نویسندگان: مراد کردی

کلید واژه ها: اشتغال کودک قانون کار کودک شورای امور اجتماعی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۷۹ - ۸۹
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۶۴

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف این پژوهش، آسیب شناسی عدم اجرای قانون منع کار کودک و ارائه الگوی مناسب جهت اجرای این قانون است. پژوهش حاضر، این فرضیه را که از بین عوامل مختلف، عامل اقتصادی مهمترین عامل اجرای قانون منع کار کودک است ، مورد بررسی قرار داده است . عوامل موثر در این زمینه را به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل سازمانی و مدیریتی، عوامل اجتماعی، عوامل حقوقی و عوامل فرهنگی تقسیم بندی کرده و به روش تحلیل ع املی، به بررسی میزان تعامل عوامل فوق پرداخته است . پژوهشگر با استفاده از نتایج به دست آمده، مدلی برای سنجش عوامل موثر بر اشتغال کودکان ارائه نموده اس ت. در ادامه به منظور اعتبارسنجی مدل پیشنهادی خود با استفاده از پرسش نامه ، نظرات متخصصان و خبرگان شورای ام ور اجتماعی را جمع آوری نموده و اعتبار مدل خود را تأیید می نماید . یافته های پژوهش نشان می دهد که عامل اقتصادی مهمترین عامل در زمینه اشتغال به کار کودکان بوده و عامل فرهنگی، عامل رفتاری، عامل حقوقی و عامل اجتماعی در رتبه های بعدی قرار دارند

Pathology of the lack of Child Labour Elimination & Presenting a Proper Model

This research aims to study the pathology of the lack of child labour elimination & present a proper model to help execute this law. This research recognizes the economical factor to be the most effective factor on the execution of law in this regard among all other factors of organizational & management factor, social factor, legal factor, and cultural factor. The researcher has studied the scale of Interaction of the aforementioned factors using factor analysis. Using the results, the researcher has presented a model for the effective factors of child recruitment. To assay his model, the researcher has gathered data from the experts at the council of social affairs through a questionnaire. The research results have shown that the economical factor is the most effective factor on the execution of law in child recruitment and all other factors of organizational & management factor, social factor, legal factor, and cultural factor come after.

تبلیغات