آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

هدف پژوهش واکاوی ابعاد ارزیابی کارآیی بیرونی رشته های زمینه صنعت فنی و حرفه ای می باشد. روش پژوهش آمیخته بود. در بخش کیفی روش داده بنیاد و بخش کمّی روش پیمایشی، استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی 25 نفر کارشناس آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه ای بودند و بخش کمی کلیه مدیران، معاونان و کارشناسان آموزش و پرورش فنی حرفه ای که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس جدول کرجسی-مورگان 242 نفر انتخاب شدند. داده های حاصل از مصاحبه ها در بخش کیفی به شیوه کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) و در بخش کمی پس از تکمیل پرسشنامه محقق ساخته در سطح معناداری 5 درصد تحلیل شدند. یافته های بخش کیفی نشان داد شرایط علی شامل: ابعاد تعامل با صاحبان صنعت، برنامه ریزی درسی و آموزشی، سیاست گذاری های اقتصادی و مدیریتی، مهارت آموزی. راهبردها شامل؛ توانمند سازی، برنامه ریزی آموزشی، انگیزش تحصیلی، تمرکز بر عوامل مدیریتی. شرایط زمینه ای شامل؛ بسترسازی آموزشی، فرهنگی، اقتصادی. شرایط مداخله گر شامل؛ عوامل فناورانه، ارتباطات برون سازمانی، هدایت تحصیلی، عوامل ساختاری و پیامدها شامل؛ تحقق اهداف اجتماعی و آموزشی و رشد اقتصادی است. یافته های بخش کمی نیز حکایت از مناسب بودن برازش مدل تحقیق داشت.

Analyzing the external efficiency evaluation dimensions of professional technical industry fields (presentation of the model)

The purpose of the research is to analyze the external efficiency evaluation dimensions of technical and professional industry fields. The research method was mixed. In the qualitative part, the foundation data method and the survey method were used in the quantitative part. The statistical population of the qualitative part was 25 people who were education experts in the technical and vocational field, and the quantitative part was all managers, assistants and experts of technical and vocational education who were selected by stratified random sampling and based on the Karjesi-Morgan table, 242 people. . The data obtained from the interviews were analyzed in the qualitative part by coding (open, central and selective) and in the quantitative part after completing the researcher-made questionnaire at a significance level of 5%. The findings of the qualitative section showed that the causal conditions include: dimensions of interaction with industry owners, curriculum and educational planning, economic and management policies, skill training. Strategies include; Empowerment, educational planning, academic motivation, focus on managerial factors. Background conditions include; Educational, cultural, economic foundation. Intervening conditions include; Technological factors, extra-organizational communication, academic guidance, structural factors and consequences including; It is the realization of social and educational goals and economic growth. The findings of the quantitative part also indicated the suitability of the research model.

تبلیغات