رابطه هوش هیجانی و عملکرد مدیران و معاونین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف پژوهش: عملکرد یک سازمان در گروی عملکرد نیروی انسانی و به ویژه مدیریت آن است. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر عملکرد مدیران، مقوله هوش هیجانی است. هدف این مقاله بررسی رابطه بین هوش هیجانی وعملکرد مدیران و معاونین کل وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی همبستگی واز نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران ومعاونین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران شامل 24 مدیر و 30 نفر از معاونین آنان است. برای سنجش عملکرد مدیران و معاونین 4 نفراز کارکنان آنان که مجموعا 216 نفر بودند به عنوان نمونه آماری مورد نظرسنجی قرارگرفتند. برای اندازه گیری هوش هیجانی مدیران از پرسشنامه استاندارد برادبری وگریوز و برای سنجش عملکرد از پرسشنامه استاندارد آر. ای. براون استفاده شده است. هر دو پرسشنامه استاندارد و از پایایی قابل قبول برخوردارند. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته ها: نتیجه آزمون فرضیات نشان داد که میان هوش هیجانی و عملکرد مدیران رابطه مثبت معناداری وجود دارد. از میان ابعاد هوش هیجانی، به ترتیب مولفه های همدلی، خودانگیزشی و مهارت های اجتماعی رابطه مثبت با عملکرد مدیران دارند؛ اما مولفه های خودکنترلی و خودآگاهی ارتباط معنادار با عملکرد مدیران نداشتند. نتیجه گیری: با تائید رابطه میان هوش هیجانی و عملکرد می توان با تقویت هوش هیجانی مدیران عملکرد آنان و بهره وری سازمان را ارتقا بخشید.Relationship between Emotional Intelligence and Managers' Performance in Iran’s Ministry of Economic Affairs and Finance
Introduction and Goal : Performance of an organization depends on the organization's human resources and especially its management. One of the most important factors which affect the performance of managers is the concept of emotional intelligence (EQ). The main goal of this research is to study the relationship between EQ and the performance of all director generals and their assistants in ministry of Economic Affairs and Finance.
Methodology: The research method is descriptive, co-relational and applied from objective viewpoint. The statistical society includes all director generals and their assistants (24 director generals and 30 general assistants). In order to assess the performance of managers and directors for each manager, 4 persons of their employees who totally include 216 persons, were considered as research sample. To examine the EQ of managers, the standard questionnaire of Brad berry and Grivers, and to assess the performance of managers, the standard questionnaire of R.A Brown Company was used. For data analysis, descriptive and inferential statistical techniques, including multivariate regression were used.
Findings: The data analyses show that there is a positive relationship between managers’ EQ and their performance. Among the dimensions of EQ, the maximum effect relates to empathy, and self-stimulating and finally the social skills; but self-control and self- awareness had no significant relation to performance in this research.
Results : Confirming the relationship between emotional intelligence and performance indicates that strengthening the managers’ emotional intelligence will enhance their performance and organizational productivity.