توانمندسازی نیروی انسانی (موردکاوی کارکنان وزارت آموزش و پرورش) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه صاحب نظران معتقدند که نیروی انسانی یکی از مولفه های کلیدی در خلق ارزش واقعی برای سازمانها و شرکتها به شمار می رود. لازمه رقابت واقعی سازمانها و بقاء جهت ادامه حیات، عملیاتی کردن اهداف و اجرای استراتژی های مناسب است. این اهداف درصورتی تحقق می یابد که نیروی انسانی توانمند گردد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی وشناسایی عوامل مؤثربر توانمندسازی منابع انسانی به منظور بهبود محیط سازمانی، تشکیلات و روشها می باشد. روش پژوهش: تحقیق کنونی از حیث روش انجام در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی طبقه بندی می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارشناسان و مدیران برنامه ریز مستقر در دبیرخانه ستاد وزارت آموزش وپرورش به تعداد100نفر بصورت سرشماری کامل می باشند. که پس از توزیع پرسشنامه ها، تعداد96 مورد با اطلاعات صحیح جمع آوری شد و آزمونهای آماری از جمله آزمون کولمو گروف-اسمیرنوف، آزمون t و آزمون میانگین یک جامعه در این ارتباط مورد استفاده قرارگرفت. یافته ها: یافته های این تحقیق نشان می دهد جایگاه سازمانی آموزش و پرورش ازلحاظ شیوه رهبری، مشارکت و غنی سازی شغلی کارکنان از حد انتظار پایین بوده درحالی که ازنظر بعد آموزشی بالا است. لذا نیازمند آسیب شناسی جدی و تقویت ابعاد شیوه رهبری، مشارکت و غنی سازی شغلی نیروی انسانی در آموزش و پرورش می باشد. نتیجه گیری: به منابع انسانی باید با دید سرمایه انسانی دربلندمدت نگاه کرد. همچنین در تعریف بیانیه ماموریت و تدوین چشم انداز بایستی منابع انسانی را از اولویت های اساسی سیاستهای سازمان در نظر گرفت. دراین میان توانمندسازی کارکنان موجب افزایش قدرت مادی و معنوی سازمان و اتخاذ شیوه رهبری واقع بینانه می شود. به عبارت دیگر طی مسیر رشد تکاملی سازمان و فرایند قدرت گرفتن و مشارکت همه جانبه در گرو توانمندسازی کارکنان است که باید به آن توجه ویژه شود.Human Empowerment; case study: Ministry of education and training
Introduction and goal of research: Nowadays scientists believe that human resource is one of the key factors in creating real value for organization and institutes. Having confident creative and innovative employee in addition to effective leadership method and employees participation is necessary for real competition and organization survival. In order to achieve the objectives ‘realization the power of employee ‚creation motivation and psychological security among them and so providing the basis for growth and participation in organization affaires is because of having a interested and trained managers. The propos of this research is reviewing and indentifying effective factors in human resource empowerment in order to improvement organizational environment methods and organization. Research methodology: This research is categorized as a descriptive survey. A statistical population include experts‚ managers and senior managers who define vision and long-term actions for organizations. In this research we use questionnaire for analyzing information also some statistical test such as T-Test‚ average test and etc. Findings: Results show that the organizational status of education in terms of leadership, participation and employee job enrichment lower than expected, while in terms of training is suitable. So, we need serious pathology and strengthening of leadership, participation and human resources in education is job enrichment. Conclusion: Human resource must be considered as a human property in long term. Also human resource must be considered as basic priorities in organization policies. In defining organization mission and vision in the consideration employee empowerment causes increasing materialist and spiritual power of organization and using realistic leadership method .