آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

این پژوهش به شناسایی و تبیین ابعاد دینداری و تاثیرگذاری آن برپایبندی جوانان تهرانی به ارزشهای دینی از دو بُعد اعتقادی و تجربی پرداخته است. جمعیت نمونه آماری این پژوهش را جوانان تهرانی زن و مرد(18 تا 33سال) از مناطق 22 گانه استان تهران با تحصیلات دیپلم تا دکتری تشکیل میدهند. این مطالعه یک نوع پژوهش کمی از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات آن از طریق پرسشنامه بوده است. این پژوهش دارای 6 متغیر مستقل رضایت از زندگی، آموزش های دینی، علمی و عقلانی بودن مستندات دینی، دانشگاه، رشته تحصیلی، سن ، جنسیت، و همچنین یک متغییر وابسته که پایبندی به ارزش های دینی است که به توصیف آن پرداخته شده است. همچنین طبق پرسشنامه اعتبارسنجی شده که توسط (گلارک و استارک) با توجه به معیارهای دین مسیحیت و در داخل سراج زاده با معیارهای دین اسلام تطبیق داده شده و انجام گرفته است. در میان دو بُعد دینداری میزان همبستگی را بعد اعتقادی با 04/68 %، تجربی 56/60 % داشته است. نتایج این تحقیق با مقایسه با تحقیقات قبلی که توسط (سراج زاده، کاظمی، و فرج زاده در سال 1377) انجام شده در بعد اعتقادی 13% کاهش و بعد تجربی 15% کاهش وجود داشته، که چشمگیر است. همچنین با توجه به تحلیل فرضیه ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون (فرضیات اول رضایت از زندگی ، فرضیه دوم آموزشهای دینی)، رابطه معناداری وجود داشته است. اما بین (فرضیات سوم علمی و عقلانی بودن مستندات دینی، فرضیه چهارم رشته تحصیلی جوانان تهرانی) رابطه معناداری مشاهده نشد.

Identifying Dimensions of Religiousness and its Influence on the Adherence of Tehrani Youths From Two Belief and Experimental Dimensions

The present study aimed to identify and explain the dimensions of religiosity and its impact on the empowerment of Tehran's youths to religious values ​​from both religious and empirical dimensions. The sample population of the study is Tehran's young women and men (18 to 33 years old) from the 22 provinces of Tehran province with a degree in doctorate. Method: This study was a quantitative research type survey and its data collection tool was a questionnaire. This research has 6 independent variables of life satisfaction, religious education, scientific and rational religious documents, university, field of study, age, gender, as well as a dependent variable that adheres to religious values ​​that are described in it. Is. Also, according to the Validation Questionnaire, which has been adapted by (Gharak and Stark) according to the criteria of Christianity and inside the serajzadeh with the criteria of Islamic religion. Conclusion: Among the two dimensions of religiosity, the correlation coefficient was 68.4%, 60.56%, after belief. The results of this study, compared with previous studies (by Serajzadeh, Kazemi and Farajzadeh in 1998), decreased by 13% in terms of belief, and then by an empirical reduction of 15%, which is significant. According to the analysis of hypotheses, using Pearson correlation test (first hypotheses of life satisfaction, the second hypothesis of religious education), there was a significant relationship. But there was no significant relationship between (third scientific hypotheses and the rationality of religious documentation, the fourth hypothesis of Tehran's youth).

تبلیغات