آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش، با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های فرهنگی و آموزشی الگوی ارتقاء فرهنگی آموزش زبان خارجی (زبان انگلیسی) در آموزشگاه های زبان انجام شده است. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کاربردی، ترکیبی، توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحب نظران دانشگاهی و در بخش کمی شامل کلیه مدرسان آموزشگاه های شهر تهران می باشد. در این بخش، نمونه آماری طبق فرمول کوکران شامل 400 نفر برای جامعه نامحدود است. در بخش کیفی، ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختمند، پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته تعیین گردید، سنجش روایی از طریق اخذ نظرات صاحب نظران دانشگاهی و خبرگان حوزه های فرهنگی و آموزشی با تکنیک دلفی و سنجش اعتبار پایایی از طریق آزمون کرونباخ محاسبه شد. یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف - اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی، برازش مدل، آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج و یافته ها منجر به شناسایی سه عامل، دو بُعد و نُه مولفه گردید.

The Study of Educational and Cultural Dimensions and Components of Cultural Promotion Model in Foreign Language Teaching. Case of Study: English Language

The purpose of this research is to study the educational and cultural dimensions and components of cultural promotion model in foreign language teaching (FLT). Since English is the most common language in the world today, it was selected as the case. Research methods was applied, quantitative, descriptive and a survey. Society, in qualitative section, includes 15 scholars and in quantitative one consists all teachers of Tehran’s language academies i.e. 400 people based on Cochran’s test. Instruments for data collection include a semi-structured interview and researcher-made questionnaires. Validity of questionnaires achieved by confirmation of elites through Delphi method. For evaluating reliability of the instrument, the Cronbach’s alpha test was utilized. The reliability of variables in general was 0.98 in factors, dimensions and components. To analyze the data, researchers utilized both descriptive statistics and inferential statistics. Results in factors, dimensions and cultural components of FLT indicated that there are 3 factors of intrinsic, internal and external in the subject and they are higher than the average of society. Meanwhile, 2 dimensions and 9 components were recognized: Cultural Dimension includes 5 components and Educational Dimension includes 4 components. Results indicated in the form of a suggestive model and it stipulated the significant effect of cultural factors in FLT.

تبلیغات