آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر پرخاشگری و خود ناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم به تعداد 2195 نفر بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس متوسطه شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل بودند. از این بین با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. گروه آزمایش هر هفته یک جلسه در مجموع 8 جلسه 90دقیقه ای تحت آموزش تنظیم شناختی هیجان قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرخاشگری زاهدی فر و همکاران (AAI) (1379) و مقیاس خود ناتوان سازی تحصیلی جونز و رودوالت (SHS) (1982) و جهت تحلیل داده ها، از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پرخاشگری و خودناتوان سازی تحصیلی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در پس آزمون وجود دارد . نتایج پژوهش مبین آن است که آموزش تنظیم شناختی هیجان بر پرخاشگری و خود ناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان نوجوان اثربخش است.

The effectiveness of Cognitive emotion regulation training on Aggression and Academic Self-Handicapping of adolescent students

The present study aimed to assess the effectiveness of cognitive emotion regulation training on students' aggression and academic self-disability. The research followed a semi-experimental design with a pre-test-post-test and a control group. The statistical population included all 2195 female 10th-grade students in secondary schools in Birjand city during the academic year 2021-2022. Random cluster sampling selected 50 individuals, who were then randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group underwent cognitive emotion regulation training once a week for a total of 8 sessions, each lasting 90 minutes. Data collection utilized Zahedifar et al.'s (2000) Aggression Questionnaire (AAI) and Jones and Rudwalt's (1982) Academic Self-Handicapping Scale (SHS). Multivariate covariance analysis was employed for data analysis. The findings, after controlling for the pre-test effect, revealed a significant difference in post-test average aggression and academic self-handicapping between the experimental and control groups. In conclusion, the research indicates that cognitive emotion regulation training is effective in reducing aggression and alleviating academic self-disability among adolescent students.

تبلیغات