آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: این مقاله برآمده از پژوهشی که با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است، نظر جامعه نمونه در خصوص وضعیت مؤلفه های هویت ایرانی اسلامی از لحاظ قومی و قبیله ای، ایرانی، دینی (اسلامی)، مذهبی (شیعه) و جهانی جمع آوری، سپس با استفاده از عملیات و محاسبات آماری وضعیت هویت به لحاظ اهمیت و اولویت عضویت در جوامع، ارتباط فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی، تعلّق خاطر به هویت ایرانی اسلامی در میان جامعه آماری سنجیده شده است.  روش پژوهش: پژوهش حاضر را با توجه به ماهیت تحقیق و موضوعیت یک پژوهش توصیفی تحلیلی است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه انجام شده و محقق در گام نخست اعتبار داده های جمع آوری شده را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محک زده، سپس اطلاعات جمع آوری شده، دسته بندی و تجزیه و تحلیل گردید. در این تحقیق با آزمون نسبت مؤلفه های هویت ایرانی-اسلامی مورد سنجش قرار گرفت و با آزمون فریدمن مؤلفه های هویت ایرانی-اسلامی بر اساس اهمیت و رتبه درجه بندی گردید. یافته ها: نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد اکثر دانشجویان بر این باورند که: فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی عجین شده است و گسترش اسلام در جهان باعث رضایت و خشنودی شان می گردد؛ بین فرهنگ ایرانی و فرهنگ شیعه فاصله ای وجود ندارد و شیعه بودن نشانه ایرانی بودن است؛ احساس تعلّق به هویت ایرانی– اسلامی دارند. نتیجه گیری: در راستای ارتقاء مؤلفه های هویت ایرانی-اسلامی در میان دانشجویان در محورهای اجرای موارد ذیل پیشنهاد می گردد: حفظوارتقاییکپارچگیبینهویتایرانیواسلامی؛ تأکیدبرباورهایاسلامی، ایرانی،منطقه ای،محلیوقومی؛ تأکیدمتوازنبرتمامیاَبعادهویت ایرانی-اسلامی در دانشگاه؛ بسترسازیبرایتربیت دانشجویانهویتیابوهویتجو در دانشگاه.

Assessment of Iranian‐Islamic identity components Among University Students and presenting management strategies to enhance it

Introduction and objective research:   in fact, preserving and enhancing Iranian ‐ Islamic identity; specifically at the era of research or ,this article has been written according to descriptive survey, it is based on components and indicators of Iranian   ‐   Islamic identity, a questionnaire with different parts was prepared and a field research has been done to gather the opinion of the sample population about the variables of ethnic and tribal elements of Iranian identity, religious (Islam, Shiite) and universal . Method: Due to the nature and the topic, the present study can be considered a descriptive ‐ analytic study. This study was conducted by using a questionnaire. At first the validity of the collected data by using the coefficient of Cronbach's alpha has been checked. Then the collected data were classified and analyzed. Next descriptive statistics was used, the data was collected through charts and tables and it was summarized according to frequency distribution. Inferential statistics has been used to test the hypotheses. This research studied the relation between the components of Iranian ‐ Islamic identity and the components of Iranian ‐ Islamic identity were classified according to the importance and rank by Friedman. Results:   The results show that most of the students believe that: • Iranian culture and Islamic culture has been interwoven and the spread of Islam in   the world makes them satisfied and content.   • There is a gap between Iranian culture and Islamic Shiite culture and to be Shiite is   Iranian indicators.   •They have a sense of belonging to Iranian   ‐ Islamic identity.   Conclusion: In order to promote the Iranian ‐ Islamic identity components among the students the following ten axes are recommended:  Preservation And Promotion Integration Between Identity Iranian And Islamic Identity of Iranian people    Emphasis On Islamic, Iranian, Regional, Local, And Ethnic Beliefs  Emphasis Balanced On All Dimension of Iranian Islamic Identity in Universities  Preparation For Educating students who look for real identity in universities

تبلیغات