آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف، بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ اسلامی ایرانی بر رفتار سازمانی مدیران و میزان رضایت شغلی کارکنان، صورت گرفته است. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شهر تهران به تعداد 223 نفر می باشد. حجم نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 92 نفر تعیین گردید که شامل 80 نفر از کارکنان ستادی دارای 4 سال سابقه کاری، همچنین ۱۲ نفر از مدیران عالی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که دارای حداقل سه سال سابقه کار مدیریتی بودند نیز به این نمونه آماری اضافه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته در زمینه ابعاد فرهنگ اسلامی ایرانی بر رفتار مدیران و همچنین، پرسشنامه رضایت شغلی (JFS [i] ) بود. روایی پرسشنامه بررسی ابعاد فرهنگ اسلامی ایرانی بر رفتار مدیران از سوی هشت تن از اساتید مدیریت اسلامی و نیز متخصصین شورای عالی انقلاب فرهنگی در امر سیاست گذاری سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد تأیید قرار گرفت، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83/0 به دست آمد، روایی و پایایی پرسشنامه رضایت شغلی با توجه به استاندارد بودن مورد تأیید است. یافته ها: نتایج به دست آمده در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن است که شاخص های مورد مطالعه (روحیه محبت و احسان(001/0)، روحیه عفو و گذشت (001/0)، فرهنگ مشارکت (000/0)، گسترش دانش (000/0) و شفافیت گزارشگری (003/0)) به تفکیک اسلامی بودن و ایرانی بودن در رفتار مدیران تأثیر داشته و در رضایتمندی شغلی کارکنان معنی دار ارزیابی گردید. همچنین شاخص صبر در برابر مشکلات در رفتار مدیران تأثیرگذار ارزیابی گردید ولی در رضایت شغلی کارکنان (68/0) تفاوت معنی داری حاصل نشد. نتیجه گیری: ابعاد فرهنگ اسلامی ایرانی در رفتار مدیران تاثیر مستقیم داشته و رفتار مدیران با میزان رضایت شغلی کارکنان رابطه معناداری دارد.

Investigating dimensions of Islamic culture in Iran and its impact on managers' behavior and job satisfaction

Introduction & Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of dimensions of Iranian Islamic culture on organizational behavior of managers and job satisfaction of employees. research method: The purpose of this study was to investigate the effect of dimensions of Iranian Islamic culture on organizational behavior of managers and job satisfaction of employees. The research method was descriptive-survey. The statistical population includes all staff members of the Secretariat of the Supreme Council of Cultural Revolution in Tehran with 223 people. The sample size was determined using purposeful sampling method of 92 people, which included 80 staff members with 4 years of work experience, 12 senior managers of the secretariat of the Supreme Council of Cultural Revolution, who had at least three years of work experience in management. The statistical sample was added. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire on dimensions of Iranian Islamic culture on the behavior of managers as well as job satisfaction questionnaire (JFS). Validity of the questionnaire for assessing the dimensions of the Islamic Iranian culture on the behavior of managers by eight Islamic management professors and experts from the Supreme Council of the Cultural Revolution was confirmed in the policy of Islamic lifestyle in Iran. The reliability of the questionnaire was 0.83 using Cronbach's alpha coefficient The validity and reliability of the job satisfaction questionnaire were approved according to the standard findings: Data analysis was performed using binomial test, t-test, ANOVA. The results of data analysis indicate that the studied indicators (morale of affection and Kindness (0.001), morale of forgiveness and passing (0.001), participation culture (0.000), Extension of knowledge (0.030) and reporting transparency (0.003) have been effective in terms of being Islamic and Iranian in the behavior of managers and evaluated in job satisfaction of meaningful employees. Also, the patience index against the problems in the behavior of influential managers was evaluated, but there was no significant difference in employee satisfaction (0.68). conclusion: The dimensions of Iranian Islamic culture have a direct impact on managers' behavior, and the behavior of managers has a significant relationship with job satisfaction.

تبلیغات