آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر هوش هیجانی 1 بر قابلیتهای مدیریت در سطح دانشگاههای پیام نور استانهای خوزستان، لرستان و ایلام می باشد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه رؤسای دانشگاههای پیام نور استانهای فوق الذکر می باشد. روش پژوهش: در این پژوهش کلیه جامعه آماری را به عنوان مبنا قرار داده ایم، و از نمونه گیری صرف نظر شده است. لازم به یادآوری است که تعداد رؤسای دانشگاههای استانهای یاد شده مورد پژوهش 18 نفر، برابر با تعداد 18 مرکز دانشگاهی می باشند. پرسشنامه های استفاده شده در این پژوهش عبارتند از: 8( پرسشنامه هوش هیجانی 2( پرسشنامه وظایف مدیریت، اثر هاینزوی ریچ 3 و هارولد کونتز 4. برای بررسی چهار فرض جزئی از بار-آن 2 آزمون همبستگی پیرسون و برای فرض اصلی )کلی( از آزمون رگرسیون گام به گام استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: بین هوش هیجانی و قابلیت های مدیریت )برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل(، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که هر یک از این چهار فرض با آزمون همبستگی پیرسون محاسبه گردید. و نتیجه فرض اصلی (کلی) در خصوص تأثیر میزان هوش هیجانی بر قابلیت های مدیریت، حاصل تحلیل رگرسیون به روش گام به گام، دارای ضریب همبستگی چند متغیری برای ترکیب خطی خرده مقیاس های قابلیت های مدیریت تأیید می گردد. 28 درصد واریانس هوش هیجانی توسط متغیرهای پیش بین قابل تبیین است. همچنین از میان متغیرها در مرحله یک تنها متغیر قابلیت برنامه ریزی متغیر پیش بین خوبی در پیش بینی کنندگی برای هوش هیجانی است، و سایر متغیرها )قابلیت سازماندهی، قابلیت هدایت، قابلیت کنترل( نیز در پیش بینی کنندگی برای هوش هیجانی مدیران نقش کمتری ایفا می کنند.

A survey of the amount of emotional intelligence effect on management capabilities

Introduction and Research Goal: This research aims to study the amount of emotional intelligence effect on management capabilities in Elam, Lorestan and Khoozestan Payame Noor universities. The research statistical society is the whole deans of Payame Noor universities of the so-called provinces. Method: In this research the whole statistical society is as basis and the sampling was been neglected. It is necessary to recall that the dean's numbers of the so-called universities are 51 and equals to 51 university centers. The applied questionaries in this research include: 1) Bar-on emotional intelligence questionarie 2) Management duties questionaries by Heinz Weihrich and Harold Koontz. All of the questionaries were completed Results and Conclusion: The result of data analysis shows there is a positive and significant relationship between the emotional intelligence and management capabilities (planning, organization, direction, control) as accompanying by four partial hypothesises designing it is concluded that there is a positive and significant relationship between the emotional intelligence and planning, between emotional intelligence and organization, between emotional intelligence and direction, between emotional intelligence and control which every of these hypothesises is calculated through Peerson correlation test. And the result of the essential (general) hypothesis related to the relation between the emotional intelligence and the management capabilities, considering the positive correlation coefficients between four negligible assumptions, we conclude that there is a positive and significant relationship between emotional intelligence and management capabilities. Considering the RS factor it was clear that 21% of emotional intelligence variance is definable by predictive variables. Also among the variables, in step 1 , only program. Capability variable is a good predictive variable to predict emotional intelligence, and also other variables (such as organization capability, direct capability, and control capability) have a less important role to predicti deans' emotional intelligence.

تبلیغات