آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه رفتارهای شهروندی سازمانی (فراتر از نقش) در کنار انجام وظایف رسمی از الزامات اساسی توسعه سازمان های دانشگاهی است. تحقق این رفتارها، مستلزم ارائه مدلی اقتضایی برای اخلاق حرفه ای است که نقش های رسمی و داوطلبانه کارکنان را جهت دهی نماید. شناسایی عوامل موثر در توسعه ی اخلاق حرفه ای و تعیین شاخص های سنجش رفتار شهروندی از الزامات اساسی پژوهش است. روش پژوهش: مقاله با رویکرد (توصیفی/تحلیلی)، روش شناسی (کمی/آماری)، تکنیک (پیمایش/میدانی) و ابزار پرسشنامه و تحلیل آماره های توصیفی- استنباطی انجام شده است. جامعه آماری از بین رؤسای ادارات و کارمندان دانشگاه های دولتی در شهر تهران تعیین و با نمونه گیری تصادفی و در دسترس اجرا شده است. یافته ها: نشان داد شش متغیر/عامل کلیدی از لحاظ معناداری، شاخص میانگین و ضریب همبستگی پیرسون رابطه معناداری در تبیین عامل اخلاق حرفه ای داشته اند. متغیرهای احساس عدالت سازمانی با (Beta) بتای استاندارد (14%)، وفاداری سازمانی (38%)، رغبت سازمانی (11%)، احترام به همکاران (39%)، همدلی با کارکنان (36%)، مسئولیت پذیری اجتماعی (14%)، عامل اثرگذار و تعیین کننده در مدل اخلاق حرفه ای هستند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد برای تحقق رفتارهای شهروندی سازمانی، دستیابی به مدلی اقتضایی و مبتنی بر موقعیت ها برای توسعه ی اخلاق حرفه ای در سازمان ضروری است. این مدل می تواند با سنجش متغیرها و شاخص های رفتار شهروندی، کدهای اخلاق حرفه ای را در سازمان، سنجیده و اندازه گیری نماید.

Designing a contingent professional ethics model, a step towards organizational citizenship behavior

The purpose of the current research is to provide a contingent professional ethics model to realize organizational citizenship behaviors among university employees. Identifying effective variables in professional ethics and determining indicators of citizenship behavior are essential requirements. The research was carried out with descriptive quantitative method with field/survey technique and questionnaire tool and quantitative data analysis. The statistical population is among the heads and employees of public universities in Tehran, and sampling was done by snowball method and available among the university employees. The findings showed that 6 key variables/factors in terms of mean index, Pearson correlation coefficient, have a strong. organizational justice with standard beta (14%), organizational loyalty (38%), organizational desire (11%), respect for colleagues (39%), empathy with colleagues (36%), social responsibility (14%) They have a determining factor in the model of professional ethics. The results showed that for the realization of organizational citizenship behaviors, it is necessary to achieve a contingency model for the development of professional ethics. By measuring variables and professional codes, this model can determine and measure the indicators of citizenship behavior. meaningful relationship in determining professional ethics and are effective in it. In other words, organizational justice with standard beta (14%), organizational loyalty (38%), organizational desire (11%), respect for colleagues (39%), empathy with colleagues (36%), social responsibility (14%) They have a determining factor in the model of professional ethics. The results showed that for the realization of organizational citizenship behaviors, it is necessary to achieve a contingency model for the development of professional ethics.

تبلیغات