آینه پژوهش

آینه پژوهش

آینه پژوهش سال 26 مهر و آبان 1394 شماره 4 (پیاپی 154)

مقالات

۱.

آیت الله حاج سید هاشم نجف آبادی میردامادی (صاحب تفسیر خلاصه البیان)

نویسنده:

کلید واژه ها: هاشم نجف آبادی میردامادی نویسنده تفسیر خلاصه البیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 316 تعداد دانلود : 555
نویسنده در نوشتار حاضر به معرفی آیت الله هاشم نجف آبادی میردامادی صاحب تفسیر خلاصه البیان همت گمارده است. وی در راستای این هدف، نسب، اساتید، و تألیفات این آیت الله را بیان می نماید.
۲.

سیره نبوی در پرتو نقد نو: خوانش آثار معروف الرصافی، علی دشتی، هشام جعیط

کلید واژه ها: سیره نبوی الرصافی علی دشتی هشام جعیط کتاب شخصیت محمدیه کتاب حل اللغز المقدس حسن بزاینیه زندگی پیامبر (ص) کتاب بیست و سه سال کتاب دعوت محمدیه کتاب در سیره نبوی- وحی- قرآن و نبوت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 602 تعداد دانلود : 349
بدون تردید، سیره نبوی از مهم ترین عرصه های پژوهشی است که مسلمانان قدیم و جدید و بویژه مستشرقان و برخی محققان عرب و ایرانی به تأسی از غربی ها با تکیه بر منابع و شیوه های متفاوت و متکثر بومی و شرق شناسی، به آن پرداخته اند. پژوهش های سیره نبوی در هر دوره رنگ و بوی خود دارد؛ چه با اهداف و اغراض خاصی انجام پذیرفته است. از قضا سه نویسنده یعنی الرصافی، علی دشتی و هشام جعیط، با اغراض و اهداف خاصی به این مهم پرداخته اند. حسن بزاینیه در نوشتار حاضر به نقد سه اثر از نویسندگان مذکور همت گماشته است. نویسندگانی که مدعی هستند سیره نبوی را در پرتو دانش جدید و با اسلوب های علمی نوین بررسی کرده اند. وی تلاش می کند آنچه را که این سه نویسنده در نوشته هایشان، تازه و با آنچه عرب خصوصاً و مسلمانان عموماً درباره پیامبر (ص) نوشته اند متفاوت است، برجسته سازد. روش نویسنده در این بررسی آن است که آرای آنان را بر اساس سیر تاریخی دنبال کند که با زندگی پیامبر (ص) پیش از بعثت آغاز می شود و با دوره بعثت و دوره فترت مکه و مهاجرت به یثرب و جنگ ها تداوم می یابد و نیز با آنچه به زندگی پیامبر (ص) در مدینه تا زمان وفات ایشان مربوط می شود.
۳.

نظام نامه مطبوعات افغانستان در دوره امان الله خان و آزادی مطبوعات

کلید واژه ها: مطبوعات افغانستان دوران امان الله خان آزادی مطبوعات روزنامه نگاری افغانستان تاریخ افغانستان دوران نادرخان نظام نامه مطبوعات افغانستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 488 تعداد دانلود : 36
دولت امان الله خان در تمام عرصه ها به نوسازی افغانستان علاقه داشت. در نشریه های دوران امان الله خان امر استقلال، گسترش معارف، روشنگری، مبارزه با خرافات و تشویق اقشار گوناگون اجتماعی مردم به خصوص زنان در جهت ایجاد یک افغانستان متمدن و پیشرفته تمرکز داشت. نویسنده در نوشتار حاضر، سیر تاریخی مطبوعات و رسانهها در افغانستان را مورد مداقه قرار می دهد. وی در راستای این هدف، به اختصار از انتشار نشریات سراج الاخبار و ارشاد النسوان سخن به میان می آورد. سپس در ادامه، نظام نامه مطبوعات در دوره امان الله خان و دوره نادرخان را بررسی می نماید. در انتها، مواد نظام نامه مطبوعات افغانستان را ارائه می دهد.
۴.

نگاهی به نشریه ندای زنان

نویسنده:

کلید واژه ها: نشریه ندای زنان نشریات زنان مطبوعات زنان دوره پهلوی مریم میرهادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 323 تعداد دانلود : 27
نشریه هفتگی ندای زنان، از نشریات ویژه زنان در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ادبی، هنری، علمی، بهداشتی و پزشکی بود؛ که به سردبیری و مدیریت مریم میرهادی منتشر می شد. نویسنده در نوشتار حاضر، سعی در معرفی نشریه مذکور دارد. وی در راستای این هدف، مطالب را با نگاهی به نشریات زنان در دوره پهلوی دوم آغاز می کند. در ادامه، به اختصار شرایط زندگی مریم میرهادی را بیان و از مباحث مطرح شده در نشریه ندای زنان از قبیل: آگاهی رسانی پزشکی، فرهنگی، سیاسی و ... به زنان، سخن به میان می آورد.
۵.

ر وایَت و درایَت و کِتابَتِ شیخِ کَفعَمی در دستنوشتی از صَحیفه شَریفه سَجّادیّه (ع)

نویسنده:

کلید واژه ها: شیخ کفعمی کتاب «الصحیفه السجادیه الکامله» صحیفه سجادیه محمدحسین حکیم معرفی کتاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 870 تعداد دانلود : 933
نویسنده یادداشت حاضر را به بهانه انتشار نسخه برگردان کتاب صحیفه سجادیه به دستخط شیخ کفعمی که از سوی بنیاد محقق طباطبایی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چاپ شده، به رشته تحریر درآورده است. نویسنده در این نوشتار، در راستای معرفی این اثر، پیرامون ویژگی های نسخه مذکور که محمدحسین حکیم مقدمه ای بر آن نگاشته، سخن به میان می آورد.
۶.

