آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۵

چکیده

پژوهش حاضر با استفاده از روش آماری فراتحلیل به بررسی نتایج مطالعات انجام شده در رابطه با رسانه و سبک زندگی پرداخته است. به منظور انجام روش فراتحلیل، 28 پژوهش که در بازه زمانی 1390 تا 1400 انجام شده اند، گردآوری شد. با توجه به معیارهای فراتحلیل، 18 مورد از این مطالعه ها که رابطه بین رسانه و سبک زندگی را بررسی و فصلنامه های علمی معتبر داخلی آن ها را منتشر کرده اند، انتخاب شده است. هر کدام از این پژوهش ها به روش کمی و با رویکرد پیمایش انجام شده اند و سنجه های پایا دارند. در بررسی یافته های پژوهش ابتدا، مفروضات همگنی و خطای انتشار مطالعه های منتخب مورد بررسی قرار گرفت و یافته ها حکایت از عدم همگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعه های منتخب دارد؛ سپس در گام دوم، ضریب اندازه اثر با استفاده از نرم افزار CMA بررسی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که اندازه اثر یا ضریب تأثیر میزان استفاده از رسانه ها بر سبک زندگی برابر با 375/0 بوده که با توجه به نظام تفسیری کوهن، در حد متوسط رو به بالا تبیین شده و به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داده است که رسانه ها تأثیر متوسط رو به بالایی بر سبک زندگی دارند.  

Meta-Analysis of Studies on Relationship between Media and Lifestyle in Iran (Study of Research Conducted in 2011-2021)

The present study aimed to use the statistical method of meta-analysis to review the results of studies on media and lifestyle. In order to perform the meta-analysis method, 28 studies were collected in a time span between 1390 (2011) and 1400 (2021). According to the meta-analysis criteria, 18 of these studies that have examined the relationship between media and lifestyle and published in prestigious domestic scientific journals were selected. Each of these studies has been done quantitatively and with a survey approach and has reliable metrics In reviewing the research findings, first, the assumptions of homogeneity and publication error of selected studies are examined and the findings indicate that the size of the work is not homogeneous and that the publication of selected studies is not biased. The results of this study show that the effect size or impact factor of media use on lifestyle is equal to 0.375, which according to Cohen's interpretive system, is explained in the upward average. In general, the results of this study have shown that the media have a moderate to high impact on lifestyle.    

تبلیغات