آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقاله حاضر که گزارشی است از یک مطالعه موردی در زمینه نقش مدیران فرهنگی در حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی، ابتدا با بیان اهمیت مطالعه در زمینه سرمایه اجتماعی در سطح سازمان، به تعریف آن پرداخته و سپس عوامل هفتگانه موثر بر سرمایه اجتماعی شامل اعتماد، تعهد و مسئولیت، همکاری های گروهی، مشارکت در تصمیم گیری ها، تعهد دینی، آگاه سازی و اطلاع رسانی و بسترسازی فرهنگی توسط مدیر ان تشریح می کند یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین ایجاد اعتماد متقابل، مشارکت در تصمیم گیری ها، ایجاد گروه های غیر رسمی و بسترسازی فرهنگی توسط مدیران و ارتقاء سرمایه اجتماعی رابطه معنی دار وجود داشته و از سوی دیگر بین اطلاع رسانی و آگاه سازی، احساس مسئولیت و تعهد مدیران و تعهد دینی و پای بندی به ارزش های اخلاقی توسط مدیران و ارتقاء سرمایه اجتماعی همبستگی وجود ندارد.

THE ROLE OF CULTURAL MANAGERS IN MAITAINING AND INCREASING THE SOCIAL STOCK (Studied case: The artistic and cultural organization of Tehran City Hall)

The present article which is a report of a studied case in the field of cultural managers’ role in maintaining and increasing the social stock, indicates first the importance of studying the social stock in organizations, then defines social stock, and afterwards, describes the seven effective factors on it i.e. trust, responsibility and commitment, informing and laying culture by managers. Findings from this investigation suggest that there is a meaningful relationship between mutual trust, involving in decision making, creating unofficial groups, and laying culture by managers and increase of the social stock. On the other hand they show that there is not any correlation between informing, managers’ felling of responsible and commitment, religious commitment, managers’ stability on ethical ethical values and the increase of the social stock.

تبلیغات