آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: اکران تبلیغات محیطی فرهنگی با استفاده از اصول تبلیغات در سطح شهر منجر به تغییر رفتار و آشنایی بیشتر شهروندان با تکالیف و فرهنگ شهروندی می شود. هدف این مطالعه شناسایی مولفه های موثر در اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی است . روش پژوهش: با استفاده از روش تحقیق ترکیبی در دو فاز کیفی و کمی این مطالعه به ارائه الگوی اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی می پردازد. در بخش کیفی با استفاده از رویکرد فراترکیب هفت مرحله ای ساندوسکی و باروسو و در بخش کمی چهارده نمونه تبلیغ کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان به منظور ارزیابی مولفه های اثربخشی تبلیغات فرهنگی به 589 نفر جهت تایید یافته های کیفی ارایه گردید. یافته ها: پانزده مولفه اصلی مرتبط با "شرایط علّی"؛ یک مولفه اصلی برای مؤلفه "عوامل زمینه ای"؛ چهار مولفه اصلی برای مؤلفه "عوامل مداخله گر"؛ سه مولفه اصلی برای مؤلفه "استراتژی ها" و شش مولفه اصلی برای مؤلفه "پیامدها" به دست آمد. در بخش کیفی با ارزیابی بین متخصصان روایی و با استفاده از ضریب کاپای فلیس پایایی معادل با 72 صدم تایید شد و در بخش کمی روایی سوالات با نظر متخصصان تایید و پایایی با استفاده ازآلفای کرونباخ 87 صدم بدست آمد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مولفه های استفاده از خلاقیت، انتخاب مناسب محتوا، تکرار، محل و موقعیت تبلیغ از جمله عوامل مهم برای ارایه یک تبلیغ فرهنگی اثربخش می باشد.

Analyzing the effectiveness of Isfahan municipality's cultural environmental advertising in order to provide a model

Screening of cultural and environmental advertisements by using the principles of advertisements in the city leads to changing the behavior and making citizens more familiar with the duties and culture of citizenship. The purpose of this study is to identify the effective components in the effectiveness of cultural and environmental advertising that uses a combination research method in both qualitative and quantitative phases to provide a model of the effectiveness of cultural and environmental advertising. In the qualitative part, using the seven-step meta-hybrid approach of Sandowski and Barroso, fifteen main components related to "causal conditions"; A key component for the "underlying factors" component; Four main components for the "interfering factors" component; Three main components were obtained for the "strategies" component and six main components were obtained for the "consequences" component. The reliability of 0.72 was confirmed by evaluation among validation experts using Fleiss kappa coefficient. In the quantitative section, fourteen samples of advertisements of the Citizenship Culture Committee of Isfahan Municipality were presented to 589 people to confirm the qualitative findings in order to evaluate the components of the effectiveness of cultural advertisements. The validity of the questions was confirmed by experts and the reliability was obtained using Cronbach's alpha 0.87.The results showed that the components of using creativity, proper selection of content, repetition, location and position of the advertisement are among the important factors for presenting an effective cultural advertisement

تبلیغات