آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: در دنیای کنونی، هوش فرهنگی ابزاری ضروری برای مدیران است، هوش فرهنگی به عنوان قابلیتی اثربخش در فرهنگ های گوناگون شناخته شده است. با توجه به اهمیت آن در محیط های چند فرهنگی از جمله صدا و سیما هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با عملکرد مدیران در میان مدیران شبکه های استانی مراکز غرب کشوراست. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است از نظر هدف کاربردی، از لحاظ گردآوری اطلاعات پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه عملکرد مدیران پاترسون و پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، استان های غرب (کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام) در سال1394 که براساس آمار اخذ شده 200 نفر بوده است. براساس جدول مورگان 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از میانگین، جداول فراوانی و در سطح استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار  SPSSاستفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد بین هوش فرهنگی با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 377/0 در سطح 95 درصد، بین عامل فراشناختی با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 113/0 در سطح 95 درصد، بین عامل شناختی با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 377/0 در سطح 95 درصد، بین عامل انگیزشی با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 478/0 در سطح اطمینان 95 درصد، بین عامل رفتاری با عملکرد مدیران با ضریب همبستگی 222/0 در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معنی داری وجود داشته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت بین هوش فرهنگی و عملکرد مدیران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد یعنی هرچقدر مدیران شبکه های استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام) از هوش فرهنگی بالایی برخوردار باشند، میزان عملکرد در آنان افزایش می یابد. هم چنین در میان ابعاد هوش فرهنگی بعد انگیزشی بیشترین میزان تأثیر را بر عملکرد مدیران داشته است.

Relationship between Cultural intelligence with Manager’s Performance (case study: the Provincial television networks of Islamic Republic of Iran West Region)

Background : In the current world, cultural intelligence is an essential tool for managers, cultural intelligence is known as an effective feature in a variety of cultures. Considering its importance in multicultural environments such as broadcastingthe aim of this study was to investigate the relationship between cultural intelligence with manager’s performance in the Provincial television networks of Islamic Republic of Iran broadcasting West Region. Methods: The present study is an applied research in terms of purpose and in terms of gathering information and data is descriptive correlation which conducted periodically in 2015 . The study is to assess the basic concepts, to measure cultural intelligence standard questionnaire stigma and Early (2003) and to evaluate the performance of managers' standardized questionnaire Paterson (1998), which are all based on the Liker Scale.The statistical community consisted of this study was 200 directors in the Provincial television networks of Islamic Republic of Iran West Region that were selected 132 of them were examined according to Morgan.Pearson correlation test was used in order to investigate the relationship between variables, furthermore, in order to measure the research model and test hypothesis using SPSS 22 . Results: There was a positive and significant correlation between cultural intelligence and managers' performance with a correlation coefficient of 377% at 95%, between metacognitive and performance managers with a coefficient of correlation of 113% at 95%, between cognitive dimension and performance managers with a correlation coefficient of 0/377 At 95% level, there is a positive and significant relationship between the motivational dimension and the performance of managers with a correlation coefficient of 0.478 at 95% confidence level, between behavioral dimension and managers' performance with a correlation coefficient of 0.222 at 95% confidence level. Conclusion: The findings of the study showed a positive correlation between cultural intelligence and performance management in organization dimensions studied. The analytical results showed that among the motivational aspects of cultural intelligence 478/0 correlation coefficient has the highest impact on the performance of managers.

تبلیغات