آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گری یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بوده است. روش پژوهش: این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و برحسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می باشد. جامعه آماری: جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بود که بر این اساس 293 نفر از دانشجویان دانشگاه مورد تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روش انجام پژوهش: ابزار اندازه گیری این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد یادگیری الکترونیکی (کینز، 2004)، یادگیری فردی (مقیمی، 1390) و پیشرفت تحصیلی (والراند، 1989) بود. برای تعیین روایی پرسشنامه ها ازروایی صوری و به منظور تعیین پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ (برای پرسشنامه های یادگیری الکترونیکی برابر 825/0، یادگیری فردی برابر 863/0 و پیشرفت تحصیلی برابر 847/0) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و با بکارگیری نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته و نتیجه پژوهش: تحقیق نشان داد که، بین یادگیری الکترونیکی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد و تحقیق نشان داد که، بین یادگیری الکترونیکی با یادگیری فردی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد و هم چنین تحقیق نشان داد که، بین یادگیری فردی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد. در نهایت یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نقش میانجی گیری دارد.  

The Mediating Role of Individual Learning in the Relationship Between E learning and Academic Achievement (Case Study: Students at Islamic Azad University of Mahmoodabad Branch)

Purpose: The main purpose of this study was to investigate the role of interpersonal learning between e-learning and academic achievement of students of Islamic Azad University of Mahmoud Abad. Methodology: This research is a correlation based on the purpose of the applied type and according to the method of collecting data from the descriptive type and from the survey group. Statistical population: The statistical population of this study was Azad University of Mahmoud Abad Islamic Azad University. 293 university students were selected randomly. Method of research: The measurement tool of this research was three standard e-learning standard questionnaires (Keynes, 2004), individual learning (Moghimi, 2011) and academic achievement (Valerand, 1989). To determine the validity of the questionnaires, formal reliability was used and to determine the reliability of the tool, Cronbach's alpha coefficient (for electronic learning questionnaires equaled 0.825, individual learning was equal to 0.863 and academic achievement equaled 847). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression and analyzed using SPSS software. Findings and Conclusion: Individual learning between e-learning and academic achievement of students has a mediating role.

تبلیغات