مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی

مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی

مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی سال نهم زمستان 1400 شماره 34 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل گفتمان ورزش زنان در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش زنان رسانه های جمعی تحلیل گفتمان توسعه ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 186 تعداد دانلود : 761
توسعه ورزش زنان گامی به سوی توسعه ملی است. علاوه بر این به علت تاثیر ورزش زنان بر زندگی خانواده و اجتماع بیشتر مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی گفتمان اصلی مدیران ورزشی در حوزه ورزش زنان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که با تحلیل کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان از سخنرانی و مصاحبه های 34 نفر از مدیران ارشد در حوزه ورزش و جوانان و کدگذاری آن در یک دوره 8 ماهه از فروردین تا دی ماه 1399 مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل از مصاحبه و سخنرانی های مدیران کدگذاری و در قالب 19 مفهوم و 8 مقوله ی اعتدال، فرهنگ سازی، پرورش استعدادها، توسعه ورزش، کارایی ورزش، مدیریت پروری، افتخار آفرینی و الزامات ورزش طبقه بندی شد. بنظر میرسد مشارکت زنان در ورزش باعث خواهد شد تا آن ها به عنوان قانون گذاران، مدیران، مبارزان برای حقوق خود و رهبران سازمان های ورزشی تلاش کنند. بنابراین بسیار مهم است تا رسانه ها و مدیران ارشد در جایگاه خود با حمایت و وضع قوانین در جهت توانمندسازی ورزش بانوان گام های استوارتری بردارند.
۲.

اعتباریابی ابزار شاخص های اخلاق رسانه-ای در برنامه های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق رسانه صداقت عدالت مسئولیت پذیری صدا و سیما

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 40 تعداد دانلود : 687
هدف از انجام پژوهش حاضر اعتباریابی ابزار شاخص های اخلاق رسانه ای در برنامه های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری این تحقیق(350 نفر)، نخبگان مدیریت ورزشی شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی دانشگاه های وزارت علوم، بود و نمونه گیری به صورت تصادفی و تعداد نمونه(180 نفر) بر اساس جدول مورگان تعیین شد. داده ها بر اساس سه پرسشنامه صداقت، عدالت و مسئولیت پذیری می باشد و روایی آن به صورت سازه ای مورد تایید و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ مورد تایید واقع شده است. نتایج بیانگر آن بود که متغیر صداقت بر اخلاق رسانه ای برنامه های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ضریب تاثیر 44/0 و مقدار 71/4=T ، عدالت بر اخلاق رسانه ای برنامه های ورزشی با ضریب تاثیر 13/0 و مقدار 84/2=T و مسئولیت پذیری بر اخلاق رسانه ای برنامه های ورزشی با ضریب تاثیر 91/0 و مقدار 65/7=T اثرگذار بوده است. بر این اساس، متغیر مسئولیت پذیری بر اخلاق رسانه ای برنامه های ورزشی با ضریب تاثیر 91/0بیشترین میزان و متغیر عدالت بر اخلاق رسانه ای برنامه های ورزشی با ضریب تاثیر 13/0 کمترین میزان بوده است. نتایج پژوهش حاکی از اعتبار درونی و بیرونی ابزار شاخص های اخلاق رسانه ای و اثر معنادار آن در برنامه های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد.
۳.

تاثیر اخبار نامطلوب در منفوریت برند محصولات ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخبار نامطلوب محصولات ورزشی منفوریت برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 503 تعداد دانلود : 782
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر انواع اخبار نامطلوب (اخبار نامطلوب مرتبط با ارزش ها و اخبار نامطلوب مرتبط با عملکرد) در منفوریت برند محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و جامعه ی آماری پژوهش، کلیه استفاده کنندگان از محصولات ورزشی در دانشگاه کردستان بودند که نمونه ی آماری 550 نفر انتخاب شد. به منظور مقایسه 2 نوع اخبار نامطلوب، نمونه پژوهش به 2 گروه تقسیم شدند و از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای جمع آوری داده ها استفاده شد. جهت اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه، و برای تحلیل داده ها از روش-های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هر دو نوع اخبار نامطلوب (منفی) در نفرت از برند محصولات ورزشی تاثیرگذار است، اما اخبار منفی مرتبط با ارزش ها تاثیر قوی تری دارد. همچنین نتایج بیانگر این بود که در هر دو گروه، تنفر از برند تاثیر مثبت و معناداری در هر سه پیامد رفتاری (اجتناب از برند، تبلیغات توصیه ای منفی علیه برند و انتقام از برند) دارد. بر این اساس، پیشنهاد می شود مدیران شرکت ها نسبت به اخبار منتشر شده از محصولات و شرکت خود در رسانه ها و فضاهای مجازی حساس باشند و از انتشار اخبار نامطلوب (بخصوص اخبار مربوط به ارزش ها) که در اکثر موارد نیز ممکن است دروغ و یا شایعه باشد، جلوگیری کنند.
۴.

