کلید واژه ها: فرهنگ فرهنگ سازمانی اخلاق حرفه ای سازمان

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۹ - ۶۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: هدف نوشتار حاضر شناسایی نقش فرهنگ سازمانی در اثربخشی اخلاق حرفه ای در سازمان هاست. روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری از بین هشت مرکز پژوهشی دینی استان قم و از پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی آنها به تعداد 200 نفر انتخاب شده است. روایی ابزار تحقیق (پرسشنامه) از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90% محاسبه گردید. یافته ها: 60 درصد، فرهنگ سازمانی را متوسط به بالا و 56 درصد، اخلاق حرفه ای را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کرده اند. بین فرهنگ سازمانی و کیفیت اخلاق حرفه ای همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشته است. بین پایگاه اجتماعی و کیفیت اخلاق حرفه ای همبستگی معنی داری وجود ندارد. طبق نتایج رگرسیون، متغیر «فرهنگ سازمانی» به میزان 47% بر کیفیت اخلاق حرفه ای تأثیر داشته است. نتیجه گیری: فرهنگ سازمانی مبتنی بر خدا ناظری و توکل به خداوند، منجر به تقویت روحیه مقاومت شده، علقه به کار و سازمان را تقویت نموده، روحیه تیمی تقویت شده و در نهایت منجر به پذیرش ارزش ها و هنجارها از سوی افراد شده و کیفیت اخلاق حرفه ای افزایش می یابد.

Monitoring of the junior high school female students in Tehran

This study aimed to investigate the impact of organizational culture on the development of education and social development of the junior high school female students in Tehran have been undertaken. The main purpose of understanding the influence of organizational culture on social development and the secondary objectives include understanding organizational culture and effectiveness: leadership styles, reward systems and components for monitoring social development include: learning, health and safety of students. In this study, the study data were collected through a questionnaire to be discussed. Descriptive of the type of descriptive research, survey and analysis of questionnaires were used to collect information. The population study of about 7,000 teachers, specialists and administrators high schools and school districts in Tehran was intended sample size through Cochran formula with 95% confidence and 5% error, 384, respectively. Statistical data show that sub- hypotheses include significant effect on learning style, health and safety of students (from 74 to 77.5 percent), the impact on learning meaningful for monitoring the health and safety of students (from 83.7 % to 95%), a significant effect award system the learning, health and safety of students (from 79.3 to 92.3 percent), were confirmed. Thus, the main hypothesis (organizational culture has a significant impact on the social development of the female students) Increased the mean total percentage of sub- hypotheses verification (84.6 %) was confirmed.

تبلیغات