نگریستن در تلألؤ نور

کلید واژه ها: کتاب تلألؤ نور معرفی کتاب محدث نوری مجید معارف حسین بن محمدتقی نوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 774 تعداد دانلود : 214
کتاب تلألؤ نور کتابی است که با هدف شناساندن چهره و آثار محدث نوری که در نیمه دوم سده سیزدهم و نیمه نخست سده چهاردهم می زیست، توسط مجید معارف به نگارش درآمده است. نویسنده در نوشتار حاضر تلاش دارد این اثر را معرفی نماید. از این رو، مطالب را با معرفی مختصر بخش های اصلی کتاب آغاز و در ادامه، نکاتی برای تکمیل و روزآمد کردن آن بیان می دارد. در نهایت، برخی خطاهای چاپی راه یافته به متن اثر را متذکر می شود.
۷.

تاریخ مکتوم: فتح بابی در تاریخ مشروطه؟!

نویسنده:

کلید واژه ها: کتاب «تاریخ مکتوم» مقداد نبوی رضوی تاریخ مشروطه عقاید ازلی تاریخ مشروطیت نهضت مشروطه عقاید بابی معرفی کتاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 552 تعداد دانلود : 182
کتاب «تاریخ مکتوم» اثر مقداد نبوی رضوی، حاصل یک کار پژوهشی در حوزه مشروطیت است که تاریخ بروز انقلاب مشروطه ایران را بر محور و مدار مسلک بابی گری یا ازلی تفسیر و تبیین کرده است. نویسنده در مقاله حاضر، رویکرد حاکم بر کتاب مذکور را در بوته نقد و بررسی قرار می دهد. وی پیش از پرداختن به نقد کتاب، نخست مقدمه تفصیلی کتاب با عنوان «مقدمه ای تاریخی» و فصل های آن را معرفی می نماید.
۸.

سرقت علمی شگفت

نویسنده:

کلید واژه ها: سرقت علمی مهدی فیروزیان نازخند صبحی کتاب «از رنج تا شکنج: یادنامه حسین منزوی» کتاب «از ترانه و تندر: زندگی نقد و تحلیل اشعار حسین منزوی» نقد کتاب حسین منزوی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 875 تعداد دانلود : 754
کتاب «از رنج تا شکنج: یادنامه حسین منزوی» کتابی است که به گردآوری نازخند صبحی توسط انتشارات ترفند در سال 1394 به زیور طبع آراسته شده است. نویسنده در نوشتار حاضر، کتاب مذکور را مورد نقد قرار داده و با ارائه شاهد مثال هایی از متن کتاب، اظهار می دارد که خانم صبحی به سرقت علمی از کتاب خودش تحت عنوان «از ترانه و تندر: زندگی، نقد و تحلیل اشعار حسین منزوی» اقدام نموده است.
۹.

پاره های اسلام شناسی 8

نویسنده:

کلید واژه ها: مورخان آذربایجانی ایران شناسان نزاع تاریخ نگارانه شرق شناسان تاریخ نگاری هارون ییلماز آذربایجان حکومت کمونیستی شوروی خوارج عبادیه عقاید کلامی عبادیه فرق خوارج محمدامین خان خیوه کتابخانه خیوه امپراطوری روسیه آفتاندیل ارکینوف والری هافمن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 143 تعداد دانلود : 596
نویسنده در این نوشتار به معرفی سه مقاله اقدام نموده است: مطلب نخست، ترجمه مقاله هارون ییلماز است که در مقاله خود به نزاعی تاریخ نگارانه بر سر هویت مستقل آذربایجان در ایام تسلط حکومت کمونیستی شوروی بر این کشور پرداخته است. ییلماز همچنین سیاست های هویتی و محدودیت های حزب کمونیست در نگارش تاریخ را مورد بررسی قرار داده و گذری به تبیین هویت چند ملیتی و گاه متعارض سیاست های تاریخ نگاری حکومت شوروی زده است. مترجم محتوای بخش های مختلف مقاله را مورد کنکاش قرار می دهد. مطلب دوم به ترجمه مقاله والری هافمن اختصاص دارد که وی در آن به شرح وقایع و تحولات فکری و سیاسی عبادیان عمان و تبیین کلامی عقاید ایشان پرداخته است. در نهایت، سومین مطلب ترجمه مقاله آفتاندیل ارکینوف است که وی در این مقاله، به فعالیت ها و سیاست های فرهنگی محمد رحیم خان پس از فتح این سرزمین در سال 1973 توسط روسیه، به مثابه رنسانس فرهنگی و فکری برای مقابله با نفوذ مهاجمان پرداخته است. او در این مقاله به طور ویژه بر تولیدات و آثار کتابخانه خیوه و ساختار آن متمرکز شده و پس از تبیین ویژگی های جغرافیایی و شرایط تاریخی خیوه، به شرح چگونگی شکل گیری سیاست های حمایتی محمدرحیم خان از تولید آثار و متونی پرداخته که می توانست به عنوان دیوار محافظی در مقابل نفوذ فرهنگی روسیه قلمداد گردد.
۱۰.

فهرستواره پایان نامه های انسان در قرآن و حدیث

نویسنده:

کلید واژه ها: انسان در قرآن انسان در حدیث فهرست پایان نامه معرفی پایان نامه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 665 تعداد دانلود : 238
نویسنده در مأخذشناسی حاضر، به معرفی و ارائه مشخصات کتابشناختی 256 پایان نامه می پردازد که به نوعی دربرگیرنده حیات دنیوی و اخروی، نیازهای مادی و معنوی و عناصر جسمی و معنوی انسان از منظر قرآن یا حدیث می باشند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸۳