طراحی مدل علی روابط سبک های رهبری و مدیریت دانش کارکنان با نقش میانجی پذیرش فناوری اطلاعات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان محور تشکیل جوامع اطلاعاتی مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است. مدیریت دانش و نقش رهبری به فرایند مبادله اطلاعات سرعت می بخشد. هدف تحقیق بررسی نقش میانجی فناوری اطلاعات در رابطه بین سبک های رهبری با مدیریت دانش کارکنان با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و به شکل میدانی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش را کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب ایران تشکیل داد. به منظور انجام نمونه گیری با توجه به وجود 3 استان از روش تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد. و بر اساس تعداد گویه ها و متغیرها حداقل حجم نمونه 365 نفردر نظر گرفته شد. سه پرسشنامه سبک رهبری باس و اولیو (2003)، مدیریت دانش فیلیوس و همکاران (2000) و فناوری اطلاعات نیک پی و همکاران( 2019) ابزار اندازه گیری تحقیق را تشکیل دادند. . جهت بررسی روایی محتوایی پرسشنامه ها از اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان آگاه به موضوع و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل آمار توصیفی و ضرایب همبستگی از نرم افزار23 SPSS و برای بررسی برازش داده ها و ارزیابی مدل شامل بررسی اعتبار همگرا، اعتبار تشخیصی و پایایی مرکب از نرم افزار AMOS24 و جهت ارائه الگو از نرم افزار SMART-PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد در روابط بین سبک های رهبری و مدیریت دانش، پذیرش فناوری اطلاعات به عنوان نقش میانجی عمل می کند. لذا پیشنهاد می شود فرآیند پذیرش فناوری اطلاعات کارکنان بر مبنای مدیریت دانش و سبک های رهبری باشد..Designing a causal model of the relationship between leadership styles and knowledge management of employees and information technology acceptance as a mediator
Today, information technology (IT) as the axis of the formation of information societies has been considered by most countries in the world. Knowledge management and leadership role speed up the information exchange process. The purpose of study is to investigate the mediating role of information technology in relationship between leadership styles and employee knowledge management with a structural equation modeling approach. The research method is descriptive-correlational and it is done in field. The statistical population consisted of employees of the Departments of Sports and Youth of Northwestern Iran. In order to perform sampling, due to the existence of 3 provinces, the relative stratified random method was used. Based on number of items and variables, minimum sample size of 365 people was considered.Three questionnaires of leadership style of Bass and Olivo (2003), knowledge management of Filius et al. (2000) and IT of Nickpey et al. (2019) consisted research instruments. To evaluate content validity of the questionnaires, sports management professors and experts and to evaluate reliability, Cronbach's alpha coefficient was used. SPSS 23 software was used to analyze descriptive statistics and correlation coefficients, and AMOS24 software was used to evaluate data fit and model evaluation, including convergent validity, diagnostic validity and composite reliability. SMART-PLS3 software was used to provide a model.Rresults showed that in relationship between leadership styles and knowledge management, IT acceptance acts as a role of mediator. Therefore, it is suggested that the information technology acceptance process of the employees be based on knowledge management and leadership styles.