آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی انجام شد. روش: مطالعه ی حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان گچساران در سال تحصیلی 1400- 1399 بودند که از بین آنها 240 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کمال گرایی هیل و همکاران (۲۰۰۴)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، فریدل، پاریس(2004)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997) و پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم(1984) استفاده شد. داده های این پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون  و روش تحلیل مسیر با نرم افزار آماری SPSS22 و Amos23  تحلیل شدند. یافته ها:  نتایج نشان داد که که کمالگرایی دارای اثر مستقیم، غیرمستقیم و اثر کل مثبت ومعنادار بر تعلل ورزی تحصیلی است. از طرفی، اشتیاق تحصیلی با وجود عدم معناداری اثر مستقیم بر تعل ورزی تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم و اثر کل منفی و معنادار بر تعلل ورزی تحصیلی است. علاوه براین، فرسودگی تحصیلی دارای اثر مثبت و معنادار بر تعلل ورزی تحصیلی است.   نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که فرسودگی تحصیلی نقش واسطه ای کاملی در رابطه ی بین متغیرهای اشتیاق تحصیلی و  کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی ایفاء می کند و مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.  

Investigate the Mediating Role of Academic Burnout in the Relationship between Academic Engagement and Perfectionism with Academic Procrastination

Introduction: The aim of this study was to investigate the Mediating Role of Academic Burnout in the Relationship between Academic Engagement and Perfectionism with Academic Procrastination. Method: The present study is a descriptive correlational study. The statistical population of this study was all Secondary high school students of Gachsaran city in the academic year 2020-2021, from which 240 students were selected using cluster sampling. Data were collected using the Perfectionism Questionnaire of Hill et al. (2004), the Fredricks, Blumfeld & Paris (2004) School engagement Scale, the Breso et al (1997) school burnout inventory and Solomon & Rothbhum Academic Procrastination Scale (1984). The data of this study were analyzed using Pearson correlation coefficient and path analysis in SPSS22 and Amos23 software. Results: The results showed that perfectionism direct, indirect and total effect on academic procrastination is a positive and significant. On the other hand, despite the lack of significant direct effect on academic procrastination, academic engagement indirect and total affects on academic procrastination is negative and significant. In addition, academic burnout has a positive and significant effect on academic procrastination. Conclusion: According to the results of the present study, it can be concluded that academic burnout plays a complete mediating role in the relationship between the variables of academic engagement and perfectionism with academic procrastination and the research model has a good fit.  
perfectionism , academic engagement , academic burnout , procrastination , students ,

تبلیغات