تحلیل گفتمان سواد رسانه ای مربیان و بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در دوران پاندمی کرونا براساس مدل ای سی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل گفتمان سواد رسانه EC

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 546 تعداد دانلود : 574
تحقیق حاضر بدنبال ارائه یک تحلیل کامل از گفتمان های مربیان و فوتبالیست های لیگ برتر ایران در دوران کرونا بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان تیترهای روزنامه های ورزشی انجام پذیرفت. چهار روزنامه معتبر ورزشی داخلی با استفاده از نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری تعیین گردیدند. روایی و پایایی تحلیل کیفی از طریق کدگذاری مجدد توسط متخصصان روش تحقیق کیفی تایید گردید. تیتر روزنامه های مورد بررسی از اسفند 98 الی خرداد 99 مورد بررسی قرار گرفتند. تحقیق حاضر تحلیل گفتمان مربیان و فوتبالیست ها از لحاظ پارمترهای "چیستی، چرایی و چگونگی"، و همچنین از لحاظ ابعاد کلی و مدل EC سواد رسانه ای مورد تحلیل و کدگذاری مورد بررسی قرار داد. فراوانی کل کدهای بدست آمده برابر 134 بود. از لحاظ پارامترهای تحلیل گفتمان بیشترین فراوانی کد را پارامتر "چیستی" به خود اختصاص داد. در ابعاد کلی نیز بعد احساسی سواد رسانه ای دارای بیشترین فراوانی بود. همچنین، از لحاظ مدل EC نیز بعد قابلیت های فردی(زیر مولفه شخصی) دارای بیشترین فراوانی در گفتمان های مربیان و ورزشکاران بوده است. در نهایت، تحقیق به ارائه یک چارچوب نظری از مولفه های مورد بررسی در تحقیق پرداخت. محققان آتی می توانند از این چارچوب به عنوان یک مبانی نظری جهت تحقیقات کیفی و کمی آتی بهره گیرند.
۵.

استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان ابزار مدیریت برند شخصی ورزشکاران حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اینستاگرام مدیریت برند ورزشکار حرفه ای ویژگی برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 919
اینستاگرام به طور فزاینده ای به ابزاری جهت به اشتراک گذاشتن محتوای بصری برای ورزشکاران حرفه ای تبدیل شده است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر استفاده از اینستاگرام به عنوان ابزار مدیریت برند شخصی ورزشکاران حرفه ای بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود. 472 پست در اینستاگرام از دو فوتبالیست حرفه ای (کریستیانو رونالدو و لیونل مسی) تجزیه و تحلیل شد که در آن عکس ها بر اساس ویژگی های مرتبط و غیر مرتبط با محصول طبقه بندی شدند. تجزیه و تحلیل آماری شامل تحلیل محتوای پست های اینستاگرامی و بررسی تعداد لایک و کامنت های آنها در صفحه اینستاگرام ورزشکاران مورد مطالعه بود. یافته ها نشان داد؛ برای هر دو ورزشکار، پست های با ویژگی های غیر مرتبط با محصول به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از پست های با ویژگی های مرتبط با محصول در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده بود. تعداد لایک ها در پست های با محتوای ویژگی های مرتبط با محصول به طور قابل توجهی بالاتر از تعداد لایک های پست های مربوط به ویژگی های غیر مرتبط با محصول برای هر دو ورزشکار بود. همچنین، تعداد کامنت ها در پست های با محتوای ویژگی غیر مرتبط با محصول به طور قابل توجهی بالاتر از تعداد کامنت های پست های ویژگی مربوط به محصول برای هر دو ورزشکار بود. این مطالعه نشان می دهد که اینستاگرام، درک چگونگی درگیری و تعامل طرفداران با پست های مربوط به ویژگی های برند ورزشکار را تسهیل کرده و طرفداران می توانند در فرآیند ساخت برند ورزشکار از طریق لایک و کامنت نقش فعال تری داشته باشند. بر این اساس پیشنهاد می شود که ورزشکاران حرفه ای باید درک بیشتری از نشانه شناسی تصاویر برای پست ها جهت افزایش تعدادکامنت و لایک طرفداران
۶.

