آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف: این مطالعه با هدف انجام یک بررسی سیستماتیک و فراتحلیل از ادبیات مربوط به صلاحیت فرهنگی و هوش فرهنگی برای جمع بندی و ارزیابی کمی یافته های هوش فرهنگی و ارتباط آن بر صلاحیت فرهنگی انجام شده است.روش: روش تحقیق در این مقاله از نظر هدف کاربردی، از نظر اجرا کمی، از نظر ماهیت و روش توصیفی است جامعه آماری تحقیق کلیه تحقیقات دنیا محسوب می شوند که به بررسی رابطه هوش فرهنگی و صلاحیت فرهنگی پرداختند. برای شناسایی مطالعات، یک بررسی سیستماتیک در پایگاههای اطلاعاتی دانشگاهی در مجلات Online Wiley Library، Springer،Elsevier ، Science Direct، Web Of Science، Sage، ProQuest، Google Scholar صورت پذیرفت. از تعداد 143 مقاله انتخاب شده در نهایت تعداد 8 مقاله حائز کلیه شرایط لازم با توجه به پروتکل انتخاب پریزما شده اند. سپس با استفاده از یک مدل اثرات تصادفی کیفیت هر مطالعه، ناهمگنی بین مطالعات و سوگیری انتشار با نرم افزار CMA 2 تحلیل و ارزیابی گردید. یافته ها: اندازه اثر (ضریب همبستگی پیرسون) مطالعات گردآوری شده در حالت مدل اثرات تصادفی برابر (480/0=r) و مقدار Z-Value از نظر آماری در سطح احتمال 99 درصد معنادار هستند.نتیجه گیری: تجمیع نتایج تحقیقات دنیا نشان داد که صلاحیت فرهنگی با هوش فرهنگی رابطه مثبت دارد، اما شدت این رابطه در جوامع مختلف متفاوت است. علاوه بر این، به عنوان یک اولویت در تصمیم گیری صلاحیت فرهنگی با شاخص انگیزشی و فراشناختی هوش فرهنگی ارتباط بیشتری دارد. افراد ابتدا باید مسائل انگیزشی خود را حل کرده و ظرفیت یادگیری را توسعه دهند

Meta-analysis of the relationship between cultural intelligence and cultural competence

Purpose: the purpose of this study is to conduct a systematic and meta - analysis of the literature on cultural competence and cultural intelligence to gather and evaluate the quantitative findings of cultural intelligence and its relation on cultural competence.research method: the research method in this paper is applied in terms of objective, in terms of quantitative performance, in terms of nature and method of descriptive and statistical society of all articles of the world. in order to identify studies related to cultural intelligence and cultural competence, the review of university information technologies in online magazines Wiley, springer, Elsevier, science direct, web of science, sage, ProQuest, google scholar were systematically investigated. Studies written in Persian were searched in Iran Dock and Elm net databases. Out of 143 selected articles, finally 8 articles have all the necessary conditions according to the prism selection protocol. then, using a random effect model of quality of each study, heterogeneity between studies and bias with CMA2 software was analyzed and evaluated.results: the effect size (Pearson correlation coefficient) is significant in the case of random effects model (r = 0.480) and z - value is statistically significant at the probability level of 99 %.conclusion: aggregation of research results of the world showed that cultural competence has a positive relationship with cultural intelligence, but the intensity of this relationship varies in different societies. furthermore, cultural competence is related to motivational and metacognitive aspects of cultural intelligence.

تبلیغات