راهبردهای فرهنگی در توانمندسازی اقشار آسیب پذیر(مطالعه موردی: خانواده های تحت پوشش بنیاد خیریه وفاق سبز علوی کشور) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه کشورها برای دستیابی به توسعه پایدار، توانمندسازی را کارآمدترین روش یافته اند. هدف توانمندسازی کمک به افراد ضعیف است تا تلاش نمایند با افزایش مهارت ها بر ضعف هایشان غلبه کنند و جنبه های مثبت زندگیشان را بهبود بخشند. پژوهش حاضر درتلاش است تا ضمن تحقیق در مورد عوامل متعدد درونی و بیرونی به بررسی راهبردهای توانمندسازی فرهنگی اقشار آسیب پذیر جامعه بپردازد. روش پژوهش: در این راستا از میان مددجویان تحت پوشش بنیاد خیریه وفاق سبز علوی کشور تعداد 329 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که در طول مدت 6 ماه در 20 دوره آموزشی فرهنگی و مهارتی به صورت هدفمند شرکت نمودند، سپس با بهره گیری از رویکردهای مختلف نظری و روش میدانی، 4 راهبرد فرهنگی شامل: ترویج فرهنگ قرآنی، تاکید بر هویت فرهنگی، تاکید بر هویت ملی و آموزش مهارت های زندگی بر روی 5 مؤلفه توانمندسازی شامل: خوداثربخشی، خودسامانی، پذیرفتن شخصی نتیجه، معنی دار بودن و اعتماد، مورد سنجش قرار گرفت و بر اساس آنها، به تحلیل داده های گردآوری شده پرداخته شد. یافته ها: در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه های ارسالی پیش از آزمون آلفای کرونباخ میزان 80 درصد را نشان داد و مقدار پایایی بدست آمده بیشتر از 70 درصد شد. در این پژوهش برای بررسی عادی یا نرمال بودن توزیع داده ها، از آزمون کولوموگراف - اسمیرنوف استفاده کردیم. با توجه به نتایج این آزمون دریافتیم که نمونه ی موردنظر این پژوهش موردنظر دارای توضیع نرمالی نمی باشد. به همین دلیل برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های غیرپارامتریک آماری بهره جستیم. برای آزمون فرضیه های این پژوهش نیز از آزمون کای اسکوئر بهره گرفتیم. نتیجه گیری: نتایج تحقیق بدین صورت است: در فرضیه اول با انجام آزمون ضریب همبستگی، همبستگی بین ترویج فرهنگ قرآنی و توانمندسازی قشر آسیب پذیر 542/0، در مورد فرضیه دوم همبستگی بین تأکید بر هویت دینی و توانمندسازی قشر آسیب پذیر 319/0، همچنین در فرضیه سوم ، همبستگی بین تأکید بر هویت ملی و توانمندسازی قشر آسیب پذیر 256/0 به دست آمد که در سطح اطمینان 95/0 وجود این رابطه تأیید شد. در مورد فرضیه چهارم نیز، همبستگی بین آموزش مهارت های زندگی و توانمندسازی قشر آسیب پذیر 571/0 به دست آمد که در سطح اطمینان 95/0 وجود این رابطه تأیید شد. چارچوب مفهومی این پژوهش برگرفته از نظریه کنش ارتباطی تالکت پارسونز و نظریه بازتولید فرهنگی لویی آلتوسر و پیر بوردیو می باشد.Cultural Strategies for the Empowerment of the Vulnerable Populations (Case Study: Families Covered by Vefagh Sabz Alavi Charity Foundation)
Introduction & Objective: Today, countries have found empowerment the most effective way to achieve sustainable development. The goal is to empowerment helpless people to try to overcome their weaknesses by increasing their skills and improve their positive aspects. The present research seeks to investigate the strategies of cultural empowerment of vulnerable sectors of society in addition to investigating various internal and external factors.
Research method: In this regard, among the clients family covered Charity Foundation of vefagh sabz alavi, 329 people were selected as samples, who participated in 20 cultural and skill education courses for 6 months, then using different theoretical approaches and methods. You know, four cultural strategies including: promoting the Quranic culture, emphasizing on cultural identity, emphasizing national identity, and teaching life skills on the five empowerment components including self-efficacy, self-determination, self-esteem, meaningfulness and trust, were measured and According to them, the data analyzed were analyzed.
Findings: In this research, a questionnaire was used. The pre-test questionnaires showed Cronbach's alpha of 80% and the reliability value was more than 70%. In this study, Kolmogorov-Smirnov test was used to examine the normal or normal distribution of data. According to the results of this test, we find that the intended sample of this study is not normal. Therefore, nonparametric statistical tests were used to analyze the data. To test the hypotheses of this research, we used Chi-square test.
Conclusion: The results of the research are as follows: In the first hypothesis, the correlation coefficient, correlation between promoting the Quranic culture and empowering the vulnerable stratum, was 542/0, in the second hypothesis, the correlation between the emphasis on religious identity and the empowerment of the vulnerable stratum was 319/0, as well as in The third hypothesis, the correlation between the emphasis on national identity and the empowerment of the vulnerable stratum, was obtained at a confidence level of 0.25, which was confirmed at 0.95. In the fourth hypothesis, the correlation between life skills training and empowerment of the vulnerable stratum was 0.571, which confirmed this level at a confidence level of 0.95. The conceptual framework of this research is based on the Talcott Parsons The Theory of Communicative Action and the Cultural Reproduction Theory of Louis Althusser and Pierre Bourdieu.