آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز بر باورهای غیرمنطقی و خلاقیت شناختی در بین دانش آموزان با ناتوانی درماندگی آموخته شده انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهر رشت در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 581 نفر بود که تعداد 40 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه (آزمایش و گواه) وارد مطالعه شدند. هر دو گروه پرسشنامه های باورهای غیرمنطقی (IBQ) جونز (1968) و خلاقیت شناختی (CCQ) عابدی (1372) را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) تحت آموزش گروهی فراشناخت (MTP) ولز (2002) قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری در سطح (05/0>P) بین پس آزمون گروه آزمایش و گواه در باورهای غیرمنطقی و خلاقیت شناختی دانش آموزان با درماندگی آموخته شده وجود داشت. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی فراشناخت ولز در کاهش باورهای غیرمنطقی و افزایش خلاقیت شناختی دانش آموزان مؤثر بوده است.

Investigating the Effectiveness of Welsh Metacognition Group Training on Irrational Beliefs and Cognitive Creativity in Students with Learned Helplessness

This study aimed todetermine the effectiveness of Wells's metacognitive group training on irrational beliefs and cognitive creativity among students with learned helplessness. This research was conducted as a semi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all 11th-grade female students in Rasht City in the academic year of 2021-2022, numbering 581, of which 40 qualified volunteers were selected by purposeful sampling and entered into the study in 2 groups (experimental and control). Both groups completed the Irrational Beliefs Questionnaire (IBQ) by Jones (1968) and the Cognitive Creativity Questionnaire (CCQ) by Abedi (1993). The experimental group underwent metacognitive group training (MTP) of Wells (2002) for 8 sessions (60 minutes each session). The data was analyzed using multivariate covariance analysis. The results showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference (P<0.05) between the post-test of the experimental group and the control group in irrational beliefs and cognitive creativity of students with learned helplessness. According to the findings of the research, it can be concluded that group metacognition training in Wales has been effective in reducing irrational beliefs and increasing the cognitive creativity of students.

تبلیغات