آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: ارزیابی اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات )فاوا(بر عملکرد اقتصادی کشورها از دهه 3999 مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات تجربی، نتایج متفاوتی در کشورهای مختلف به دنبال داشته است. در این مقاله مدل سنجش تاثیر فاوا بر توسعه اقتصاد فرهنگی ایران مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش: روش پژوهش در این مقاله مدل سازی است برای این منظور در این مقاله وزن هر یک از ابعاد به کمک دو نوع پرسشنامه )مقایسه زوجی ومقایسه نیمه متریک تکی( که در اختیار هفت تن از متخصصین ICT رشتههای اقتصاد ومدیریت فناوری اطلاعات قرار گرفت، محاسبه گردیده وبرای محاسبه میانگین و ضرایب فنی استفاده شده است. MATLAB مدل و مقایسه زوجی از نرم افزار ریاضی یافتهها: 3( از بعد جاذبههای فرهنگی، توریسم فرهنگی 13 درصد، جاذبههای تجاری 99 درصد، منابع فرهنگی 93 درصد و به برند فرهنگی 34 درصد را به خود اختصاص دادهاند؛ 9( از بعد سرمایه انسانی، فرصتهای آموزشی 44 درصد، مشاوره با هنرمندان 19 درصد، و صنعت گران و مدارس و دانشگاهها 91 درصد را به خود اختصاص داده اند؛ 1( از بعد مشارکت فرهنگی، طرحهای ابتکاری 31 درصد و کمک ومشاوره کارآفرینان 19 درصد را به خود اختصاص دادهاند؛ 4( از بعد کارآفرینی فرهنگی، صنایع دستی 41 درصد، مراکز تجاری فرهنگی آنلاین 14 درصد و حمایت از مؤسسات خلاق 99 درصد را به خود اختصاص دادهاند؛ 1( از بعد اهرم فرهنگی، صنعت رسانه ای 91 درصد، میراث تاریخی 91 درصد، آمادگی فرهنگی 93 ، بسته آموزشی 34 درصد و کمک و برنامه ریزی فنی 33 درصد را به خود اختصاص دادهاند. نتیجه گیری: از آنجاییکه در این مقاله تنها به طراحی مدل سنجش تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصاد فرهنگی ایران پرداخته شد، پیشنهاد میگردد که مدل کمی بدست آمده در سطوح تقسیمات کشوری، در حوزههای اقتصادی و فرهنگی و در ارگانها، سازمانها و نهادهای فرهنگی و اقتصادی مورد سنجش قرار گیرد.

Designing a model for measures the impact of ICT on the development of cultural economy in Iran

Introduction & Research goal: Assessing the impact of information and communication technology (ICT) on the economic performance of countries in the 1990s is considered. Experimental studies, different results in different countries have followed, in this article, measures the impact of ICT on the development of cultural economy in Iran. Methods: Research methods in this paper are modeling. Because if the issues in this context should be modeled. Simply outputs the Variables can change Implementation models found in cyberspace. For this purpose, in this article, Weight of each dimension of ICT to support two types of questionnaires,( Paired comparison of a single half- meter), 7 experts in the fields, The economics of information technology management. Was calculated and calculate the mean and the technical coefficients Paired comparison used of mathematical software MATLAB. Results:1) From 100 points dimension the cultural attractions ; 36 points to cultural tourism, 29 points attractions in Business, 21 points to cultural resources and Cultural Branding were 14 points; 2)From 100 points human capital, 47 points to Educational opportunities , 30 points to consult with artists and artisans, and to schools and universities were 23 points; 3) From 100 points Cultural participation, 68 points to Initiatives, Counseling to help entrepreneurs were 32 points; 4) From 100 points Cultural Entrepreneurship, 43 points to Handicrafts, 37 points to Commercial and cultural centers, online, Institutions to support creative were 20 points 5) From 100 points Cultural Leverage, 28 points to Media Industry, 23 points to Historical Heritage,21 points to Cultural Readiness,17 points to Training Package, Technical assistance and planning were 11 points. Conclusion: Since this paper, only designed to measure the impact of ICT were in Iran's Cultural Economic Development, Recommended that that obtained in quantitative models of Administrative Divisions, Economic and cultural fields and in organs, Cultural institutions and economic organizations assessed.

تبلیغات