کلید واژه ها: نظارت تبانی در معاملات دولتی پیشگیری

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۳ - ۳۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۳۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

نظر به تبعات منفی قابل توجه تبانی در معاملات دولتی و اینکه در ضمن این رفتار عناوین مجرمانه دیگری چون اعمال نفوذ، دریافت رشوه و غیره ارتکاب می یابند می توان اولویت عملیاتی ویژه ای را متوجه نظارت هرچه بیشتر بر معاملات دولتی و شناخت شیوه های نوین آن معطوف نمود. هدف اساسی در این مقاله آن است که با مطالعه رهنمودهای مختلف سازمان ملل متحد و تجربه کشورهای پیشرو به ترسیم مولفه های موثری چون تضمین شفافیت، دسترس پذیر ساختن اطلاعات معاملات دولتی، تقویت رقابت میان شرکت کنندگان، توسل به دولت الکترونیکی، تضمین یکپارچگی پرداخته شود. زیرا این مولفه های اساسی در قالب نظارت می توانند با فراهم ساختن جایگاهی قانونی برای ایفای نقش ناظران بیرونی، در کاهش فساد در معاملات دولتی نتیجه بخش ظاهر شوند. حال در کشور ما و با نظر به وضعیت متشتت عملی، این سوال اساسی قابل طرح است که با توجه به گستره ی مصادیق و حجم معاملات دولتی، چه اصول کلانی را باید در استفاده از نظارت موثر پیشگیرانه از این جرم اتخاذ نمود؟ در این پژوهش که از طذیق مطالعه ی کتابخانه و روش توصیفی-تحلیل انجام شده است مشخص شد که با توجه به ابعاد مختلف معاملات دولتی می توان از ظرفیت های نهادهای اجتماعی مردمی از یک سو و همچنین نظارت های اطلاعاتی-سازمانی از سوی دیگر استفاده نمود. مضافا اینکه نظام بخشی به سیستم دریافت اطلاعات برخاسته از ناظران در یک نهاد مشخص مانند پلیس امنیت اقتصادی و یا نهادشناسی دیگر می تواند از پراکندگی عملکردهای نظارتی جلوگیری نموده و به شکل دقیق تری از فساد در معاملات دولتی بکاهد.

The Status and Methods of Supervision in Preventing Collusion in Government Transactions

The main purpose of this article is to study various UN guidelines and experience of leading countries to establish effective factors such as ensuring transparency, making government transaction information accessible, and enhancing competitiveness among participants, using e-government, and ensuring integrity. Main factors in the form of oversight can result in providing legal status for the role of external observers in reducing corruption in government transactions. Now in our country and given the scattered situation of practice, it is a fundamental question that, given the scope and scope of government transactions, what major principles should be observed in the use of effective preventive surveillance? This study, conducted through a library study and a descriptive-analytical approach, revealed that considering the different dimensions of government transactions, it is possible to utilize the capacities of public social institutions on the one hand, as well as information-organizational monitoring on the other. In addition, systematization of the system of receiving information from supervisors at a particular institution, such as economic security police or other institutions, can prevent the spread of oversight functions and more precisely reduce corruption in government transactions.

تبلیغات