0.05). The results of this study indicate that resilience mediates the relationship between self-concept and negative emotions, in other words, a developed self-concept can reduce the amount of negative emotions in students due to the promotion of resilience.

تبلیغات