آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی در تحقیق حاضر، بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مشارکت شهری شهروندان می باشد. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان 18 سال و بالاتر شهر ساری می باشد که در تابستان 1394 در این شهر ساکن بوده اند. حجم نمونه شامل 640 نفر می باشد. روش پژوهش: شیوه نمونه گیری پژوهش حاضر، خوشه ای چندمرحله ای متناسب با حجم می باشد. یافته های تحقیق نشان داده است که میانگین سرمایه فرهنگی و مشارکت شهری پاسخ گویان به ترتیب 12/7 و 78/2 از 10 می باشد. یافته ها: هم چنین یافته های آزمون ر گرسیون خطی چند متغیره به شیوه گام به گام نشان داده است که متغیر سرمایه فرهنگی عینیت یافته (239/0-) و متغیر سرمایه فرهنگی تجسم یافته (108/0-) به ترتیب، بیشترین و کمترین تأثیر را بر متغیر وابسته (مشارکت شهری) دارند. نتیجه گیری: استفاده از آزمون ر گرسیون خطی چند متغیره نشان داد، بین سه متغیر وارد شده به معادله رگرسیونی (سرمایه فرهنگی تجسم یافته، سرمایه فرهنگی عینیت یافته، سرمایه فرهنگی نهادینه شده)، هیچ متغیری از معادله خارج نشده است.

The Study Effect of cCultural Capital on the Urban Participation (Case Study: Citizens of the Sari City)

Introduction and purpose of the Research : The main objective of this study was to investigate the effect of cultural capital on the urban participation of citizens. Statistical society include all citizens of 18 and above the city where that is in the summer of 1394 in this city resident have. The volume of examples 640 people. Methods: This study sampling, multi-stage cluster is commensurate with the size. The research method in this study, is fuzzy. The findings show that average cultural capital and participation of respondents, respectively, 7.12 and 2.78 of 10. Findings : The test findings stepwise multivariate linear regression showed that objectified cultural capital (-0.239) and embodied cultural capital (-0.108) respectively, the highest and lowest impact on the dependent variable (Urban participation) have. Conclusions : Should be noted that the three variables entered into the regression equation (cultural capital embodied, the cultural capital objectified, institutionalized cultural capital), there is no variable out of the equation.  

تبلیغات