آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: کارکنان با افزایش هوش فرهنگی خود می توانند به برداشت و قضاوت دیگران درباره خود اهمیت دهند که بررسی رابطه هوش فرهنگی با مدیریت برداشت کارکنان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران هدف پژوهش حاضر بوده است. روش پژوهش: نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی - پیمایشی است.جامعه آماری کلیه کارکنان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد.سوالات هوش فرهنگی و مدیریت برداشت در قالب یک پرسشنامه در اختیار 31 نفر از کارکنان دانشکده مدیریت و اقتصاد قرار گرفت. روایی پژوهش با روش صوری و روایی هم گرایی از روش(PLS) مورد تایید قرار گرفت.پایایی پژوهش از نوع پایایی ترکیبی و تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری وحداقل مربعات زوجی(PLS) و نرم افزار«SPSS» استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان می دهد که بین هوش فرهنگی کارکنان با مدیریت برداشت آنان رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد. فرضیه های مرتبط با مولفه های هوش فرهنگی؛استراتژی،دانش،انگیزش و رفتار با متغیر مدیریت برداشت مورد آزمون قرار گرفت که خروجی حاصل از نرم افزار مثبت و معنادار بودن فرضیه ها را نشان دادند. نتیجه گیری: سازمان ها با توجه به قابلیت و توانایی های کارکنان و به واسطه ارتقای هوش فرهنگی خود، تصویری برجسته از خود در هنگام تعامل با دیگران ایجاد نمایند که بدین صورت به موفقیت های بهتری در سازمان دست می یابند.  

Relationship between Cultural Intelligence and Perception Management of Staffs of Faculty of Management & Economics of Islamic Azad University, Science & Research Branch of Tehran

Introduction and objective of research: The staffs by increasing their cultural intelligence can take the perception and judgment of the others about themselves into consideration that the present study aims to investigate the relationship between cultural intelligence and perception management of staffs of Faculty of Management & Economics of Islamic Azad University, Science & Research Branch of Tehran. Methodology: The descriptive data was collected based on correlation-survey method. The population of research consists of all staffs of Faculty of Management & Economics of Islamic Azad University, Science & Research Branch of Tehran. The questions about cultural intelligence and perception management were provided as a questionnaire to 31 staffs of Faculty of Management & Economics. Validity of the research was accepted using virtual method and the convergence validity using PLS method. The reliability of research is a composite reliability. The data was analyzed using structural equations and pair least square (PLS) and SPSS software.  Findings: The results show that positive and significant relationship between the cultural intelligence of staffs and their perception management. The hypotheses related to the cultural heritage elements, strategy, knowledge, motivation and behavior were tested by perception management variable that the output of software showed the positivity and significance of hypotheses. Conclusion: The organizations considering the capability and abilities of staffs and create an outstanding image of themselves upon interaction to the others by promotion of their cultural intelligence. In this case, they achieve better success in the organization

تبلیغات