آینه پژوهش

آینه پژوهش

آینه پژوهش سال 23 خرداد و تیر 1391 شماره 2 (پیاپی 134)

مقالات

۳.

از سنگریزه تا هسته خرما

کلید واژه ها: روایات تاریخی روایات عقیدتی روایات ساختگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 289 تعداد دانلود : 483
به زعم نویسنده ی نوشتار حاضر، روایات به چهارگروه اصلی عقیدتی، تاریخی، احکام و اخلاقیات تقسیم می شوند. در این بین، روایات تاریخی و عقیدتی با همه اهمیتی که دارند مورد بررسی قرار نگرفته اند. به اعتقاد وی هر چند در کتب رجال، آنجا که به گرایش های مذهبی و احیانا انحرافی بعضی روات اشاره می شود، خود به خود روایات آنها محل تردید قرار می گیرد اما این تمام مطلب نیست؛ زیرا بعضی راویانی که گرایش های خاص نیز نداشته اند می توانسته اند حامل یا محمل منقولات دستکاری شده یا به کلی ساختگی تاریخی و عقیدتی واقع شوند بدون آن که خود متوجه باشند. از این رو نویسنده در نوشتار حاضر، نگاهی اجمالی بر این دسته از روایات دارد و در هر یک از موارد، اقدام به ارائه شاهد مثال هایی نموده است.
۴.

بایسته های نقد

کلید واژه ها: نقد اهمیت نقد متون ناقد راستین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 603 تعداد دانلود : 117
نویسنده در نوشتار حاضر پس از بیان تعریفی از نقد، به ذکر ضرورت آن پرداخته است و با ارائه مطالبی از این دست در خصوص نقد، توجه همگان را به خطیر بودن این امر و اهمیت جایگاه ناقد راستین جلب نموده است.
۵.

فرهنگ دیگر فرق معرفی و بررسی «فرهنگ جامع فرق اسلامی»

نویسنده:

کلید واژه ها: فرهنگ جامع فرق اسلامی فرقه شناسی معرفی و نقد کتاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 406 تعداد دانلود : 866
از جمله آثاری که به زبان فارسی در حوزه فرقه شناسی به رشته تحریر در آمده، کتاب «فرهنگ جامع فرق اسلامی» می باشد که در سه جلد توسط انتشارات اطلاعات در سال 1389 به طبع رسیده است. این فرهنگ بر پایه یادداشت های آیت الله مرحوم سید مهدی روحانی از محققان عرصه فرقه شناسی و تاریخ پژوهی حوزه علمیه قم، شکل گرفته و با تحقیقات و افزوده های جناب سید حسن خمینی، صورت نهایی یافته است. نویسنده در نوشتار حاضر، در راستای معرفی اثر مذکور، نخست برخی ویژگی ها و امتیازات کتاب را ذکر کرده و سپس، ملاحظات و ایراداتی بر کتاب مذکور را در قالب نقد و بررسی ارائه نموده است.
۶.

معرفی، نقد و بررسی کتاب کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار

۱۰.

ابوبکر بیهقی و دلائل النبوه

۱۱.

نقد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان

کلید واژه ها: فرهنگنامه کودکان و نوجوانان نقد کتاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 916 تعداد دانلود : 511
در عصر حاضر، معتبرترین کتاب ها از جهات مختلفی نظیر محتوا، جامعیت، استحکام نثر، ویرایش، صفحه آرایی و.... دائره المعارف ها هستند. یکی از این دایره المعارف ها، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان است. نویسنده در نوشتار حاضر نخست به اختصار، برشی از مهم ترین ویژگی های کتاب را ذکر نموده و سپس به بیان ایرادات مندرج در برخی مقاله های کتاب مذکور همت گماشته است.
۱۲.

کتاب ساخته ای دیگر از الشیخ شبر الفقیه: «علم الکلام و تطوره عند العرب رؤیه فی المعرفه و المنهج و الدور»

کلید واژه ها: کتاب علم الکتاب و تطوره عند العرب رویه فی المعرفه و المنهج و الدور الشیخ شبر الفقیه نقد کتاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 972 تعداد دانلود : 764
کتاب علم الکلام و تطوره عند العرب رؤیه فی المعرفه و المنهج و الدور نوشته الشیخ شبر الفقیه، کتاب رونوشت شده از کتاب کلامی اهل سنت بوده که شبر با افزودن روایات شیعه و نیز در فصل اثبات صفات الهی با رونوشت از کتابی از الهیات مسیحیت، بنام خود منتشر نموده است. نویسنده مقاله حاضر، در دو بخش مقاله را در بوته نقد و بررسی قرار داده است: 1. ارجاعات نادرست و ناهماهنگی مطالب کتاب با مستندهای ارائه شده، 2. محتوا و مطالب متناقض و غیر متناسب با هم.
۱۳.

گذری بر زیبایی شناسی آیات قرآن

کلید واژه ها: کتاب زیبایی شناختی آیات قرآن سید حسین سیدی زیباشناختی آیات قرآن معرفی و نقد کتاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 615 تعداد دانلود : 284
کتاب زیبایی شناسی آیات قرآن، نوشته سید حسین سیدی، پرداختی به مؤلفه های زیباشناختی آیات قرآن کریم است که در سال 1390 توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. نویسنده در مقاله حاضر سعی در معرفی این اثر دارد. در این راستا، ابتدا به معرفی مبسوط محتوای بخش ها و فصل های آن همت گمارده و در ادامه، با بیان نکاتی در نقد کتاب مذکور، مقاله خویش را به پایان می رساند.
۱۷.

معرفی نسخه های خطی تغییر خط و ترجمه منتشر نشده «بیانیه انجمن علمیه عثمانیه» در تغییر خط اسلام

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸۳