آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

. این پژوهش به منظور مطالعه ارتباط فرهنگ با نظریه نمایندگی در شرکت های فعال بورس اوراق بهادار تهران به کمک مدل هافستد، ابعاد چهارگانه تئوری نمایندگی را مورد بر رسی قرار داده و ارتباط تأثیر آن بر مولف ه های تئوری نمایندگی یعنی مدیریت سود و کارگریزی کارکنان را مورد ارزیابی قرار داده است . پژوهشگر ضمن ارائه پیشینه ای از پژوهش های انجام گرفته در این زمینه ، به مبانی نظری پژوهش پرداخته است . این پژوهش به روش تجربی و با استفاده از پرسشنامه در بین 209 شرکت به عنوان نمونه جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به انجام رسیده است . نتایج پژوه ش نشان می دهد که رابط ه ای بین مدیریت سود با مولفه های اجتناب از ابهام، مردگرایی، فاصله قدرت و فردگرایی مشاهده نشده است ولی رابطه بین کارگریزی افراد، با مولفه های اجتناب از ابهام، مردگرایی و فردگرایی مورد تأیید قرار گرفته است

Studying the Connection between the Agency Theory of Active Companies & Tehran Stock Exchange

This research studies the 4 dimensions of the “Agency Theory” to understand the connection between the Agency Theory of active companies & Tehran stock exchange; And, it assays the effects of it on agency theory factors such as management interest and inattentive workers. The researcher initially gives an introduction on the work done in the past and then presents the theoretical bases of the research. The research has been done through the experimental research method and questionnaires were handed out to 209 companies of Tehran stock exchange which were the sample society. The results have shown that there is no connection between management interest and the factors of ambiguity avoidance, male chauvinism and individualism. But, there is a connection between inattentive workers and the factors of ambiguity avoidance, male chauvinism and individualism.

تبلیغات