آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش است. در این پژوهش، مؤلفه های فرهنگ سازمانی، درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و مأموریت می باشند که رابطه آن ها با مدیریت دانش بررسی می شود. روش پژوهش:تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری داده ها، توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می آید. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان اداره کل استاندارد گیلان که درگیر در فعالیت های دانشی سازمان هستند، می باشد. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران، 63 نفر به دست آمد و پرسشنامه ای (با ضریب آلفای کرونباخ=868/0)در اختیار اعضای نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده های کمی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد.   یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از آن بود که هر یک از مؤلفه های فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش رابطه بالایی دارند و رابطه انطباق پذیری با مدیریت دانش بیشتر و قوی تر است. نتیجه گیری: با توجه به اینکه در نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل آماری، ضرایب همبستگی تحقیق مقداری مثبت می باشد، بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مستقیم، معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین، بین چهار ویژگی فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و مأموریت) و مدیریت دانش رابطه مستقیم، معنادار و مثبتی وجود دارد؛ ولی رابطه و تأثیر ویژگی انطباق پذیری با مدیریت دانش بیشتر و قوی تر است. بنابراین با حمایت و توسعه بیشتر ویژگی های فرهنگ سازمانی در سازمان می توان به اجرای بهتر مدیریت دانش دست یافت.

Examining the effect of organizational Culture on knowledge management (Case study: Standard Administration of Guilan Province)

Introduction: The main objective of the present paper is to examine the effect of organizational culture on knowledge management. Hence, it considers job involvement, consistency, adaptation and mission as main components of organizational culture and investigates their relationship to knowledge management. Methodology: The present descriptive, field study is an applied research the population of which is composed of all employees of Standard Administration of Guilan Province involved organizational knowledge activities. The sample size was determined to be 63 individuals using Cochran's formula.  And a questionnaire (with Cronbach's Alpha coefficient = 0.868) was distributed among the sample population. After questionnaires were collected, obtained data was analyzed by SPSS statistical software. Findings: Research findings indicated that all components of organizational culture are highly related to knowledge management with "adaptation" having the strongest relation. Conclusion: Based on positive value of correlation coefficients obtained through statistical analysis it can be concluded that there is a positive and significant relationship between organizational culture and knowledge management. There is also a direct, positive and significant relationship between knowledge management and the four aspects of organizational culture (job involvement, consistency, adaptability and commission).“Adaptability” is the highest and the most powerful relationship with (and effect on) knowledge management. Therefore, an improvement in knowledge management can be achieved through supporting and developing different aspects of organizational culture. 

تبلیغات