بررسی نقش فرهنگ سازی دبیران بر اصلاح الگوی مصرف (مطالعه موردی: دبیران واحد های آموزشی منطقه 1 آموزش و پرورش تهران) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف پژوهش: هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه دبیران واحدهای آموزشی بر اصلاح الگوی مصرف است. در این راستا به نقش دبیر و آموزش و پرورش به عنوان اولین متولی آموزش و به عنوان عامل اثرگذار بر القاء فرهنگ بهینه مصرف در منابع قابل دسترس واحدهای آموزشی خواهیم پرداخت و نوع رابطه همبستگی مصرف بهینه و آموزش ها را بررسی خواهیم کرد. روش پژوهش: جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی، ابزار مورد استفاده (پرسشنامه و مصاحبه) در تحقیق، روش شناسی تحقیق از نوع توصیفی و استنباطی است و از نرم افزار spss جهت تجزیه تحلیل اطلاعات استفاده خواهد شد. حجم جامعه آماری تحقیق دبیران و مدیران واحد های آموزشی راهنمایی منطقه 1 تهران می باشد. برای پیدا کردن ضریب همبستگی از فرمول اسپیرمن استفاده شده است. یافته ها: مدیران آموزش های مستقیم را موثر ارزیابی می کنند و دبیران تاثیرش را کمتر می دانند. تفاوت معنی داراست؛ معلمان و مدیران اثر آموزش های غیرمستقیم را همانند هم ارزیابی می کنند؛ توزیع فراوانی سنجش تفاوت آموزش های مستقیم به تفکیک میزان تحصیلات تفاوت معنا داری با هم ندارند و توزیع فراوانی سنجش تفاوت آموزش های مستقیم به تفکیک سابقه کاری (تجربه) تفاوت معناداری هست. نتیجه گیری: برای الگوی مصرف، با رعایت معیارها می توان مصرف دانش آموزان مدارس را اصلاح کرد زیرا در ارتباط با خانواده و جامعه هستند در نتیجه با رعایت معیارهای زیر به اصلاح الگوی مصرف در سطح کل جامعه تأثیر گذار خواهد بود و به اعتدال و میانه روی نزدیک شد. آموزش های غیرمستقیم نسبت به آموزش های مستقیم اثربخش تر هستند بنابراین با قاطعیت می توان گفت آموزش از طریق فرهنگ سازی به عبارت دیگر آموزش های فرهنگی و آموزش غیرمستقیم مهم تر و غنی ترین منبع در آموزش محسوب می شود.The Role of Teachers in Cultural Instruction & Modification of Consumption Patterns A Case Study: Secondary Schools (For Girls) - Tehran District 1
Introduction and Research objective: The main object of this study is to find the correlation of guidance school teachers and optimal consumption .In this direction, we investigate the role of teachers as main coustodian of education and as factor that inspire the culture of optimal consumption on accessible resources of schools and investigate correlation between optimal consumption and teacher's instruction.
Method: This is field study and data gathered from library. Also Data are collected by questionnaire and in depth interview as instrument. Method of research is descriptive and inferential. Data are analyzed by spss software. Relationship between the variables is determined by correlation .The population of research is guidance teachers and administrations of 1 st District of Tehran. And for determining coefficient ratio Spearman formula is being utilized.
Findings: Administrators evaluate direct delivery as effective way but teachers perceive direct delivery has less effective .The difference is significant; Teachers and Administrators both perceive indirect Instruction as similar; Frequency distribution of direct instruction according to educational level has no significant difference and frequency distribution of direct instruction according to work experience has meaningful difference.
Conclusion: For consuming pattern, compliance with criterion can reform consumption of students. Because they are in relationships with family and community As a result of compliance with the following criteria modifying consumption pattern will affect entire community and will close moderation. Indirect education is more effective than direct education. So, we can say strictly educating through culturalization, or in another word, cultural education and indirect education is more important and is the richest source in education