اولویت بندی شاخص ها و ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی ایران بر اساس مدل سلسله مراتب اثر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارتباطات یکپارچه بازاریابی مدل سلسله مراتب اثر نرخ ناسازگاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 930 تعداد دانلود : 271
هدف پژوهش بررسی شاخص ها و ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی با استفاده از مدل سلسله مراتب اثر بود . روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی داده ها با استفاده پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین تأیید گردید و باتوجه به نرخ ناسازگاری پرسشنامه (کمتر از 1/0)، ابزار تحقیق از اعتبار و پایایی مناسب برخوردار بود. جامعه آماری شامل 38 نفر از صاحب نظران و متخصصین بازاریابی ورزشی بود، داده ها نیز از طریق روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم افزار Expert Choice مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، به ترتیب برای اهداف شناختی؛ ایجاد آگاهی و دانش با وزن نهایی (0.278) و (0.255)، اهداف احساسی؛ میل و تمایل با وزن نهایی(0.257) و(0.232) و اهداف رفتاری؛ اطمینان و عمل (خرید) با وزن نهایی (0.231) و (0.307) از اهمیت بالایی در صنعت پوشاک وتجهیزات ورزشی ایران برخوردار هستند. از دیگر نتایج این مطالعه در میان ابزارهای IMC در مدل ارتباطی HET، تبلیغات و روابط عمومی به ترتیب با داشتن وزن نهایی(0.313) و (0.260) برای ایجاد آگاهی، و با وزن نهایی (206/0) و (300/0) برای ایجاد دانش دارای اولویت اول بودند. لذا به تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی توصیه می گردد برای فروش اقلام ورزشی خود با استفاده از ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای ایجاد آگاهی و دانش، میل و تمایل، و اطمینان و خرید مشتریان خود از طریق تبلیغات و روابط عمومی، پیشبرد فروش، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم، اقدام نمایند.
۷.

تحلیل محتوا و روند مقالات چاپ شده حوزه رسانه و ورزش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل محتوا مقالات رسانه ورزش نشریات علمی پژوهشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 206 تعداد دانلود : 209
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روند مقالات چاپ شده حوزه رسانه در ورزش در نشریات علمی پژوهشی ایران بود. بدین منظور ، تمامی مقالات چاپ شده در نشریات علمی پژوهشی مدیریت ورزشی و پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 51 مقاله در زمینه رسانه های ورزشی به چاپ رسیده بود. ابزار مورد استفاده چک لیست کدکذاری شده از محتوای مقالات بود که جهت روایی آن از متخصصان مدیریت ورزشی و برای اطمینان از پایایی آن از دو کدگذار استفاده شد و بعد از توافق نهایی، تجزیه و تحلیل روی آنها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکوئر) انجام گرفت. یافته ها نشان داد درسال 1398 بیشترین مقالات در این حوزه چاپ شده (25/37 درصد) است و بیشتر تحقیقات با رویکرد کاربردی انجام گرفته است (35/82 درصد)، روش تحقیق بیشتر مقالات نیز به صورت کمی و پیمایشی (7/64 درصد) بود و اکثر مقالات با روش های آماری مقایسه ای و تی (66/16 درصد) انجام شده اند. اکثر نویسندگان از متخصصان دانشگاهی بودند (5/21 درصد) و تلویزیون بیشترین حوزه تحقیقاتی در رسانه ها(37/31 درصد) را داشت. نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد بین تعداد مقالات چاپ شده در حوزه رسانه ورزشی با توجه به نوع رسانه و بین تعداد مقالات چاپ شده در حوزه رسانه ورزشی با توجه به روش های تجزیه و تحلیل داده ها تفاوت معنی داری وجود دارد که نشان دهنده ی گستردگی رسانه ورزشی در پژوهش و تحقیق است.
۸.

طراحی مدل علی روابط سبک های رهبری و مدیریت دانش کارکنان با نقش میانجی پذیرش فناوری اطلاعات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات سبک رهبری مدلسازی مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 271 تعداد دانلود : 107
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان محور تشکیل جوامع اطلاعاتی مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است. مدیریت دانش و نقش رهبری به فرایند مبادله اطلاعات سرعت می بخشد. هدف تحقیق بررسی نقش میانجی فناوری اطلاعات در رابطه بین سبک های رهبری با مدیریت دانش کارکنان با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و به شکل میدانی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش را کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب ایران تشکیل داد. به منظور انجام نمونه گیری با توجه به وجود 3 استان از روش تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد. و بر اساس تعداد گویه ها و متغیرها حداقل حجم نمونه 365 نفردر نظر گرفته شد. سه پرسشنامه سبک رهبری باس و اولیو (2003)، مدیریت دانش فیلیوس و همکاران (2000) و فناوری اطلاعات نیک پی و همکاران( 2019) ابزار اندازه گیری تحقیق را تشکیل دادند. . جهت بررسی روایی محتوایی پرسشنامه ها از اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان آگاه به موضوع و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل آمار توصیفی و ضرایب همبستگی از نرم افزار23 SPSS و برای بررسی برازش داده ها و ارزیابی مدل شامل بررسی اعتبار همگرا، اعتبار تشخیصی و پایایی مرکب از نرم افزار AMOS24 و جهت ارائه الگو از نرم افزار SMART-PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد در روابط بین سبک های رهبری و مدیریت دانش، پذیرش فناوری اطلاعات به عنوان نقش میانجی عمل می کند. لذا پیشنهاد می شود فرآیند پذیرش فناوری اطلاعات کارکنان بر مبنای مدیریت دانش و سبک های رهبری باشد..

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